آموزشی

چرا پکیج شوفاژ و خانه را گرم نمیکند؟

بررسی پاسخ‌های «چرا پکیج شوفاژ را گرم نمیکند» در بلاگ اپسیلون کالا

گرم نشدن شوفاژ یکی از مشکلاتی است که در فصل سرما از آن شکایت می‌شود؛ اما چرا شوفاژ گرم نمی‌شود؟ آیا گرم نشدن شوفاژ به خرابی پکیج ارتباط دارد؟ این سوال‌ها در ذهن افراد بعد از گرم نشدن شوفاژ شکل می‌گیرد. اگر پس از روشن کردن رادیاتور شوفاژ همچنان این وسیله گرمایشی گرم نشد، احتمالا رادیاتور و پکیج دچار مشکل شده‌اند. در ادامه این مقاله به بررسی علت‌های گرم نشدن شوفاژ می‌پردازیم. فقط کافی است ۴ دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید تا بدانید که «چرا پکیج شوفاژ را گرم نمیکند».

۱- پایین بودن فشار پکیج؛ یکی از دلایل گرم نشدن شوفاژ

«چرا پکیج خانه را گرم نمیکند؟» اولین پاسخ برای این سوال، فشار آب است. در واقع پایین بودن فشار پکیج یکی از دلایلی گرم نشدن شوفاژ و در نهایت خانه محسوب می‌شود؛ به‌ویژه اگر هواگیری رادیاتورها به‌درستی انجام نشده باشد. معمولا فشار پکیج در بهترین حالت روی ۱.۵ بار تنظیم می‌شود؛ درصورتی‌که فشار پکیج کمتر از این مقدار باشد، شوفاژ گرم نمی‌شود و به‌درستی کار نخواهد کرد.

در برخی موارد و به‌دنبال پایین بودن فشار پکیج شوفاژ ممکن است فقط یک شوفاژ گرم نشود و سایر سیستم‌های گرمایشی دیگر به‌درستی کار کنند؛ بنابراین درصورتی‌که هواگیری رادیاتورها ایرادی نداشت، از تنظیم بودن فشار پکیج مطمئن شوید.

۲- چرا پکیج شوفاژ را گرم نمیکند؟ شعله پکیج مناسب نیست

شعله یکی از عوامل مهم در ایجاد گرمای شوفاژ است؛ بنابراین در صورت گرم نشدن شوفاژ حتما شعله را چک کنید. گاهی نامناسب بودن شعله باعث سرد ماندن شوفاژ می‌شود. همچنین دمای پایین آب نیز از دلایل دیگری است که پکیج شوفاژ را گرم نخواهد کرد. برای برطرف کردن این مشکل باید شعله مشعل پکیج را افزایش دهید تا به‌طور موقتی دمای شوفاژ افزایش یابد.

مناسب بودن دمای مشعل برای همه پکیج‌ها ضروری است؛ بااین‌حال سیستم‌های گرمایشی با ظرفیت بالاتر نیاز به شعله بیشتری دارند؛ بنابراین در زمان گرم نشدن شوفاژ با پکیج زمینی ظرفیت بالا حتما مناسب بودن شعله را بررسی کنید؛ همچنین سرویس کردن مشعل برای رسیدن به دمای مناسب را به فرد متخصص بسپارید؛ چراکه گاهی اوقات دلیل مناسب نبودن حرارت مشعل، گرفتگی آن بر اثر انباشته شدن گردوغبار و سرویس نشدن است‌.

شعله نامناسب؛ یکی از دلایل گرم نشدن شوفاژ۳- تشکیل رسوب در لوله‌های شوفاژ و پکیج؛ یکی از دلایل گرم نشدن شوفاژ

دومین پاسخ به سوال «چرا پکیج شوفاژ را گرم نمیکند؟» تشکیل رسوب است. رسوبات جمع شده در لوله‌های شوفاژ و پکیج از گرم شدن این بخش از سیستم‌های گرمایشی جلوگیری می‌کند. جرم گرفتن لوله‌های شوفاژ مانع رسیدن آب گرم به این وسیله می‌شود؛ بنابراین دمای شوفاژ بالا نمی‌رود.

با تشکیل رسوب مواد معدنی و املاح آب، قطر داخلی لوله کاهش می‌یابد؛ ازاین‌رو به‌دنبال کاهش فشار آب در لوله‌ها شوفاژ به خوبی گرم نمی‌شود. برای رفع جرم لوله‌های شوفاژ باید لوله‌ها را با محلول‌های مخصوص جرم‌گیری کنید؛ البته پیشنهاد می‌کنیم برای این کار حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

علاوه‌بر نظافت لوله‌های پکیج، کیفیت اولیه محصول نیز در تشکیل نشدن رسوبات تاثیر‌گذار است. پرداخت هزینه برای خرید پکیج باکیفیت، شما را برای هزینه‌های جانبی تعمیر و سرویس مداوم در امان نگه می‌دارد. برخی از پکیج‌های ایرانی کیفیتی مشابه با پکیج‌های خارجی دارند؛ در مقابل قیمت آن‌ها پایین‌تر است. برای مثال، پکیج ایران رادیاتور قیمت پایین‌تری نسبت به پکیج بارلی یا پکیج ایتالیایی فرولی دارد.

تشکیل رسوب در لوله های پکیج؛ یکی از علت‌های گرم نشدن شوفاژ۴- خراب شدن شیر آب رادیاتور؛ علت گرم نشدن شوفاژ

«چرا پکیج خوب گرم نمیکند؟» خرابی شیر رادیاتور یکی از دلایل گرم نشدن شوفاژ به شمار می‌رود. زمانی‌که متوجه گرم نشدن شوفاژ شدید حتما خرابی شیر را در کنار اقدامات دیگر بررسی کنید. چراکه در صورت خرابی شیر آب رادیاتور آب به‌راحتی جریان نمی‌یابد و در نتیجه آب گرم نخواهد شد.

در هنگام تعویض شیر آب خراب رادیاتور حتما نکات ایمنی را رعایت کنید تا متحمل خسارت بیشتر نشوید. پیشنهاد می‌شود برای تعویض شیر آب رادیاتور انواع پکیج ایساتیس، بارلی، ایران رادیاتور و لورچ از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

خرابی شیر رادیاتور؛دلیلی برای گرم نشدن شوفاژ

۵- «چرا پکیج شوفاژ را گرم نمیکند؟» به‌دلیل اختلال در هواگیری رادیاتورها

اختلال در هواگیری رادیاتورها یکی از دلایلی است که بر گرم نشدن شوفاژ تاثیر دارد؛ هرگاه متوجه شدید که شوفاژ گرم نمی‌شود، در اولین اقدام باید رادیاتورها هواگیری شوند. به سادگی می‌توانید هواگیری رادیاتورها را انجام دهید. برای هواگیری رادیاتورهای بعضی از شوفاژها از آچار مخصوص آن‌ها استفاده می‌‌کنند ولی بعضی دیگر را می‌ توان با پیچ گوشتی هم باز کرد.

هواگیری رادیاتور و پکیج‌‌ها یکی از مهم‌ترین اقدامات نگهداری و تعمیر سیستم‌های گرمایشی و شوفاژها است. این مشکل در بسیاری از انواع پکیج و حتی بهترین مدل پکیج لورچ و برندهای خارجی دیگر نیز پیش می‌آید. اگر در هواگیری رادیاتورها مهارت کافی را ندارید بهتر است این کار را به تعمیرکاران مجرب بسپارید.‌

۶- پایین بودن فشار آب ساختمان؛ دلیل برای گرم نشدن شوفاژ

قبل از اقدام به تعمیر انواع پکیج ایرانی و خارجی در مدل‌های مختلف مثل شوفاژکار پکیج زمینی توسط تعمیرکار، فشار آب ساختمان را چک کنید. یکی دیگر از دلایل گرم نشدن شوفاژ، پایین بودن فشار آب ساختمان است. زمانی‌که متوجه شدید «چرا پکیج رادیاتور را گرم نمیکند»، فقط کافی است کمی صبر کنید تا دوباره فشار آب ساختمان افزایش یابد.

این نکته را در نظر بگیرید که راهکار معرفی‌شده فقط در مواقعی که فشار آب ساختمان به‌طور موقت پایین باشد، موثر است. اگر فشار آب ساختمان به دلیل خراب شدن پمپ باشد باید تعمیر پمپ آب را در اولویت قرار دهید.

پایین بودن فشار آب ساختمان؛ یکی از دلایل گرم نشدن شوفاژخرید پکیج با ظرفیت گرمایشی بالا؛ راهی برای تجربه زمستانی گرم

در این مقاله به بررسی مشکلات بخش‌های مختلف شوفاژ، رادیاتور و پکیج پرداختیم تا بدانید که «چرا پکیج شوفاژ را گرم نمیکند؟» فشار پایین ساختمان، رسوب جرم در لوله‌های شوفاژ و پکیج، خراب شدن شیر آب رادیاتور، شعله نامناسب و پایین بودن فشار پکیج از دلایل گرم نشدن شوفاژ به شمار می‌روند. برای تشخیص و عیب‌یابی حتما از متخصصین کمک بخواهید. علاوه‌بر این، در نظر داشتن نکات ایمنی برای تعمیر پکیج و شوفاژ الزامی است. اگر سوالی در مورد خرید انواع پکیج و شناخت ویژگی برندهای برتر مثل ariston پکیج، بارلی و شوفاژکار دارید، در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی‌تان باشیم.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *