آموزشی

علت روشن نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

بررسی علت روشن نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی

در سراسر جهان، بیش‌از ۷۸۰ میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و در بسیاری از خانه‌ها، خرید دستگاه تصفیه آب و استفاده از آن‌ها نقش حیاتی در تامین آب پاک و سالم ایفا می‌کنند. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی این دستگاه‌های حیاتی کار نمی‌کنند؟ روشن نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی می‌تواند ناشی از مشکلات متعددی باشد که نه تنها آزاردهنده است بلکه می‌تواند بهداشت و سلامتی را به خطر بیندازد. این مقاله به بررسی دقیق این مسائل و راه‌های حل آن‌ها می‌پردازد.

اشکال یا قطعی در برق ورودی تصفیه آب؛ اولین دلیل روشن نشدن دستگاه تصفیه آب

هنگام خرید دستگاه تصفیه اب خانگی با انواع مختلف کلیددار و بدون کلید آن‌ها مواجه خواهید شد. قطع بودن برق ورودی در برخی موارد علت روشن نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی محسوب می‌شود. ازاین‌رو، برای بررسی این مشکل ابتدا چک کنید که آیا دستگاه تصفیه آب کلید روشن و خاموش دارد یا خیر. اگر کلید خاموش بود باید آن را روشن کنید.

درصورتی‌که دستگاه کلیدی ندارد یا کلید در حالت روشن است، باید به سراغ منبع برق بروید و پریز برق را با یک آداپتور دیگر چک کنید. اگر آداپتور جایگزین با منبع برق کار نکرد، مشکل از منبع برق است. در غیر این صورت، ممکن است مشکل از آداپتور دستگاه یا سیم‌پیچی دستگاه باشد که در این حالت باید مشکل آداپتور تصفیه آب را برطرف کنید.

اشکال در اتصال سیستم به برق؛ علت کار نکردن دستگاه تصفیه آبخرابی شیر ورودی آب؛ علت کار نکردن دستگاه تصفیه آب خانگی

خرابی شیر ورودی آب از مسائل دیگری است که باعث روشن نشدن دستگاه تصفیه آب می‌شود. برای بررسی شیر ورودی آب باز و بسته بودن آن را به‌درستی بررسی کنید. اگر شیر ورودی آب بسته بود، آن را باز کنید و دوباره عملکرد دستگاه را بررسی کنید. درصورتی‌که با باز کردن شیر آب ورودی، دستگاه همچنان کار نکرد، باید فشار آب ورودی به دستگاه را چک کنید.

این بررسی به‌ویژه برای دستگاه‌های تصفیه آب که با سیستم اسمز معکوس (Reverse Osmosis) اهمیت دارد، چرا که این دستگاه‌ها برای عملکرد صحیح نیاز به فشار آب ورودی کافی دارند. فشار آب را می‌توان با استفاده از یک گیج فشارسنج اندازه‌گیری کرد. اگر فشار آب کافی نباشد، ممکن است نیاز به نصب یک پمپ برای افزایش فشار وجود داشته باشد.

برای مثال، دستگاه تصفیه آب برند آکواجوی با سیستم اسمز معکوس کار می‌کند؛ ازاین‌رو باید فشار آب را برای عملکرد صحیح آن حتما در نظر گرفت. البته توجه داشته باشید این تکنولوژی انواع آلاینده‌های بیولوژیکی و شیمیایی مانند گازهای شیمیایی، نیترات، آرسنیک، سرب و سایر فلزات سنگین را از بین می‌برد و در بهترین دستگاه‌های تصفیه استفاده می‌شود. برای مشاهده قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی آکواجوی و خرید آن وارد بخش فروش سایت شوید.

خرابی شیر ورودی آب؛ علت از کار افتادن دستگاه تصفیه آب خانگیمشکلات فنی دستگاه؛ روشن نشدن دستگاه تصفیه آب به‌دلیل خرابی ترانس

ترانس در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی معمولا برق ورودی ۲۲۰ ولت، خروجی ۲۴ ولت و ۱.۲ آمپر دارد. این ترانس‌ها مسئول تامین برق مصرفی پمپ و شیر برقی هستند. درصورتی‌که پمپ یا شیر برقی به دلیل مشکلاتی مانند زنگ زدگی یا روغن‌کاری نکردن بیش‌ازحد برق مصرف کنند، فشار بسیاری بر ترانس وارد می‌شود؛ ازاین‌رو ممکن است باعث داغ شدن و در نهایت سوختن ترانس شود.

برای تشخیص خرابی ترانس، می‌توانید از یک اهم‌متر برای اندازه‌گیری خروجی ترانس استفاده کنید. اگر ترانس سوخته باشد، باید آن را تعویض کنید. درصورتی‌که آداپتور دستگاه به‌طور مکرر می‌سوزد، ممکن است اتصالی در برق ورودی، دوشاخه یا قطعات برقی داخل دستگاه وجود داشته باشد.

در حالتی که پمپ دستگاه خاموش است، می‌توانید با لمس آداپتور وضعیت داغ شدن آن را بررسی کنید. اگر آداپتور بیش از حد داغ باشد، این نشان‌دهنده وجود اتصالی در سیم‌کشی یا سنسورهای HP و LP است. هنگامی که پمپ در حال کار است و آداپتور بیش‌ازحد داغ می‌شود، وجود اتصالی در شیر برقی و پمپ را نشان می‌دهد که حتما باید برای جلوگیری از خطرات احتمالی بررسی شود.

مشکل در ترانس دستگاه تصفیه؛ قطع شدن آب دستگاه تصفیه خانگی

برای جلوگیری از مشکلات فنی دستگاه به شما خرید تصفیه آب سرشیری را پیشنهاد می‌کنیم. این نوع از دستگاه‌های تصفیه فیلترهایی دارند و در قسمت خروجی آب شیر نصب می‌شوند. با خرید این محصولات دیگر نگران خرابی قطعات برقی و لوله‌کشی‌ها و سایر موارد نخواهید بود.

نامطلوب بودن شرایط محیطی؛ علت خرابی و از کار افتادن دستگاه تصفیه آب

شرایط محیطی نامطلوب بر عملکرد دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تاثیر منفی می‌گذارد. این شرایط شامل دمای مناسب، رطوبت هوا و نداشتن تماس با آب و رطوبت می‌شود. در واقع دمای بیش‌ازحد بالا یا پایین، رطوبت فراوان و تماس مستقیم با آب به اجزای الکترونیکی دستگاه آسیب می‌رساند و باعث کاهش کارایی یا از کار افتادن آن خواهد شد.

برای حفظ عملکرد بهینه دستگاه، توصیه می‌شود که آن را در محیطی با دمای معتدل و دور از رطوبت نگهداری کنید. البته دستگاه‌های نیمه صنعتی مقاومت بسیار بالاتری در برابر شرایط محیطی دارد و همین دلیل و ویژگی‌های دیگر آن‌ها قیمت تصفیه آب نیمه صنعتی از دستگاه‌های خانگی بیشتر خواهد بود.

تاثیر منفی شرایط محیطی بر دستگاه تصفیه آب خانگی و از کار انداختن آناختلال در عملکرد شیر برقی؛ خراب شدن دستگاه تصفیه آب خانگی

شیر برقی در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی یک جزء حیاتی است که با جریان الکتریسیته کار می‌کند. این شیر ولتاژ کاری ۲۴ ولت و مصرف تقریبی ۲۰۰ میلی آمپر برق دارد. شیر برقی ورود و خروج آب به دستگاه را کنترل کرده و با بسته یا باز کردن مسیر آب به دستور سنسورهای دستگاه، از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند.

در دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس مانند دستگاه‌های تصفیه آب c.c.k، یک رابطه مستقیم بین پمپ، سوییچ‌های فشار و شیر برقی وجود دارد. با رسیدن ولتاژ مناسب به دیافراگم داخل شیر برقی، دیافراگم باز شده و اجازه خروج آب را می‌دهد.

اختلال در عملکرد شیر برقی به دو صورت ظاهر می‌شود: یکی سوختن شیر برقی که مسیر آب ورودی را مسدود می‌کند و باعث خرابی پمپ، آداپتور و سایر قطعات می‌شود. دوم اینکه، گاهی شیر برقی نمی‌تواند مسیر آب را باز کند یا به صورت دائم باز می‌ماند که منجر به هدر رفت آب زیاد و خرابی فیلتر ممبران می‌شود. در هر دو حالت، تعویض شیر برقی توصیه می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از دستگاه‌های تصفیه آب با کیفیت بالا مانند c.c.k استفاده کنید. برای مشاهده قیمت تصفیه آب c.c.k وارد بخش فروش سایت شوید.

استفاده از دستگاه‌های با کیفیت بالا برای جلوگیری از روشن نشدن دستگاه‌های تصفیه

روشن نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی می‌تواند به دلایل متفاوتی رخ دهد، از قطعی برق گرفته تا مشکلات فنی و شرایط محیطی نامطلوب. تشخیص و رفع این مشکلات نه تنها برای کارکرد مطلوب دستگاه بلکه برای تضمین سلامت و کیفیت آب مصرفی اهمیت دارد. درک صحیح این عوامل و اقدامات لازم برای برطرف کردن آن‌ها، کلید حفظ عملکرد بهینه دستگاه تصفیه آب در خانه‌ها و حفاظت از سلامت خانواده‌ها است.

همچنین برای جلوگیری از این مشکلات علاوه‌بر انجام سرویس‌های دوره‌ای باید از دستگاه‌های باکیفیت بالا مانند برند سافت واتر و سایر برندهای موجود در بازار استفاده کنید. در بخش فروش سایت ما می‌توانید قیمت آب تصفیه کن سافت واتر و سایر برندهای مطرح بازار را به همراه مشخصات آن‌ها مشاهده کنید و در نهایت بهترین دستگاه‌های تصفیه آب را خریداری کنید.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *