آموزشی

اهمیت و کاربرد دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

آشنایی با کاربرد دستگاه تصفیه آب خانگی قبل از خرید آن اهمیت زیادی دارد که در این مطلب، به بررسی اساسی آن پرداخته‌ایم. با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی می‌توان آب آلوده شهری را به آبی سالم و خوش‌طعم تبدیل کرد. همان‌طور که می‌دانید، دو سوم بدن ما را آب تشکیل می‌دهد؛ حتی استخوان‌ها که جامد به نظر می‌رسند نیز، نزدیک به ۲۵ درصد از آب تشکیل شده‌اند. بنابراین این جمله که آب مساوی با زندگی است، کاملاً حقیقت دارد. بدون مصرف آب سالم نمی‌توان سلامت خود را حفظ نمود. به همین دلیل، باید آب را با فناوری‌های جدید پاک‌سازی کرد. امروزه، فناوری‌های مختلفی برای تصفیه آب وجود دارند که رایج‌ترین آن‌ها، دستگاه تصفیه آب است. در ادامه مطلب، به بررسی جامع مواردی نظیر دستگاه تصفیه آب چیست و همین‌طور مزایای دستگاه تصفیه آب خانگی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

اکنون زمان آن رسیده است که به پرسش دستگاه تصفیه آب چیست پاسخ دهیم. آب شهری با وجود تصفیه دارای ناخالصی‌های زیادی است که این عناصر و ذرات حل‌شده در آب، باعث آلوده شدن آن می‌شوند. از طرفی هم، رسوبات لوله‌های فرسوده نیز در محتویات آب حل ‌شده و باعث افت کیفیت آن می‌شود. این کاهش کیفیت آب شهری به دلیل کمبود آن و افزایش جمعیت و مصرف آب، روزبه‌روز در حال افزایش است؛ به همین خاطر شاهد استفاده گسترده از تصفیه‌کننده آب خانگی توسط عموم مردم هستیم.

این دستگاه با فیلترهای خود باعث حذف مواد مضر، از آلاینده‌های مختلف گرفته تا کلر و مواد شیمیایی، می‌شود. در نتیجه، خانواده‌ها می‌توانند با خرید دستگاه تصفیه آب باعث تمیزی آن شده و آبی سالم و زلال را در دسترس اعضای خانواده خود قرار دهند. ضمن اینکه متفاوت بودن کاربرد انواع دستگاه تصفیه آب خانگی، کار انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است که ما در ادامه، با معرفی دستگاه‌های مختلف، به شما عزیزان در انتخاب بهترین تصفیه‌کننده کمک می‌کنیم.

کاربرد انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

مزایا و کاربرد دستگاه تصفیه آب خانگی

تفاوتی که در کاربرد انواع دستگاه تصفیه آب خانگی وجود دارد، باعث سخت شدن انتخاب آن برای خریداران شده است. در واقع، کار تصفیه دستگاه را فیلترها انجام می‌دهند. هر فیلتر نیز به یک منظور داخل دستگاه تعبیه می‌شود. برای نمونه، فیلترهای الیافی جهت حذف ذرات معلق آب مانند گل‌ولای، شن و ماسه، جلبک و… درون دستگاه قرار داده می‌شوند. فیلترهای کربنی و ممبران نیز در تصفیه اساسی آب، عملکرد درخشانی دارند.  بنابراین جهت اطلاع از کاربرد هر دستگاه تصفیه‌، بایستی به نوع فیلترها و تعداد آن‌ها توجه داشت.

از مزایای دستگاه تصفیه آب خانگی نیز می‌توان به افزایش انرژی بدن، کاهش احتمال ابتلا به سرطان، افزایش طراوت و نشاط پوست، تقویت سیستم گوارش بدن و هضم بهتر غذا اشاره کرد. البته فواید دستگاه تصفیه آب محدود به این موارد نمی‌شود. این محصول در هزینه و زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند. بسیاری از افراد، آب را جهت تصفیه می‌جوشانند که این کار، زمان زیادی را از آن‌ها می‌گیرد. برخی دیگر نیز برای رفع مشکل آب شهری، از آب‌معدنی استفاده می‌کنند که این روش نیز در بلندمدت هزینه‌های زیادی را به همراه دارد و اصولاً گزینه مناسبی برای مصرف روزانه آب نیست. این دست مسائل باعث راه‌یابی دستگاه‌های تصفیه آب به واحدهای مسکونی و تجاری بی‌شماری در کشور شده است.


مشاهده قیمت انواع تصفیه آب در سایت اپسیلون کالا


اهمیت استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

اهمیت استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

تصفیه‌خانه‌های صنعتی برای نابودی باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در آب وجود دارند، از کلر و مواد شیمیایی مضر استفاده می‌کنند. کلر که جزو مواد شیمیایی سمی است در محتویات آب باقی می‌ماند. در نتیجه، ما با مصرف آب شهری ممکن است دچار بیماری‌های کلیوی، کبدی و حتی سرطان ‌شویم. بنابراین، اینجا اهمیت دستگاه تصفیه آب خانگی مشخص می‌شود. پزشکان نیز توصیه می‌کنند آب شهری را با روش‌هایی که میسر است تصفیه کنیم تا مواد شیمیایی آن، از ساختار آب جدا شود.

آب در برخی مناطق کشور نیز علاوه بر ناسالم بودن دارای طعم و بوی نامطبوعی است که همین شرایط، مشکلات زیادی را برای ساکنان این مناطق به وجود آورده است. این عزیزان می‌توانند با خرید تصفیه‌کننده باکیفیت، مشکلات را رفع کرده و آب را به ‌صورت کامل تصفیه کنند. ضمن اینکه دستگاه‌های تصفیه، تنها املاح مضر آب را از بین می‌برند و مانع حذف املاح مفید آن می‌شوند. به‌ این‌ ترتیب، با نصب سیستم‌های تصفیه باکیفیت می‌توان باعث رفع سختی آب شد و انواع میکروب و سموم موجود در آن را نیز خارج کرد.

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه است؟

عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی به نوع فیلترهای آن بستگی دارد که در زیر به انواع فیلتر و مراحل آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • فیلتر الیاف پلی‌پروپیلن

فیلتر الیافی با قطر ۵ میکرون جهت خروج رسوبات آب و مواد اضافی آن همچون گل‌ولای و شن و ماسه در داخل دستگاه گذاشته می‌شود. این فیلتر تمام موادی را که قطرشان بیشتر از ۵ میکرون است، در همان مرحله اول از آب جدا می‌کند. فیلتر پروپیلن را باید هر ۶ ماه یک‌بار عوض کرد. توجه داشته باشید که عدم تعویض آن باعث افت عملکرد دستگاه می‌شود.

  • فیلتر کربنی

فیلتر کربنی همان‌طور که از نامش مشخص است، جنس کربنی دارد. این فیلتر در مرحله دوم، کار حذف سموم و مواد شیمیایی آب را انجام می‌دهد. همچنین طعم و بوی نامطبوع آب نیز در این مرحله اصلاح می‌شود. عمر فیلتر تصفیه کربنی حدود ۶ ماه است.

  • فیلتر کربن بلاک

فیلتر کربن بلاک یکی دیگر از فیلترهایی است که در دستگاه تصفیه آب خانگی تعبیه می‌شود. این فیلتر با قطر ۱ میکرونی خود در مرحله سوم، کار جداسازی مواد ریزتر آب را انجام می‌دهد. زمان مناسب تعویض این فیلتر نیز ۶ ماه بعد از شروع به کار آن است.

  • فیلتر ممبران

فیلتر ممبران یکی از کارآمدترین فیلترهای تولیدشده در جهان است که طبق سیستم اسمز معکوس کار تصفیه همه‌جانبه آب را انجام می‌دهد. این فیلتر با منافذ ۰/۰۰۰۱ میکرونی خود باعث جداسازی املاح اضافی آب می‌شود. همچنین با این فیلتر می‌توان آب را شیرین کرد و سختی آن را به حداقل رساند. به ‌علاوه، دو خروجی برای این فیلتر در نظر گرفته شده است. خروجی اول، مواد اضافی آب را به ‌طرف فاضلاب هدایت می‌کند و خروجی دوم، آب تصفیه‌شده را به داخل مخزن دستگاه می‌ریزد. عمر مفید آن نیز حدود ۱ الی ۵/۱ سال است.

  • فیلتر پست کربن

معمولاً دستگاه‌های رده‌بالا بیش از ۳ یا ۴ مرحله دارند. این فیلتر نیز که در مرحله پنجم قرار دارد، برای اطمینان از رفع کامل طعم و بوی نامطبوع آب تعبیه می‌شود. زمان تعویض آن نیز بعد از یک سال است.

  • فیلتر قلیایی

فیلتر قلیایی در مرحله ششم قرار دارد و وظیفه آن بازگرداندن املاح مفید و مواد معدنی به آب است که توسط ممبران حذف شده‌اند. همچنین این فیلتر باعث بالا رفتن PH آب می‌شود که این قلیایی شدن آب بسیار مفید است. فیلتر مینرال نیز عملکردی مشابه فیلتر قلیایی دارد و مواد مفید را به آب بازمی‌گرداند. فیلتر فرابنفش نیز در برخی از دستگاه‌ها تعبیه می‌شود و کار آن، حذف موجودات زنده آب است.

ویژگی های دستگاه تصفیه آب خانگی با کیفیت

تا اینجا به اهمیت دستگاه تصفیه آب خانگی پی بردیم. در ادامه قصد داریم، شما عزیزان را با ویژگی های دستگاه تصفیه آب خانگی درجه‌یک و معتبر آشنا کنیم تا خریدی مطمئن و رضایتمندانه داشته باشید. در قسمت زیر برخی از مشخصات دستگاه‌های تصفیه آب باکیفیت را نام برده‌ایم:

  • پایه‌دار بودن دستگاه
  • فلزی بودن مخازن دستگاه
  • قطع جریان آب با شیر برقی
  • قابل تعویض بودن شیر برداشت
  • ضخیم بودن هوزینگ‌های دستگاه
  • گیاهی بودن منشأ فیلترهای دستگاه
  • مجهز بودن دستگاه به اتصالات فیتینگ
  • مرغوب بودن پلاستیک موجود در ساختار دستگاه
  • برخورداری از گواهینامه‌های بهداشتی و استاندارد
  • برخورداری از گارانتی و خدمات پس از فروش

انواع مدل های دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع مدل های دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه‌های تصفیه آب در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر مدل برای یک محیط و شرایط مناسب است. در ادامه به بررسی انواع مدل های دستگاه تصفیه آب خانگی پرداخته‌ایم:

  • دستگاه تصفیه آب رومیزی

تصفیه‌کننده آب رومیزی که به آن کلمنی هم گفته می‌شود، از ظرفیت تصفیه محدودی برخوردار است. این دستگاه مقداری از آب را داخل مخزن خود نگه می‌دارد و می‌توان در طول روز از آب تصفیه‌شده آن استفاده کرد. از ویژگی های دستگاه تصفیه آب خانگی رومیزی می‌توان به قابلیت نصب آسان و همین‌طور برداشت آب تنها با یک کلید اشاره کرد. معایب این دستگاه نیز شامل اشغال فضای خانه و قیمت بالای آن است.

  • دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

مدل زیر سینکی، رایج‌ترین تصفیه‌کننده آب خانگی است که در زیر سینک ظرف‌شویی نصب می‌شود. آب تصفیه‌شده توسط این دستگاه از طریق شیر جداگانه‌ای خارج می‌شود که این موضوع باعث شده در حین آشپزی نیز بتوان از آن به‌ راحتی استفاده کرد. راحت بودن امکان تعویض فیلترهای این دستگاه در کنار قیمت مناسب آن باعث محبوبیتش در بازار شده است. همچنین این تصفیه‌کننده را می‌توان به یخچال‌های سایدبای‌ساید و آکواریوم نیز متصل کرد.

  • دستگاه تصفیه آب ایستاده

دستگاه‌های تصفیه آب ایستاده را به دلیل بزرگ بودن مخازنشان می‌توان در مکان‌هایی نظیر خانه، کلینیک، بیمارستان، اداره و… قرار داد. البته کمتر پیش می‌آید که از این محصول در واحدهای مسکونی استفاده شود؛ مگر اینکه متراژ خانه بسیار بالا باشد. همچنین برخی از مدل‌های پیشرفته آن، قادر به تولید آب در دو مدل جوش و سرد هستند. از آنجایی که این دستگاه ابعاد بزرگی دارد نیز از قیمت بیشتری هم برخوردار است.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *