آموزشی

علت بوی بد کولر آبی چیست؟

بررسی دلایل بوی بد کولر آبی و راه‌های رفع آن

آیا برای شما هم پیش آمده است که بعد از روشن کردن کولر آبی بوی ماهی مرده به مشامتان برسد؟‌ تقریبا بسیاری از افراد حداقل یک‌بار این اتفاق ناخوشایند را تجربه کرده‌اند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم که شایع‌ترین دلایل بوی بد کولر آبی و راهکارهای حل این مشکل را به‌ شما معرفی کنیم. مکان‌های تاریک و مرطوب بهترین محل برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و میکروب‌ها هستند. با آگاهی از دلایل بوی بد کولر آبی در‌صورت استشمام بوی نامطبوع می‌توانید علت را بررسی و برای رفع کامل مشکل اقدام کنید. برای آشنایی با این علل رایج و شایع مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

قدیمی بودن پوشال‌ها؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل بوی بد کولر آبی

معمولا افراد هر سال و نهایتا هر دو سال یک‌بار پوشال کولرهای آبی را تعویض می‌کنند. زیرا با‌توجه‌به مرطوب بودن پوشال‌ها احتمال ایجاد آلودگی و رشد باکتری‌ها در این رشته‌های چوبی وجود دارد. در صورت رشد باکتری و میکروب در بافت پوشال‌ها بعد از روشن کردن کولر بوی نامطبوعی شبیه به بوی ماهی مرده در فضا پخش خواهد شد؛ بنابراین برای جلوگیری از ایجاد بوی بد و انتقال هرگونه آلودگی به محیط حتما به زمان تعویض پوشال‌ها توجه داشته باشید.

احتمال دارد که این باکتری‌ها به بدنه‌ دریچه‌ها نفوذ کرده باشند. بهتر است برای ممانعت از انتقال باکتری‌های به پوشال جدید، بدنه دریچه را به‌طورکامل با سرکه و مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. البته با تهیه کولرهای آبی سلولزی نیز می‌توان این مشکل را به‌طورکامل برطرف کرد. این نوع کولرها به سیستم شست‌و‌شوی خودکار مجهز هستند و از ورود و انتشار مواد مضر به داخل محیط جلوگیری می‌کنند. در مقایسه با کولرهای آبی پوشالی قیمت کولر آبی سلولزی کمی بالاتر است.

بوی بد کولر آبی به‌دلیل قدیمی شدن پوشال‌‌ها

نامرغوب بودن روغن سرویس کولر باعث به‌وجود آمدن بوی بد می‌شود

یکی دیگر از دلایل بوی بد کولر آبی ممکن است به‌دلیل نامرغوب بودن روغن سرویس کولر باشد. در‌صورت نامرغوب بودن روغن سرویس ممکن است به دلیل عملکرد نامناسب قطعات کولر آبی، مواد آلی و میکروب‌ها در بدنه کولر به‌وجود آمده و بویی نامطبوع ایجاد کنند. همچنین روغن‌های نامرغوب ممکن است بعد از برخورد با اکسیژن هوا و حرارت واکنش نشان داده و بوی بدی ایجاد کنند.

برای جلوگیری از این مشکل در سرویس‌های دوره‌ای قطعات کولر را با استفاده از مواد با‌کیفیت روغن‌کاری کنید. کولرهای آبی و انواع کولر گازی در فروشگاه اپسیلون خدمات پس‌ از فروش دارند. سرویس کولرها، تعویض پوشال، آب و روغن توسط تکنسین‌ها به‌ بهترین نحو و با بیشترین دقت صورت می‌گیرد تا از بروز این مشکلات جلوگیری شود.

قدیمی شدن آب؛ از آب سرد و تازه برای رفع بوی بد کولر استفاده کنید

مکان‌های مرطوب و آب‌های راکد محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها هستند. در‌صورتی‌که برای مدتی از کولر آبی استفاده نکنید، آب راکد و پر از باکتری و میکروب خواهد شد؛ بنابراین با روشن کردن کولر بعد از یک وقفه طولانی ممکن است بوی نامطبوعی به مشامتان برسد.

برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در انواع کولر آبی همچون کولر آبی پرتابل و پوشالی به‌طور منظم آب موجود در مخزن کولر را تعویض کنید. استفاده از آب تازه منجر‌به از بین رفتن میکروب‌ها و ترکیبات آلی می‌شود. وجود آب مانده در مخزن و تشتک حتی پوشال‌های جدید را نیز آلوده خواهد کرد؛ بنابراین بعد از تعویض پوشال حتما از آب تازه برای پر کردن مخزن استفاده کنید و تشتک را به‌طوردقیق بشویید.

آب راکد و قدیمی از دلایل بوی بد کولر آبیتشکیل بوی نامطبوع به‌دلیل کثیف شدن سینی زیر کولر آبی

در‌صورت سر ریز شدن آب یا خرابی پمپ ممکن است مقداری آب در سینی کولر آبی جمع شود. به دلیل رطوبت و گرمای هوا، سینی کولر به محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها تبدیل خواهد شد. در نتیجه بوی بدی بعد از روشن کردن کولر در هوا منتشر می‌شود.

با رفع کثیفی و تمیز کردن سینی کولر آبی می‌توان منشا بوی نامطبوع را از بین برد. محلول‌های ضدباکتری‌ها انتخاب مناسبی برای نظافت و ضد‌عفونی کردن انواع سینی کولر آبی صنعتی و خانگی هستند.

توجه به تمیز بودن سینی زیر کولر برای جلوگیری از بوی بد کولر آبیارتباط نصب کولر در مکان نامناسب با بوی بد کولر آبی

انتخاب محل مناسب برای نصب کولر آبی اهمیت بالایی دارد. در‌صورت بی‌توجهی به این موضوع علاوه‌بر تضعیف قدرت خنک‌کنندگی کولر، ممکن است بوی نامطبوعی هم بعد از روشن کردن کولر در فضا پخش شود. به‌عنوان‌ مثال اگر کولر آبی در کنار فن‌های تهویه سرویس‌ بهداشتی نصب شوند، بوی نامطبوع توسط دریچه‌ها به داخل محیط راه پیدا می‌کند. در این‌صورت با خرید برند معتبری همچون کولر آبی آبسال نیز همچنان بوی نامطبوع آزارتان خواهد داد؛ بنابراین قبل از نصب کولر به محل قرارگیری آن و عوامل خارجی که در مجاور کولر قرار گرفته‌اند به‌طور‌کامل توجه داشته باشید.

خرابی پمپ آب؛ یکی از دلایل ایجاد بوی بد در کولر آبی

در‌صورتی‌که پمپ آب کولر آبی برفاب، آبسال و هر نوع کولر آبی دیگر خراب شده باشد، آب داخل مخزن به درستی تعویض نخواهد شد. در نتیجه آب موجود در کولر راکد مانده و محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شود. علاوه‌بر بوی بد، خرابی پمپ جلوی انتقال آب به پوشال‌ها و ایجاد هوای تازه و خنگ را می‌گیرد؛ بنابراین در‌صورت ایجاد بوی بد کولر آبی یکی از مواردی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، سلامت پمپ آب است.

انتشار بوی بد بعد از روشن کردن کولر آبی به‌دلیل تجمع رسوب

تجمع رسوب در کانال و بدنه کولر یکی دیگر از دلایل بوی بد کولر آبی و انتشار بوی نامطبوع در محیط بعد از روشن‌ شدن کولر است. زیرا رسوب‌ها محل مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب‌ها و افزایش تولید بوی نامطبوع در محیط هستند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است تعویض آب را به‌صورت منظم انجام دهید و از آب تصفیه شده برای سرویس کولر سپهر الکتریک و کولرهای آبی از سایر برندها استفاده کنید.

همچنین به‌کارگیری فیلتر هوا در کولر، ذرات غبار و آلودگی‌ها را جذب کرده و از تجمع رسوب جلوگیری می‌کند. نظافت دوره‌ای سینی کولر، تهویه مناسب، نظافت اطراف کولر آبی و سرویس منظم نیز نقش موثری در جلوگیری از ایجاد و تجمع رسوب خواهد داشت. برای دسترسی به مناطق دشوار می‌توانید از برس‌ها و ابزارهای مخصوص نظافت استفاده کنید.

تجمع رسوب؛ یکی از دلایل بوی بد کولر آبیرفع بوی بد کولر آبی با پیدا کردن به‌موقع و دقیق منشا بو

پیدا کردن علت بو بد کولر آبی بهترین راه برای این مشکل آزاردهنده محسوب می‌شود. در این مقاله متوجه شدیم قدیمی شدن پوشال‌ها، ماندگی آب درون مخزن، استفاده از روغن نامرغوب هنگام سرویس کاری و خرابی پمپ شایع‌ترین دلایل بوی بد کولر آبی هستند. با تعویض به‌موقع پوشال و آب داخل مخزن و سرویس منظم کولر آبی می‌توان جلوی انتشار بوی بد در فضا و رشد و تکثیر میکروب‌ها را گرفت.

این مشکل در نمونه‌های جدید کولر آبی، مخصوصا کولر آبی سلولزی به شدت کاهش یافته است. اگر در مناطق گرم و خشک ساکن هستید و باید از کولر آبی استفاده کنید، ما به شما نمونه‌های سلولزی را پیشنهاد می‌کنیم. این کولرهای آبی از ورود و انتشار مواد مضر به داخل محیط و بروز حساسیت فصلی در افراد جلوگیری می‌کنند. همچنین با‌توجه به مجهز بودن این کولرها به سیستم شستشوی خودکار دیگر تجربه ناخوشایند در‌خصوص بوی بد کولر نخواهید داشت. این محصولات پیشرفته و با‌کیفیت را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی اپسیلون کالا خریداری کنید.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *