آموزشی

تفاوت شوفاژ و رادیاتور و پکیج چیست؟ + بررسی نحوه عملکرد آن‌ها

بررسی تفاوت شوفاژ و رادیاتور با پکیج در بلاگ اپسیلون کالا

اشغال فضای متفاوت؛ یکی از تفاوت‌های شوفاژ، رادیاتور و پکیج

شوفاژ و رادیاتورها نسبت به پکیج‌های دیواری و به‌ویژه زمینی فضای کمتری را اشغال می‌کنند. البته شوفاژ و رادیاتور در مدل‌ها و مسلما اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. بااین‌حال ابعاد بیشتر مدل‌های این دو نوع سیستم گرمایشی نسبت به پکیج‌ها کوچک‌تر است. به‌ویژه پکیج‌های زمینی فضای نسبتا بالایی را برای نصب و راه‌اندازی نیاز دارند؛ هرچند که فضای لازم برای راه‌اندازی پکیج به اندازه موتورخانه بزرگ نخواهد بود. ازاین‌رو استفاده از پکیج‌های زمینی با کارکرد مناسب در سال‌های گذشته جایگزین راه‌اندازی موتورخانه و شوفاژ شده است.

اشغال فضای کم؛ یک تفاوت شوفاژ و پکیجقیمت نصب و نگهداری؛ یک فرق شوفاژ با پکیج

هرچند که پکیج‌های دیواری و زمینی قیمت نسبتا بالایی دارند، بااین‌حال از نظر اقتصادی انتخاب مناسب‌تری نسبت به راه‌اندازی موتورخانه به شمار می‌روند. هزینه نصب، راه‌اندازی و مهم‌تر از همه نگهداری موتورخانه بسیار بالاتر از قیمتی است که در هنگام خرید پکیج پرداخت می‌کنید. به‌این‌ترتیب از پرداخت هزینه سرویس سالیانه موتورخانه معاف خواهید شد.

در موتورخانه شوفاژ تجهیزات متعددی با قیمت نسبتا بالا نصب شده است. در صورت خرابی هر یک از این قطعات نیاز به صرف هزینه بالایی برای جایگزین کردن یا سرویس‌ تجهیزات خواهید شد. نصب پکیج قیمت ثابتی دارد. بسیاری از هزینه‌های جانبی نظیر لوله‌کشی‌ها و شیرهای تنظیم در پکیج‌های داخل خانه حذف می‌شود. با‌توجه‌به کوچک بودن پکیج، هزینه تعمیرات پکیج نیز به‌طور قابل توجهی کمتر از موتورخانه و شوفاژ است.

هزینه نصب و راه‌اندازی؛ یک فرق شوفاژ با رادیاتور و پکیجبررسی تفاوت پکیج و رادیاتور و شوفاژ از لحاظ ابعاد

معمولا پکیج‌های زمینی برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر استفاده می‌شوند. چراکه مخزن پکیج‌ها گنجایش بیشتری برای نگهداری و گرم کردن آب دارد؛ ازاین‌رو برای میزان مصرف بالا انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. ازآنجایی‌که بسیاری از واحدهای مسکونی متراژ پایینی دارند، در نظر گرفتن ابعاد سیستم گرمایشی اهمیت ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل در بسیاری از ساختمان‌ها از راه‌اندازی موتورخانه و نصب شوفاژ با انواع رادیاتور گلد ترم، ایرانی و خارجی استفاده می‌کنند.

البته اگر انتخاب شما استفاده از پکیج است، انواع پکیج‌های دیواری ابعاد مناسب‌تری نسبت به مدل‌های زمینی این سیستم گرمایشی دارند. به‌این‌ترتیب فضای اتاق با قرار دادن پکیج، کوچک به نظر نخواهد رسید. تقریبا هر پکیج به‌اندازه یک کابینت دیواری، فضای عمودی را اشغال می‌کند. به‌طوری‌ که حتی در یک آشپزخانه کوچک هم می‌توان از پکیج دیواری استفاده کرد.

پکیج‌های دیواری؛ یک انتخاب ایده‌آل برای فضاهای کوچکنحوه تولید آب گرم؛ یک تفاوت شوفاژ و رادیاتور با پکیج

یکی از تفاوت‌های پکیج و شوفاژ نحوه تولید آب گرم است. به‌طورکلی انواع پکیج لورچ، ایران رادیاتور، بوتان و برندهای ایرانی و خارجی دیگر، آب با دمای یکنواخت‌تری را تولید می‌کنند؛ بنابراین افت ناگهانی دمای آب در پکیج کمتر اتفاق می‌افتد. درصورتی‌که سیستم گرمایشی پکیج نیازی به جرم‌گیری و سرویس‌دهی نداشته باشد، به محض روشن کردن باعث گرم شدن آب خواهد شد. ازاین‌رو عملکرد مطلوب‌تری در گرمایش خانه دارد.

بررسی نحوه عملکرد سه سیستم گرمایشی پکیج، رادیاتور و شوفاژ

برای درک بهتر تفاوت‌های ظاهری و عملکرد سه سیستم گرمایشی پکیج، شوفاژ و رادیاتور باید با طرز کار هر یک نیز به‌خوبی آشنا باشید. در این‌صورت امکان شناخت تفاوت شوفاژ با پکیج و رادیاتور راحت‌تر خواهد شد. در ادامه به بررسی نحوه عملکرد هر یک از این سیستم‌های گرمایشی می‌پردازیم.

مکانیسم شوفاژ؛ سیستمی گرمایشی با استفاده از آب گرم در لوله‌ها

شوفاژ گرما را از طریق آب گرم درون لوله‌ها به بخش‌های مختلف خانه می‌رساند. در هنگام انتقال آب به بخش‌های مختلف خانه بخشی از گرمای آب از بین می‌رود و مجدد سرد می‌شود. شوفاژ برای بالا نگهداشتن دما به‌طور مرتب آب را به‌ شوفاژخانه برای گرم شدن می‌فرستد. این کار تا زمانی که کاهش دمای آب تنظیم شود، ادامه خواهد داشت.

انواع مدل‌های شوفاژ با عملکردی که توضیح دادیم، کار می‌کنند. بعضی توان بالاتری دارند که برای فضاهایی با متراژ بالا مناسب خواهند بود. برای مشاهده انواع مدل‌های شوفاژ در برندهای ایرانی و خارجی به سایت اپسیلون کالا مراجعه کنید. در این سایت مدل‌های مختلف شوفاژ به‌همراه ویژگی‌ و قیمت برای مشاهده و ارزیابی قرار داده شده‌اند.

نحوه عملکرد رادیاتور؛ سیستمی با عملکرد مناسب برای فصل زمستان

عملکرد شوفاژ و رادیاتور تقریبا مشابه با یکدیگر است؛ ازاین‌رو نمی‌توان تفاوت شوفاژ و رادیاتور را به‌طورقطعی بیان کرد. رادیاتور نیز به یک سیستم مرکزی موتورخانه برای تنظیم دمای محیط متصل است. در موتورخانه‌ها سیستم‌هایی مانند مشعل، دیگ آب گرم و پمپ وجود دارد. همه این بخش ها برای گرم کردن آب درون رادیاتور و درنهایت افزایش دمای محیط کار می‌کنند.

رادیاتورها براساس اندازه و توان کارکرد در مدل‌های مختلفی موجود هستند. بدیهی است که قیمت هر برند عرضه‌کننده رادیاتور براساس نوع کارکرد این سیستم گرمایشی متفاوت است. ارزیابی قیمت رادیاتور سپاهان و مدل‌های دیر این سیستم گرمایشی به‌همراه ویژگی‌های هر یک راهکار خوبی برای خرید مناسب خواهد بود. ازاین‌رو قبل از اقدام به خرید و نصب سیستم گرمایشی با مراجعه به سایت اپسیلون کالا به بررسی ویژگی‌های هر سیستم گرمایشی بپردازید.

عملکرد پکیج؛ سیستم‌هایی با دو مبدل حرارتی

با باز شدن شیر آب گرم در پکیج، جریان آب گرم توسط یک سنسور تشخیص داده می‌شود. در این زمان مشعل به‌وسیله جرقه‌زن روشن و آب جاری با یک مبدل حرارتی گرم خواهد شد. در برخی از پکیج‌ها دو مشعل حرارتی کار گذاشته شده است تا عملکرد این سیستم بهبود یابد. این مشعل‌ها گرم کردن آب ورودی را با گرمای گاز خروجی انجام می‌دهند. کنترل مقدار گاز ورودی به مشعل با یک ترموستات انجام می‌شود؛ این کار باعث حفظ دمای پکیج در زمستان و گرم شدن خانه می‌شود.

شوفاژ، پکیج و رادیاتور؛ سه سیستم گرمایشی مطلوب برای کاهش دمای اتاق در زمستان

در این مقاله به بررسی تفاوت شوفاژ و رادیاتور با پکیج پرداختیم. این سه سیستم گرمایشی هر یک عملکرد مخصوص به خود را دارند. هرچند که فرق شوفاژ با رادیاتور چندان مشخص نیست و هر دو از یک فرایند برای گرم کردن فضا استفاده می‌کنند. بااین‌حال هر یک از این سه سیستم گرمایشی از نظر ابعاد، میزان فضای موردنیاز برای نصب و راه‌‌اندازی و قیمت با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

انتخاب و خرید از میان سه سیستم شوفاژ، رادیاتور و پکیج براساس معیارهای مختلفی مثل میزان مصرف انجام می‌شود. اگر سوال یا ابهامی در مورد کارکرد هر یک از وسایل نام‌برده شده دارید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگویتان باشیم.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *