آموزشی

تفاوت مصرف برق کولر آبی و گازی

بررسی تفاوت مصرف برق کولر آبی و گازی در وبلاگ اپسیلون کالا

کولر آبی و گازی دو نوع سیستم سرمایشی پرطرفدار هستند که انتخاب آن‌ها براساس محل زندگی افراد، مقدار انرژی مصرفی و موارد دیگر انجام می‌‌شود. موردی که در انتخاب بین این دو نوع سیستم سرمایش همواره مورد بحث و بررسی بوده، مصرف برق است. تفاوت مصرف برق کولر آبی و گازی از موارد تاثیرگذاری محسوب می‌شود که افراد هنگام انتخاب نوع سیستم خنک‌کننده منزل خود به آن می‌پردازند. توجه داشته باشید که با آگاهی از ساختار کولر‌های گازی و آبی بین انواع آن‌ها می‌توانید کم مصرف‌ترین‌ها را نیز انتخاب کنید. ازاین‌رو در این مقاله به بررسی مصرف برق کولر آبی و گازی را مقایسه کردیم و عوامل تاثیرگذار بر آن پرداختیم.

مقایسه مصرف برق کولر آبی و گازی؛ مصرف کدام‌یک کمتر است؟

علاوه‌بر مقایسه قیمت کولرآبی با گازی، بررسی مصرف برق هرکدام از آن‌ها همواره یکی از موارد مهم برای انتخاب بین این دو نوع سیستم تهویه بوده است. برای بررسی تفاوت مصرف برق کولر آبی و گازی باید به مقایسه آن‌ها در شرایط یکسان بپردازیم؛ زیرا مصرف برق براساس مدت زمان کارکرد و ظرفیت کولر متغیر خواهد بود.

اگر از کولرهای آبی در شبانه‌روز به مدت ۱۰ ساعت استفاده کنید، مصرف برق کولر آبی در طول یک ماه به مقدار ۱۲۰ کیلووات‌ساعت می‌رسد. از سوی دیگر، به ازای یک کولر گازی با مصرف برق متوسط ۷۵۰ وات در همان شرایط استفاده (۱۰ ساعت در شبانه‌روز)، مصرف برق ماهیانه به حدود ۷۵۰ کیلووات‌ساعت می‌رسد. با مقایسه دو عدد ۱۲۰ و ۷۵۰ کیلووات ساعت متوجه خواهیم شد که مصرف برق کولر آبی نسبت به کولر گازی بسیار کمتر است.

بررسی توان مصرف کولر آبی؛ راهی برای انتخاب بین کولر آبی و گازیعوامل تاثیرگذار در مصرف برق کولر گازی؛ دما تنظیم شده، ولتاژ برق و ساعت‌ استفاده

عوامل متعددی بر مصرف برق کولر گازی تاثیر خواهند گذاشت که تنظیم دما، ولتاژ برق و ساعات استفاده از کولر ازجمله موارد موثر هستند. تنظیم دما محیط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا دمای مناسب کولر گازی باعث بهره‌وری بهتر کمپرسور و در نتیجه کاهش مصرف برق خواهد شد.

از سوی دیگر، ولتاژ پایین یا بیش‌ازحد بالا نیز بر مصرف دستگاه موثر بوده و ممکن است به افزایش مصرف انرژی منجر شود. همچنین، برنامه‌ریزی دقیق برای ساعات استفاده، بهبود کارایی کلی کولر گازی را تسهیل می‌کند. برای خرید کولر گازی لازم است که هرکدام از این موارد را بدانید که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداختیم.

دما تنظیم شده برای کولر گازی؛ عاملی موثر بر افزایش و کاهش مصرف برق

تنظیم صحیح دما کولر گازی مصرف برق را کاهش می‌دهد. تنظیم دمای انواع کولر گازی دیواری و ایستاده در کمترین حالت، فعالیت کمپرسور را به‌شدت افزایش خواهد داد. با افزایش فعالیت کمپرسور، مصرف برق بالا خواهد رفت. در نتیجه برای اینکه مصرف کولر گازی را کاهش دهید لازم است دما آن را در حالت بهینه تنظیم کنید.

دمای مناسب برای استفاده از قابلیت سرمایش کولرهای گازی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. با تنظیم کولر گازی در این دما، در کم‌ترین زمان ممکن محیطی با دما مطبوع خواهید داشت. بعد از اینکه محیط به دما تنظیم شده رسید، ترموستات کولر عمل می‌کند و کمپرسور خاموش می‌شود. از این‌رو، در زمان استفاده از کولر گازی، کمپرسور با کمترین کارکرد محیط را خنک خواهد کرد.

افزایش فعالیت کمپرسور در کولر گازی؛ بالا رفتن مصرف برق

تاثیر ولتاژ برق در مصرف برق کولر گازی؛ آمپرکشی و افزایش مصرف برق

ولتاژ برق ورودی کولر گازی باید در بازه‌ای معین باشد که براساس مدل آن تعیین می‌شود. به‌طور مثال، یک کولر گازی ۲۴۰۰۰ ولتی به‌طور معمول بین ۱۵ تا ۶۰ آمپر جریان خواهد داشت. درصورتی‌که کولر گازی افت ولتاژ برق در بازه تعیین شده بسیار باشد، دستگاه آمپرکشی می‌‌کند.

آمپرکشی کولر گازی منجربه افزایش فشار کمپرسور و درنهایت بالا رفتن مصرف برق خواهد شد. ازاین‌رو، اگر افت ولتاژ شدیدی دارید و گزینه کولر آبی در صورت امکان استفاده مناسب‌تر خواهد بود. برای خرید انواع کولر آبی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اپسیلون کالا سر بزنید و قیمت کولر سلولزی و انواع دیگر آن را بررسی کنید.

ساعت استفاده از کولر گازی؛ از عوامل تعیین‌کنده مصرف برق

استفاده طولانی‌مدت از کولر گازی در مقایسه با کولر آبی منجربه افزایش مصرف برق خواهد شد. برای مدیریت مصرف برق بهتر است فقط در ساعاتی که نیاز بیشتری به کولر گازی دارید از آن استفاده کنید. در مواقع دیگر می‌توانید کولر آبی را جایگزین آن کنید. ازاین‌رو علاوه‌بر کاهش مصرف برق، در هزینه خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. باتوجه‌به بودجه و نیاز خود با مقایسه عملکرد انواع برندها و قیمت کولر ابسال، لورچ، سپهر الکتریک و سایر آن‌ها با یکدیگر می‌توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

عوامل تاثیرگذار در مصرف برق کولر آبی؛ نوع واسط تبخیری، گرید انرژی و ظرفیت مناسب

عوامل تاثیرگذار در مصرف برق کولر آبی به‌منظور بهره‌وری بهتر و کاهش مصرف انرژی باید مورد‌بررسی قرار بگیرند. یکی از موارد تاثیرگذار در مصرف برق، نوع واسط تبخیری است. از سوی دیگر، گرید انرژی کولر آبی تاثیر بسیاری بر میزان مصرف برق آن خواهد داشت. همچنین هنگام خرید کولر انرژی، آبسال و هر برند دیگری باید به ظرفیت و تناسب آن با اندازه فضا توجه داشته باشید. در ادامه به شرح هرکدام از موارد گفته شده به‌عنوان عوامل موثر بر مصرف برق کولر آبی پرداختیم.

 بررسی مصرف برق کولر آبی دور تند و کند و گرید انرژی آن

استفاده از واسط تبخیری مناسب؛ کاهش چشمگیر مصرف برق

واسط تبخیری همان پوشال‌ها و پدهای سلولزی هستند که در کولرهای آبی قرار می‌گیرند. واسط‌های تبخیری پوشالی به‌دلیل فضاهای خالی که دارند هوا گرم را وارد کولر می‌کنند. در‌صورتی‌که پد‌های سلولزی بافت متراکمی دارند و هوا گرم امکان وارد شدن به کولر را نخواهد داشت.

ازاین‌رو، کولر آبی با پدهای سلولزی انرژی کمتری برای خنک کردن فضا نیاز دارند و در مدت زمان بسیار کوتاهی دما فضا را بسیار کاهش می‌دهند. برای بهره‌وری از این تکنولوژی باید پوشال کولر آبی سپهر الکترونیک، آبسال یا هر برند دیگری که دارید را با پدهای سلولزی تعویض کنید.

گرید انرژی کولر آبی؛ کولر با رده انرژی A کم‌ترین میزان مصرف برق

انتخاب کولر آبی با گرید انرژی مناسب (رده A) یک اقدام حیاتی به‌منظور بهره‌وری بهینه انرژی و کاهش مصرف برق است. کولرهای آبی با این گرید انرژی مانند کولر آبی آزمایش، آبسال و سپهر الکتریک از فناوری‌های پیشرفته و بهینه‌تری برخوردارند که باعث کاهش انرژی مصرفی و افزایش عملکرد کولر می‌شود. این اقدام نه‌تنها به محیط زیست کمک می‌کند، بلکه هزینه‌های انرژی را نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.

انتخاب ظرفیت کولر آبی متناسب با متراژ محیط؛ نکته‌ای موثر برای کاهش مصرف برق

انتخاب ظرفیت مناسب برای کولر آبی، باتوجه‌به متراژ محیط مورد‌نظر از جمله تصمیم‌های حیاتی در بهره‌برداری بهینه از دستگاه است. ظرفیت کولر باید با اندازه فضا برای عملکرد بهینه همخوانی داشته باشد. کولر آبی بزرگ باعث مصرف بیش‌ازحد انرژی و افزایش هزینه‌ها می‌شود؛ درحالی‌که کولر کوچک ممکن است فضا را به‌طور کامل خنک نکند.

انتخاب ظرفیت مناسب نه‌تنها مصرف انرژی را بهینه می‌کند؛ بلکه عمر دستگاه را نیز افزایش خواهد داد. با مشورت با متخصصان و در نظر گرفتن متراژ فضا، کاربران قادر به انتخاب کولر آبی با ظرفیت مناسب و هماهنگ با نیازهای خود خواهند بود.

انتخاب ظرفیت مناسب برای کولر آبی؛ باتوجه‌به متراژ محیط مورد نظر

مصرف برق کولر گازی بیشتر است یا کولر آبی؟

در این مقاله تفاوت مصرف برق کولر آبی و گازی را باهم مقایسه کردیم و عوامل تاثیرگذار بر آن را شرح دادیم. باتوجه‌به تفاوت‌ها و تحولات در مصرف انرژی کولرهای آبی و گازی نسبت‌به گذشته، بهتر است هنگام انتخاب کولر، عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی را در نظر داشته باشید. با خرید سیستم‌های با مصرف انرژی پایین علاوه‌بر پرداخت هزینه آب و برق کمتر، ضرر کمتری برای محیط زیست خواهند داشت. اگر سوالی در‌مورد انواع کولرها دارید در بخش نظرات پایین صفحه با ما در میان بگذارید تا کارشناسان در کمترین زمان پاسخگوی شما باشند.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *