سبک زندگی

آیا کولر گازی گرمایش هم دارد؟ نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی

شروع فصل سرما همیشه با دغدغه گرم کردن منازل همراه است. اما اگر کولر گازی و اسپلیت دارید، دیگر نگران گرمایش خانه خود نباشید. چون معمولا سیستم گرمایش کولر گازی در طراحی‌های جدید این دستگاه‌ها دیده می‌شود. بنابراین اگر یکی از این دستگاه‌ها را در خانه دارید، برای استفاده از آن نیازی نیست که تا تابستان دیگر منتظر بمانید. همه ما به دنبال راحتی هستیم.

وجود یکی از این دستگاه‌ها کار را برای همه آسان می‌کند. با کولرهای گازی دیگر نه دغدغه‌ای برای فصل تابستان داریم، نه دغدغه‌ای برای زمستان. در این متن قرار است توضیح ‌دهیم که ایا کولر گازی گرمایش هم دارد؟سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟ نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی چگونه است؟ متن پیش رو را از دست ندهید و تا انتها همراه ما بمانید.

سیستم گرمایش کولر گازی یکی از امکانات موجود در این دستگاه است.

سیستم گرمایشی کولر گازی

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که سیستم گرمایش کولرهای گازی چگونه است. همه ما می‌دانیم که درون این دستگاه‌ها گازی با نام مبرد وجود دارد که هوا را خنک یا گرم می‌کند. در فصول سرد سال که کولر گازی در حالت گرمایشی خود تنظیم شده، این گاز در درون کمپرسور گرم می‌شود.

در مرحله بعدی گاز گرم شده از شیر چهار طرفه به سمت اپراتور حرکت می‌کند، اما بگذارید پیش از هر چیزی شما را با اپراتور آشنا کنیم. این بخش از کولرهای گازی شامل مجموعه‌ای از لوله‌های مسی و صفحاتی از جنس آلومینیوم می‌شود که وظیفه انتقال گرما به بیرون از دستگاه را برعهده دارد. در واقع زمانی که هوای گرم از کمپرسور به این محفظه می‌رسد، تمامی لوله‌ها و صفحات موجود در این قسمت گرم می‌شوند و در کسری از ثانیه این گرما را به محیط انتقال می‌دهند.

عملکرد حالت گرمایش کولر گازی

کولرهای گازی مدرن دما را در هر فصلی از سال مطابق با میل شما تنظیم می کنند. اما اکثر افراد معتقد هستند که کولرهای گازی تنها برای خنک کردن محیط مناسب هستند. معمولا این دسته از افراد از قابلیت گرمایش کولر گازی خود استفاده نمی‌کنند. اما زمان آن رسیده است که این تصور اشتباه را کنار بگذارید و از گرمای کولر گازی خود لذت ببرید. این دستگاه‌ها عملکرد خود را به سرعت معکوس می‌کنند. بیایید نگاهی به عملکرد کولرهای گازی در حالت سرمایشی و گرمایشی بیندازیم. در فصل تابستان معمولا این دستگاه‌ها گرمای خانه را به بیرون هدایت می‌کنند، اما در زمستان قضیه متفاوت است.

همان‌طور که گفته شد، در این حالت مبرد گرم می‌شود و به جای انتقال به کمپرسور برای خنک شدن، به سیستم داخلی یعنی اپراتورها انتقال داده می‌شود. در حالت گرمایش کولر گازی شبکه اپراتور داغ و شبکه کندانسور خنک است. در این حالت دستگاه‌ها گرما را از هوای بیرون گرفته و به داخل خانه انتقال می‌دهند. بنابراین با داشتن یکی از این دستگاه‌ها در خانه همیشه از دمای محیط راضی خواهید بود.

با تنظیم کولر گازی می‌توان سیستم گرمایش آن را فعال کرد.

ایا کولر گازی گرمایش هم دارد؟

برخی از انواع کولر گازی دو حالت سرمایش و گرمایش را دارند. اما مسئله اصلی این است که از کجا بدانیم کولر گازی سیستم گرمایش دارد یا خیر؟ بهترین راه این است که دفترچه راهنمای کولرهای گازی را مطالعه کنید. در این دفترچه‌ها تمام اطلاعات مربوط به کولر گازی نوشته شده است.

اگر به دفترچه دسترسی ندارید، تنها کافیست که برچسب فنی دستگاه را چک کنید. این برچسب تمام اطلاعات لازم در مورد دستگاه را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر با کولرهای گازی و نحوه عملکرد آن ناآشنا هستید، احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که برچسب فنی کولر چیست؟

روی تمام پنل‌های داخلی و حتی خارجی کولرهای گازی برچسبی درج شده است که آن را با عنوان پلاک دستگاه یا برچسب فنی می‌شناسند. این برچسب تمام اطلاعات و مشخصات فنی مدل مورد نظر شما را شامل می‌شود. اگر در این برچسب اطلاعاتی با عنوان‌های HEATING INPUT، HEATING CURRENT مشاهده کردید، به این معناست که کولر شما سیستم گرمایشی دارد.

حالا با خیال راحت سراغ راه‌اندازی سیستم گرمایش کولر گازی خود بروید. اما چنانچه به دنبال راهکار ساده‌تری هستید، تنظیمات کنترل دستگاه را چک کنید. با نگاهی ساده متوجه می‌شوید که کولر شما سیستم گرمایشی دارد یا نه.

راه‌اندازی گرمایش کولر گازی کار سختی نیست و تنها با چند تنظیم آسان با ریموت کنترل انجام می‌شود.

سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

راه‌اندازی گرمایش کولر گازی کار سختی نیست و تنها با چند تنظیم آسان با ریموت کنترل انجام می‌شود. اما اگر این تنظیمات را نمی‌دانید با ما در ادامه همراه باشید. هیچ تفاوتی ندارد که برند کولر گازی شما چیست به طور مثال نحوه گرمایش کولر گازی هایسنس با نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی گرین مشابه هم است. این راهنما تمام برندهای کولر گازی را شامل می‌شود. ما گام به گام شما را در نحوه راه‌اندازی سیستم گرمایشی کولرهای گازی همراهی می‌کنیم.

پیش از هر چیزی کولر گازی خود را خاموش کنید. در مرحله بعد باید ریموت کنترل را تنظیم کنید. به این منظور کنترل را دور از دستگاه نگه دارید. در غیر این صورت پنل شما مجددا روشن می‌شود و تنظیم کنترل نیمه تمام باقی می‌ماند.

برای تنظیم ریموت با ما همراه باشید:

  1. روی کنترل شما دکمه‌ای به نام menu یا mode وجود دارد. این دکمه را فشار دهید.

نکته: اگر دستگاه شما قدیمی باشد، دکمه‌ای با این عنوان‌ها روی ریموت کنترل مشاهده نمی‌کنید. در این صورت باید دکمه‌ای که نمادهای برف، خورشید، قطره آب و غیره را نمایش می‌دهد را فشار دهید.

  1. حال گزینه AUTO COOL DRY HEAT FAN را انتخاب کنید.
  2. پس از انتخاب گزینه HEAT باید دما را تنظیم کنید.
  3. در این مرحله باید دکمه TEMP را فشار داده و درجه مورد نظر را انتخاب کنید.

تنظیمات شما به پایان رسید. در این زمان باید دکمه OFF را روی ریموت کنترل فشار دهید. پس از آن کنترل را جلوی دستگاه گرفته و آن را روشن کنید. کولر شما بر حالت گرمایشی تنظیم شده است.

عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی با سیستم سرمایشی این دستگاه‌ها بسیار متفاوت است.

مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایش چقدر است؟

یکی از دغدغه‌های کاربران، مصرف برق گرمایش کولر گازی است. بسیاری از مردم بر این باور هستند که به طور کلی کولرهای گازی مصرف برق بالایی دارند. اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، باید بگوییم که بله مصرف برق این کولرها بالاست. اما آیا این مصرف برق بالا را با کیفیت عملکرد آن‌ها مقایسه می‌کنید؟

در تابستان کولرهای گازی مصرف برق زیادی دارند، اما در زمستان این مصرف برق از تابستان نیز بیشتر می‌شود.مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایش بیشتر است. ولی آیا می‌دانید چرا؟

عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی با سیستم سرمایشی این دستگاه‌ها بسیار متفاوت است. در حالت گرمایشی کمپرسور دستگاه بیشتر فعال است؛ همین امر سبب می‌شود که مصرف انرژی این دستگاه‌ها بالا برود. به طور کلی مصرف برق این دستگاه کاملا به میزان فعالیت کمپرسور بستگی دارد، اما فعالیت کمپرسور به چه عواملی بستگی دارد؟

هر چه اختلاف دمای محیط و دمایی مورد نظر شما بیشتر باشد، کمپرسور به منظور تنظیم دمای محیط زمان بیشتری فعالیت می‌کند. از این رو مصرف برق نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین مصرف برق گرمایش کولر گازی امری کاملا نسبی است و به صورت دقیق نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد.


همچنین بخوانید: مقایسه کولر گازی پرتابل با اسپیلت


نکاتی برای استفاده از سیستم گرمایش کولر گازی

اگر برای گذراندن زمستان روی کولرهای گازی خود حساب باز کرده‌اید، بهتر است که پیش از هر چیزی گاز دستگاه خود را چک کنید. میزان گاز دستگاه بسیار مهم است و چنانچه این میزان از حالت استاندارد خارج شود، مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. بنابراین بهترین کار این است که پیش از هر چیزی از تکنسین‌های مجرب بخواهید دستگاه شما را چک کنند.

همچنین در هنگام استفاده از سیستم گرمایش کولرهای گازی بهتر است که تمام درب‌ها و پنجره‌ها را ببندید. به این ترتیب محیط شما در کمترین زمان ممکن به دمای مطلوب می‌رسد و از این رو سیستم تهویه مطبوع نیز کمتر کار خواهد کرد.

برای استفاده از سیستم گرمایش کولر گازی باید نکاتی را مد نظر داشته باشیم.

چرا کولر گازی گرم نمی‌کند؟

بسیاری از صاحبان کولرهای گازی در فصل زمستان به دنبال رفع اشکالات سیستم گرمایش کولر گازی خود هستند. اما پیش از هر چیزی ابتدا باید به کولر زمان بدهید که فرآیند خود را آغاز کند. زمانی که تنظیمات لازم را روی دستگاه خود اعمال می‌کنید، حدود ۵ دقیقه زمان لازم است که دستگاه شما با توجه به این تغییرات شروع به کار کند.

البته در برخی موارد این زمان بیشتر هم طول می‌کشد؛ زمانی که کولر شما در حالت دیفراست قرار می‌گیرد. در این حالت کولر مشغول به آب کردن یخ و برفک‌های تشکیل شده روی پنل خارجی دستگاه است. از این رو حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم دارد که از این حالت خارج شود و باد گرم بزند.

درنتیجه با کمی زمان دادن متوجه می‌شوید که این گرم نکردن جزئی از فرآیند دستگاه است یا مشکلی در دستگاه به شمار می‌آید. در صورتی که گرم نکردن جزئی از فرآیند گرمایش کولر گازی نبود، بهتر است که با تکنسینی مجرب در این حوزه مشورت کنید.

در این صورت معمولا علت گرم نکردن کولرهای گازی به یکی از موارد زیر مربوط می‌شود:

  • کاهش گاز کولر
  • اشکال فنی در سیکل گرمایش کولر

البته در صورتی که ظرفیت کولر نسبت به متراژ خانه پایین باشد، نیز با این مشکل دست و پنجه نرم خواهید کرد. در این صورت باید اطمینان داشته باشید که هیچ اشکالی در دستگاه شما وجود ندارد و حتی اگر دستگاه را به طور کامل سرویس کنید، همچنان این مشکل پیش روی شما قرار دارد.


بیشتر بخوانید: شناخت انواع کولر گازی 


با استفاده از حالت گرمایش کولر گازی پس از مدتی شاهد یخ‌زدگی کندانسور خواهید بود.

دیفراست چه زمانی در کولر گازی رخ می‌دهد؟

اگر اطلاعات زیادی در مورد کولرهای گازی نداشته باشید، احتمالا نمی‌دانید که دیفراست در این دستگاه‌ها به چه معناست. دیفراست به عمل یخ‌زدایی لوله‌ها می‌گویند که در نهایت منجر به افزایش دمای کندانسور می‌شود. عمل دیفراست در کولرهای گازی بسیار طبیعی است، اما چه زمانی رخ می‌دهد؟

معمولا با استفاده از حالت گرمایش کولر گازی پس از مدتی شاهد یخ‌زدگی کندانسور می‌شوید. دمای پایین در این محدوده منجر می‌شود که گرمایی از کولر گازی خارج نشود. در این صورت پنل نیز متوقف می‌شود. در این زمان عمل دیفراست به صورت اتوماتیک رخ داده است.

پس از این موضوع دستگاه وارد سیکل گرمایشی شده و این بار در تولید باد گرم موفق خواهد بود. از این رو نتیجه می‌گیریم که عمل دیفراست به عملکرد بهتر دستگاه کمک می‌کند.

اما هر چه هوا سردتر باشد، تعداد دفعاتی که کندانسور یخ می‌زند نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین طبیعی است که در هوای برفی و سرد کولر گازی برای عملکرد بهتر دستگاه خود دفعات بیشتری عملیات دیفراست را انجام دهد.  زمانی که عملیات دیفراست انجام می‌شود، معمولا روی پنل دستگاه علامت قطره و ستاره یا def نمایان می‌شود.

چه دمایی برای کولرهای گازی سرد است؟

این دستگاه نیز مانند انسان‌ها و سایر لوازم خانگی آستانه تحملی دارد و در محدوده دمایی خاصی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. شاید به این فکر کنید که برندهای معتبر در دماهای پایین‌تر نیز عملکرد خوبی دارند، اما باید بدانید که برند هیچ تاثیری در این موضوع ندارد. مارک کولر گازی شما هر چه باشد، حداقل درجه حرارتی برای آن وجود خواهد داشت.

اما حداقل درجه حرارت برای این دستگاه‌ها در فضای باز در حدود ۱۵ درجه سانتی گراد است. در صورتی که دما کمتر از این میزان باشد، به دستگاه آسیب وارد می‌شود و کولرهای گازی رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است که در این زمان با انجماد سیم‌پیچ‌های کمپرسور یا آسیب به قطعات متحرک و یاتاقان‌ها مواجه شوید.

سیستم گرمایش کولر گازی در برخی موارد با مشکل مواجه خواهد شد.

مشکلات احتمالی در سیستم گرمایش کولر گازی

هیچ دستگاهی بدون مشکل نخواهد بود؛ احتمال این که پس از مدتی در استفاده از سیستم گرمایشی کولر گازی با مشکلاتی مواجه شوید، بسیار زیاد است. در ادامه چند نمونه از این مشکلات را مطرح می‌کنیم.

عدم تولید باد گرم

اگر اطمینان دارید که تنظیمات دستگاه خود را درست انجام داده‌اید، احتمالا شیر چهار طرفه یا همان شیر برقی در دستگاه شما آسیب دیده است. آسیب در این قسمت از تولید باد گرم در دستگاه شما جلوگیری کرده یا آن را با اختلال مواجه می‌کند.

شارژ گاز مبرد

در صورتی که کولرهای گازی به صورت استاندارد شارژ شود، فشار هوای آن به صورت میانگین بین ۲۰ تا ۲۲ بار خواهد بود. اما اگر کولر گازی بیش از این مقدار شارژ شود، فشار هوا نیز افزایش می‌یابد؛ در این صورت در سیستم گرمایش کولر گازی اختلال ایجاد می‌شود و در نهایت محیط به خوبی گرم نخواهد شد.

اما همان‌طور که شارژ بیش از اندازه گاز مبرد مشکلاتی ایجاد می‌کند، کمبود گاز نیز در گرم نشدن محیط تاثیر دارد. بنابراین باید کولرهای گازی خود را به صورت مداوم و استاندارد شارژ کنید.

فن داخلی کولر گازی

در برخی موارد کار نکردن فن داخلی منجر می‌شود که کولر گازی هوا را گرم نکند. در این موارد معمولا دستگاه در تولید هوای گرم مشکلی ندارد، اما آسیب در فن کولر هوای گرم را به محیط انتقال نمی‌دهد.

کمپرسور یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های کولر گازی است.

 


بیشتر بخوانید: انتخاب کولر گاری پرتابل 


خرابی در کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های کولر گازی است که در انتقال گاز مبرد نقش دارد. چنانچه این بخش مهم دچار مشکل شود، روند انتقال گاز مبرد مختل شده و در نهایت تولید گرما و سرما نیز با مشکل مواجه می‌شود.

یخ زدن کندانسور

آیا می‌دانید که اختلال در برد کولر گازی یا سنسور آن عملکرد کندانسور را مختل می‌کند؟ در این صورت بدون فرمان شروع ارسال هوای گرم به کندانسور، این قسمت یخ می‌زند و دستگاه شما به خوبی محیط را گرم نمی‌کند. البته نباید یخ‌زدگی کندانسور را با عمل دیفراست اشتباه گرفت.

نمایش کد خطا روی نمایشگر دیجیتالی دستگاه

در این مورد می‌توانید از دفترچه راهنمای دستگاه نیز کمک بگیرید. بینید کد نمایش داده شده مربوط به کدام بخش از دستگاه است. البته بهتر است که در هر صورت با تعمیرکار با تجربه در این حوزه مشورت کنید.


مزایا داکت اسپیلت گرین: کارآمد و مقرون به صرفه


سایر اشکالات احتمالی در کولر گازی

از دیگر ایراداتی که احتمالا با آن‌ها مواجه شوید، به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • صدای لرزش
  • روشن نشدن کولر گازی
  • استشمام بوی سوختگی

چرا باید از گرمایش کولر گازی استفاده کنیم؟

این سیستم گرمایشی در مقایسه با بخاری‌های معمولی انرژی بیشتری دارند. از طرفی دیگر فناوری پیشرفته که در این سیستم به کار گرفته شده است، ویژگی‌های هوشمندی به این دستگاه می‌دهد. با این وجود نه تنها تهویه مطبوع هوا در خانه شما را شگفت‌زده می‌کند، بلکه از گرم شدن هوای خانه نیز استفاده خواهید کرد. پس با خیال راحت از این ویژگی کولرهای گازی استفاده نموده ودر فصل سرما از آن نهایت بهره را ببرید.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *