آموزشی

چرا کولر گازی باد گرم میزند؟

چرا کولر گازی باد خنک نمی زند؛ بررسی علت‌های باد گرم کولر گازی

در فصل‌های گرم سال، کولر گازی به‌عنوان یکی از ابزارهای اساسی تهویه مطبوع، نقش بسزایی در راحتی و آسایش ما ایفا می‌کند. گاهی اوقات ممکن است چرخه سیستم تولید باد خنک در  کولر گازی با مشکل روبه‌رو شود و باد گرم بوزد. خالی شدن مخزن گاز، توجه نکردن به سرویس دوره‌ای، معیوب بودن کمپرسور و سایر عوامل از دلایل وزش باد گرم کولر گازی هستند. برای پاسخ به پرسش «چرا کولر گازی باد گرم میزند» باید علل مختلف را بررسی کرده تا بهترین راه‌حل را برای رفع این مشکل انتخاب کنید. ازاین‌رو در این مقاله، دلایل مختلفی که منجر به باد گرم زدن کولر گازی می‌شوند را شرح دادیم و به بررسی راه‌حل‌های ممکن برای رفع این مشکل پرداختیم.

نگهداری نادرست و تاخیر در سرویس؛ علت باد گرم زدن داکت اسپلیت

اگر از تعمیرکار کولر بپرسید «چرا کولر گازی باد گرم میزند»، قطعا از شما خواهد پرسید: «آخرین بار کی اسپیلت شما سرویس شده است». نگهداری و سرویس دوره‌ای کولر گازی به‌طور منظم تاثیر بسزایی در عملکرد آن خواهد داشت. از آنجایی که کولر گازی بیشتر در فصل تابستان استفاده می‌شود، بهتر است پیش‌ از فرا رسیدن فصل گرما، آن را سرویس کنید.

فصل بهار بهترین زمان برای سرویس دوره‌ای انواع اسپیلت و کولر گازی است؛ زیرا در این فصل هوا معتدل خواهد بود و معمولا کولر گازی استفاده نمی‌شود. به‌طورکلی، هر کولر گازی باید سالی یکبار سرویس شود. اگر به‌موقع اسپیلت یا کولر گازی را سرویس نکنید، متوجه ایرادهای احتمالی آن از جمله آلودگی و انسداد فیلترها نخواهید شد.

چرا داکت اسپیلت باد گرم میزند؟ عدم سرویس دوره‌ای منظمخالی شدن مخزن گاز؛ از علل متداول باد گرم زدن کولر گازی

یکی از علل متداول باد گرم زدن کولر گازی، خالی شدن مخزن گاز خواهد بود. کولر گازی و اسپیلت مجهز به کمپرسوری است که توسط گاز فریون محیط را خنک می‌کند. تفاوت کولر گازی و آبی دقیقا نوع مکانیسم آن‌ها و استفاده از گاز یا آب برای خنک‌کنندگی است.

همانطور که خالی شدن مخزن گاز باعث ایجاد باد گرم کولر می‌شود، قطع شدن آب در کولر آبی نیز باد آن را گرم خواهد کرد؛ اما به‌طورکلی، کولر آبی مکانیسم بسیار ساده‌تری نسبت‌به کولر گازی دارد و به‌همین‌دلیل هم قیمت کولر آبی از سیستم تهویه مطبوع گازی و اسپیلت بسیار کمتر است.

انسداد فیلتر هوا کولر گازی؛ جلوگیری از گردش هوا و تولید باد خنک

فیلتر هوا از عوامل دیگری است که هنگام باد گرم زدن کولر گازی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کولرگازی دیواری و انواع دیگر آن، فیلترهایی وجود دارد که به‌طور مدام در معرض آلودگی‌هایی همچون گردوخاک و چربی هستند. بعد از گذشت مدت زمانی این آلودگی‌ها رسوب می‌کنند و فیلتر هوا مسدود می‌شود.

درصورتی‌که فیلتر هوا مسدود شود، گردش هوا در دستگاه بسیار کند خواهد شد؛ ازاین‌رو، کویل‌ها برفک می‌زنند. هنگامی که باد در کویل‌ها به‌خوبی حرکت نکند، اسپیلت باد گرم خواهد زد. برای جلوگیری از این اتفاق، فیلترهای هوا را باتوجه‌به میزان آلودگی محیط، هرچند وقت یکبار تمیز کنید.

چرا کولر گازی پنجره ای روی فن کار میکند؟ انسداد فیلتر هوا به‌دلیل آلودگی‌ها

سوختن فن کولر گازی؛ یکی از علت‌های گرم شدن باد کولر

عملکرد صحیح فن یکی دیگر از مواردی است که باید برای پاسخ به پرسش «چرا کولر گازی سرد نمیکنه» بررسی کنید. فن کولر گازی یک الکتروموتور است که از قطعات مهم برای ایجاد باد سرد در این سیستم محسوب می‌شود. موتور فن‌ها با به حرکت در آوردن پروانه فن و بلوور فن باعث گردش هوا در اطراف کویل می‌شوند؛ ازاین‌رو با سوختن موتور فن، هوای سرد تولید نخواهد شد.

برای رفع مشکل وزش باد گرم کولر گازی ناشی از سوختن فن باید موتور فن را تعویض کرد. باتوجه‌به نوع کولر گازی و قدرت و برند آن باید فن جدیدی را تهیه کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قطعات کولر گازی پرتابل قیمت کمتری نسبت‌به نوع دیواری آن خواهد داشت؛ درصورتی‌که قیمت قطعات براساس قدرت کولر و برند تعیین خواهد شد.

خرابی کمپرسور؛ جلوگیری از تولید هوا خنک کولر گازی

کمپرسور نقش بسیار مهمی در تولید هوا خنک کولر گازی و پخش آن در محیط ایفا می‌کند. ازاین‌رو برای پاسخ به پرسش «چرا کولر گازی باد گرم میزند» باید عملکرد کمپرسور مورد بررسی قرار بگیرد. کمپرسور کولر گازی ممکن است به‌دلیل ضربه خوردن، کثیف بودن کویل‌ها، ضعیف بودن برق ورودی کولر و عوامل دیگر آسیب ببیند. به‌طور مثال، کولر پنجره‌ای یا کولر رومیزی نسبت‌به سایر انواع خنک‌کننده‌ها در معرض خطر خرابی بیشتری ناشی از ضربه خواهند بود.

از آنجایی‌که کمپرسور در دید قرار ندارد، ممکن است بررسی عملکرد صحیح آن را فراموش کنید. توجه داشته‌ باشید که تعمیر کمپرسور کولر گازی ممکن است هزینه بسیار بالایی داشته باشد و به دلیل حساسیت بالای این قطعه، تعمیر و تعویض آن حتما باید توسط افراد ماهر انجام شود.

چرا کولر گازی پنجره ای روی فن کار میکند؟ به‌علت خرابی کمپرسور کولر

معیوب بودن ولوم ترموستات در کولر گازی؛ از دلایل خنک نکردن فضا توسط اسپیلت

برای پاسخ به سوال پرتکرار «چرا کولر گازی باد خنک نمی زند» یکی از راه‌حل‌ها، بررسی عملکرد ولوم ترموستات است. اگر ولوم ترموستات معیوب باید، دمای تنظیم‌شده برای ترموستات با باد کولر و دمای محیط متفاوت خواهد بود؛ در نتیجه دستگاه به‌درستی کار نخواهد کرد و ممکن است باد گرم بدهد.

درصورتی‌که دستگاه شما تعمیر نشود باید به فکر جایگزین برای آن باشید. انواع کولر آبی ثابت برای محیط‌هایی که کانال‌کشی کولر دارند، گزینه مناسبی به‌عنوان خنک‌کننده خواهد بود. از سوی دیگر با مقایسه قیمت کولر آبی آبسال به‌عنوان نمونه‌ای از انواع کولر آبی با قیمت کولرهای گازی متوجه هزینه بسیار پایین خنک‌کننده‌های آبی خواهید شد. ازاین‌رو، اگر بودجه محدودی دارید، خرید کولر آبی نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

اشکال در برد کولر گازی؛ اختلال در دستور روشن و خاموش کردن کمپرسور و فن

برد در کولرهای گازی یا سیستم‌های تهویه دیگر، مانند مغز دستگاه عمل می‌کند و وظیفه کنترل کردن و فرمان دادن به بخش‌های مختلف را برعهده دارد. دستور خاموش یا روشن شدن فن و کمپرسور توسط پردازنده مرکزی در برد کولر گازی داده می‌شود. ازین‌رو اگر برد کولر گازی دچار مشکل شود، کمپرسور و فن به‌درستی عمل نخواهند کرد؛ نتیجه این اتفاق ممکن است وزش باد گرم باشد.

در برخی موارد احتمال دارد برد کولر گازی تعمیر نشود یا همانند آن برای دستگاه شما در بازار موجود نباشد. در این مواقع باید کولر گازی از برندی دیگر یا انواع کولر آبی مانند کولر آبی سپهر الکتریک را جایگزین دستگاه معیوب خود کنید.

چرا باد کولر گازی کم و زیاد میشود؟ بررسی خرابی برد کولر گازیبررسی و شرح علل مختلف باد گرم کولر گازی به‌همراه ارائه راه‌حل

در این مقاله به سوال متداول «چرا کولر گازی باد گرم میزند» پاسخ دادیم. به‌طور‌کلی، باد گرم زدن کولر گازی ممکن است ناشی از عوامل متعددی مانند خالی شدن مخزن گاز، انسداد فیلتر هوا، خرابی فن، خرابی کمپرسور یا معیوب بودن ولوم ترموستات باشد. به‌منظور جلوگیری از این مشکلات و رفع آن‌ها، نگهداری دوره‌ای، سرویس منظم و در صورت لزوم تعمیرات توسط تعمیرکاران ماهر توصیه می‌شود. با انجام این اقدامات، از عملکرد بهینه کولر گازی خود لذت خواهید برد و در تابستان‌های گرم، هوای خنک و خوشایندی را به خانه‌تان می‌آورید. اگر سوالی در مورد خرابی کولر گازی دارید با ما در قسمت نظرات به‌اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *