آموزشی

علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی چیست؟

بررسی علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی و نحوه رفع آن

مشکل پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی ممکن است روی عملکرد فیلتراسیون و جریان تصفیه آب نیز تاثیر بگذارد. برای جلوگیری از این مشکل و تامین آب سالم و قابل شرب باید علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی را پیدا کنیم. از رایج‌ترین مواردی که منجر‌به بروز این اتفاق می‌شود به پایین بودن فشار آب ورودی،‌ خالی شدن فشار هوای مخزن، مسدود شدن و خرابی فیلتر و نشتی دستگاه می‌توان اشاره کرد. بعد از مطالعه این مقاله با راه‌حل‌های مناسب برای رفع این مشکل پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی آشنا خواهید شد.

پایین بودن فشار آب ورودی و ارتباط آن با پر نشدن دستگاه تصفیه آب

برای درست کار کردن دستگاه تصفیه آب و پر شدن مخزن باید فشار آب مناسب باشد. حداقل فشار مورد‌نیاز برای پر شدن مخزن معادل ۴۰ پوند بر اینچ مربع است. توجه داشته باشید که در اکثر مناطق فشار آب خانگی با نوسان بسیار همراه است؛‌ بنابراین پایین بودن فشار آب یکی از دلایل پر نشدن مخزن آب تصفیه آب خانگی محسوب می‌شود.

در‌صورت پایین بودن فشار آب در داخل سیستم اسمز معکوس (RO)‌، غشای نیمه تراوا توان لازم برای فیلتر آب به میزان بالا را نخواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی برای جلوگیری از این مشکل نمونه‌های مجهز به پمپ تامین فشار را انتخاب کنید.

رابطه کم بودن فشار پمپ و پر نشدن مخزن تصفیه آبنصب پمپ تقویت‌کننده برای رفع مشکل پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

در‌صورتی‌که در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که فشار آب آن پایینی دارد، ممکن است که پر شدن مخزن تصفیه آب خانگی به دشواری انجام شود. به‌ وسیله قطعه‌ای به نام گیج فشار‌سنج می‌توان میزان فشار آب را اندازه‌گیری کرد. در‌صورت پایین بودن فشار آب برای رفع این مشکل و بهبود عملکرد دستگاه برای پر کردن مخزن، راه‌حل ممکن تهیه و نصب یک پمپ تحویل یا تقویت‌کننده است. البته بسیاری از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی مانند آب تصفیه کن سافت واتر به پمپ تامین فشار مجهز هستند. به‌این‌ترتیب فشار آب بالا می‌رود و به میزان مناسب می‌رسد. در نتیجه فرآیند اسمز معکوس و تهیه آب خالص به‌خوبی انجام خواهد شد.

خالی شدن فشار هوا؛ علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

یک علت دیگر پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی مانند دستگاه آب تصفیه cck یا هر برند دیگری ممکن است پایین آمدن یا خالی شدن هوای داخل مخزن باشد. ساختار مخزن تصفیه آب به‌ گونه‌ای است که در کف آن هوای فشرده شده قرار دارد. بقیه مخزن نیز با آب پر شده است. در‌صورت پایین بودن فشار هوای مخزن آب ذخیره شده در مخزن به سمت شیرهای خروجی نمی‌رود و مخزن تصفیه آب خانگی پر نمی‌شود.

پر نشدن مخزن تصفیه آب به دلیل پایین بودن فشار هوا سرویس دوره‌ای؛ راه حلی مناسب برای رفع مشکل پر‌نشدن مخزن تصفیه آب

با سرویس دوره‌ای میزان فشار هوای داخل مخزن مجددا شارژ و تنظیم می‌شود. اکثر برندهای معتبر مانند آکواجوی از گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش برخوردار هستند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید از خدمات سرویس دوره‌ای این محصولات استفاده کنید. با‌توجه‌به این مزایا و طول عمر بالا قیمت تصفیه آب آکواجوی بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

با استفاده از تلمبه نیز می‌توان میزان فشار هوا را افزایش داد. توجه داشته باشید که فشار هوای مناسب برای رفع مشکل پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی بین ۶ تا ۸ psi است.

جلوگیری از پر شدن مخزن تصفیه آب خانگی با مسدود شدن فیلتر پیش‌تصفیه

در‌صورتی‌که فیلتر پیش تصفیه دستگاه آب صاف‌کن خانگی مسدود شده باشد آب از مخزن خارج نمی‌شود. این مشکل ممکن است برای هر دستگاه تصفیه آبی مانند تصفیه آب کووی مدل ایستاده یا مدل‌های زیر سینکی از برندهای سافت واتر و آکواجوی پیش بیاید. مواردی مانند کندی جریان آب، سر‌وصدای غیرطبیعی دستگاه، ایجاد لکه‌های سیاه در آب و احساس طعم و بوی بد از نشانه‌های مسدود شدن فیلتر پیش‌تصفیه هستند.

بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل تعویض فیلتر است. برای انجام این کار به‌منظور جلوگیری از ورود آب بیشتر به سیستم ابتدا باید شیر تامین آب را ببندید. سپس نسبت به باز کردن شیر برداشت آب اقدام کنید. به‌این‌ترتیب آب به‌طورکامل از مخزن تخلیه می‌شود. بعد از انجام این مراحل و باز کردن محفظه‌های فیلتر نوبت به جایگزین‌ کردن فیلترهای جدید با قدیمی می‌رسد.

پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی به دلیل مسدود شدن فیلتر پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی به دلیل گرفتگی فیلتر ممبران

یک علت دیگر پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی گرفتگی فیلتر ممبران است. مسدود شدن غشای مخزن تصفیه، پر شدن مخزن آب را با مشکل مواجه می‌کند. در این حالت برای رفع مشکل نیازی به خرید دستگاه تصفیه آب نیست. فقط کافی است که فیلتر ممبران را تعویض کنید. مراحل تعویض فیلتر به این ترتیب است:

  • شیر تأمین آب را ببندید.
  • به‌منظور تخلیه کامل آب شیر دستگاه تصفیه را باز کنید.
  • محفظه غشای مخزن را باز کرده و فیلتر را به آرامی خارج کنید.
  • با استفاده از آب و صابون مخزن را به‌طورکامل بشویید.
  • سپس فیلتر جدید را در داخل محفظه و روی واحد فیلتراسیون قرار دهید.

بعد از تعویض غشا شیر آب را به‌منظور پر شدن مخزن باز بگذارید. زمان مورد‌نیاز برای پر شدن کامل مخزن حدود ۸ ساعت است. سپس مخزن را مجددا خالی کنید. با انجام این کار هرگونه ناخالصی ناشی از قرار دادن غشای جدید به‌طور‌کامل از بین می‌رود.

وجود نشتی هوا و آب؛ یکی از علت‌های پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

مهم‌ترین کاربرد دستگاه تصفیه آب تامین آب سالم و قابل شرب است. وقتی مخزن تصفیه آب خانگی به‌طورکامل پر نمی‌شود یعنی عملکرد این دستگاه مشکل دارد؛ بنابراین برای جلوگیری از هرگونه تاثیر منفی بر کیفیت آب آشامیدنی باید ریشه مشکل را پیدا و برای رفع آن اقدام کرد.

در هر دستگاه تصفیه آب برای تنظیم فشار آب و انجام عملکرد درست یک خروجی هوا تعبیه شده است. در‌ صورت وجود نشتی در این بخش، فشار کافی برای آزاد‌سازی تامین نمی‌شود. به‌این‌ترتیب سرعت جریان آب برای خروج از شیر آب تصفیه کاهش می‌یابد. علاوه‌بر نشتی هوا، نشتی آب نیز بر پر نشدن مخزن آب تصفیه تاثیر می‌گذارد. این مشکل معمولا به دلیل پوسیدگی‌های اورینگ و واشرهای فیلتر اتفاق می‌افتد. برای رفع نشتی آب، جداره‌های فیلتر را برای اطمینان از آب‌بندی کامل چک کنید.

تعمیر نشتی دستگاه برای رفع مشکل پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگیاقدام به‌موقع برای رفع مشکل با اطلاع از علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

در این مقاله با ۵ علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی آشنا شدیم. بروز هر یک از این موارد بر عملکرد دستگاه و پر شدن مخزن تصفیه آب خانگی تاثیر می‌گذارد. به‌این‌ترتیب کار با دستگاه سخت می‌شود. همچنین ممکن است کیفیت آب تحت تاثیر قرار بگیرد. با شناسایی به‌موقع مشکل و رفع آن هم طول عمر دستگاه افزایش می‌یابد و هم آب سالم و باکیفیت خواهید داشت. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده از سرویس دوره‌ای دستگاه است. با خرید دستگاه تصفیه آب از برندهای معتبر در فروشگاه اپسیلون کالا، قادر به تهیه دستگاهی با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش خواهید بود.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *