سبک زندگی

درباره مشکلات شایع کولر گازی بیشتر بدانید!

با گرم شدن هوا و شروع استفاده از کولرها، مشکلات زیادی به چشم می‌خورد که اکثر آن‎ها بسیار کلاف کننده هستند. کولرهای گازی ساختار پیچیده‌تری نسبت به کولرهای آبی دارند و به همین دلیل پی بردن به علت مشکلات و حل آن‌ها نیازمند بررسی بیشتری است. مشکلاتی مانند خاموش شدن کولر گازی یا باد گرم آن از شایع‌ترین ایرادهای این وسیله پرکاربرد در روزهای گرم هستند. قدم اول در حل چنین مشکلاتی، پی بردن به علت ایجاد آن‌هاست. به همین دلیل در این مطلب در خصوص دلایل ایجاد شایع‌ترین مشکلات کولر گازی صحبت خواهیم کرد.

علت خاموش شدن کولر گازی به‌ صورت ناگهانی چیست؟

یکی از دلایل خاموش شدن کولر گازی آسیب دیدن یا خراب شدن برد آن است.

بسیاری از اوقات پیش می‌آید که کولر گازی شما به‌صورت ناگهانی و بدون اینکه هیچ تغییری در فشار باد یا سرمای آن ایجاد شود، خاموش می‌شود، یا هوای خروجی آن گرم می شود. در این موارد شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که علت خاموش شدن کولر گازی به ‌صورت ناگهانی چیست؟ این مشکل معمولا ناشی از نصب نادرست یا تنظیم نامناسب کولر گازی است که باید بررسی شود. اصلی‌ترین علت خاموش شدن کولر گازی عدم تناسب اندازه آن با محیط است. درصورتی‌که از کولر گازی‌های کم‌توان برای محیط‌های بزرگ استفاده شود، کولر گازی نیروی زیادی را برای خنک کردن محیط صرف می‌کند که باعث فشار آمدن به موتور و خاموش شدن آن می‌شود. در بسیاری از این موارد نیز ممکن است این فشار به کندانسور خود را با کاهش فشار گاز و عملا ناقص ماندن سرمایش محیط نشان دهد.


همچنین بخوانید: سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟


یکی دیگر از دلایل و پاسخ ها به سوال علت خاموش شدن کولر گازی به ‌صورت ناگهانی چیست؟ می تواند  اشکال در سیستم برق‌کشی آن باشد. اگر در فیوز کولر گازی یا اتصالات آن مشکلی وجود داشته باشد، بلافاصله بعد از روشن کردن، کولر گازی خاموش می‌شود. البته گاهی ممکن است مشکلات مربوط به سیم‌کشی خود را در حالت‌های مختلف کولر گازی مثلا افزایش سرعت نشان دهند. بعضی مواقع خاموش شدن ناگهانی کولر گازی ناشی از اشکال نیست و به ترموستات آن مربوط می‌شود. اگر دمای کولر گازی را از حد خودکار ترموستات بالاتر ببرید یا ترموستات آن را در حالت خودکار قرار دهید، بعد از مدتی کار کردن کولر گازی به‌طور ناگهانی خاموش خواهد شد.

برخی دیگر از شایع‌ترین دلایل خاموش شدن کولر گازی را در ادامه آورده‌ایم.

  • آسیب دیدن یا خراب شدن برد کولر گازی
  • ضربه خوردن کولر
  • فرسودگی یا قطعی سیم‌ها
  • نیم‌سوز شدن موتور

علت گرم شدن باد کولر گازی

اصلی‌ترین علت گرم شدن باد کولر گازی به ترموستات آن مربوط می‌شود.

یکی از شایع‌ترین مشکلات کولر گازی که بسیاری از افراد از آن شکایت می‌کنند، گرم شدن باد آن است. اصلی‌ترین علت گرم شدن باد کولر گازی به ترموستات آن مربوط می‌شود. در چنین مواردی شما دمای کولر گازی را ۵ یا ۶ درجه کمتر از دمای محیط قرار داده‌اید اما باد گرم از کولر گازی خارج می‌شود. اگر متوجه شدید که اشکال از ترموستات نیست، باید سلامت کمپرسور را بررسی کنید که وظیفه اصلی خنک کردن گاز و انتقال آن به بیرون را بر عهده دارد.

کمپرسور وظیفه فشرده‌سازی و متراکم کردن گاز مبرد را بر عهده دارد. خرابی این بخش باعث کاهش خنک‌کنندگی کولر گازی خواهد شد. توجه داشته باشید که اشکال در این سیستم باید توسط متخصص تشخیص داده و حل شود. در واقع دستگاه‌های مخصوصی برای تست کمپرسور وجود دارد که محل دقیق اشکال را مشخص می‌کنند؛ بنابراین شما نمی‌توانید به ‌صورت خودسرانه و تنها با نگاه کردن به این قطعه، اشکال آن را متوجه شوید.


همچنین بخوانید: مقایسه کولر گازی پرتابل با اسپیلت


یکی دیگر از بخش‌های مهم در فرایند خنک‌کنندگی کولر گازی، کندانسور است، که باید حرارت را از گاز مبرد منتقل کرده و آن را خنک کند. به‌این‌ترتیب باد سرد از کولر خارج می‌شود. اگر کندانسور اشکالی داشته باشد، نمی‌تواند مبرد را به‌خوبی سرد کند و باد گرم از کولر گازی خارج می‌شود. یک علت گرم شدن باد کولر گازی، مشکل در سنسور دمای آن است. این قطعه وظیفه تشخیص دمای محیط و تنظیم دمای باد خروجی را دارد. وجود هر اشکالی در این سنسور باعث تشخیص نادرست دمای محیط شده و باد گرم ایجاد می‌کند.

موارد دیگری را که در لیست علت گرم شدن باد کولر گازی قرار دارند، در ادامه آورده‌ایم. بهتر است آن‌ها را نیز کنترل کنید:

  • سرویس نادرست پنل بیرونی کولر گازی
  • مسدود شدن فیلتر با خاک یا آلودگی‌های دیگر
  • سوختن فن کولر گازی
  • کم شدن مقدار گاز کولر یا افت فشار آن
  • تغییر مد کولر گازی از طریق ریموت
  • نبود فضای کافی برای تهویه هوا در پنل بیرونی کولر
  • کثیف بودن فیلتر کولر گازی
  • نشتی گاز کولر یا کاهش مقدار آن
  • خاک گرفتن و آلودگی کویل کندانسور
  • داغ شدن کولر
  • روغن‌ریزی کندانسور

علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یکی از قطعات اصلی کولر گازی است که در بخش بیرونی آن قرار می‌گیرد.

کمپرسور یکی از قطعات اصلی کولر گازی است که در بخش بیرونی آن قرار می‌گیرد. این قطعه با فشرده کردن گاز و کاهش حجم آن باعث تکمیل فرایند خنک‌کنندگی کولر گازی و تولید باد متعادل خواهد شد. کمپرسور انواع مختلفی دارد اما ساختار داخلی آن‌ها تقریبا یکسان است. بنابراین علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی در همه انواع آن تقریبا یکسان است. اشکال در سیم‌کشی کولر گازی از اصلی‌ترین دلایل کار نکردن کمپرسور آن است. ممکن است سیم‌ها جابه‌جا نصب شده یا قطع یا شل شده باشند.


“گارانتی و خدمات پس از فروش کولر گازی گری، نگرانی بابت مشکلات احتمالی کولر در فصل گرما نخواهید داشت”


در بعضی مواقع خود کولر گازی برای حفاظت از کمپرسور در برابر افزایش بار، آن را از مدار خارج کرده و از کار می‌اندازد. در واقع در چنین موردی کولر گازی فشار زیادی را تحمل می‌کند یا یونیت خارجی آن آلودگی زیادی گرفته است و به همین دلیل دمای کمپرسور پس از مدتی به ‌شدت بالا می‌رود. در چنین مواردی با استفاده از یک آمپرمتر ساده می‌توان جریان کمپرسور را اندازه گرفت و در صورت بالا رفتن غیرعادی آن متوجه وجود مشکل اورلود یا افزایش فشار خواهید شد.

علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی را در موارد دیگری نیز می‌توان جست‌وجو کرد که در ادامه بعضی از آن‌ها را آورده‌ایم.

  • اشکال در برد الکترونیکی دستگاه
  • اختلال در رله فرمان
  • سوختن خازن راه‌انداز
  • اختلال در سنسور دمای کولر
  • خرابی قطعات داخلی کمپرسور

بیشتر بخوانید: شناخت انواع کولر گازی 


علت یخ زدن کولر گازی

 علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان، کمبود گاز مبرد است.

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که کولر گازی خود یخ می‌زند یا مانند یخچال‌های قدیمی برفک‌هایی در داخل بدنه آن ایجاد می‌شود که عملکرد آن را مختل می‌کنند. این مورد ممکن است در هر فصلی از سال بخصوص در فصل تابستان که بیشترین استفاده را از آن دارید، دیده شود. علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان، کمبود گاز مبرد است. در چنین مواردی به دلایل مختلف گاز مبرد موجود در کولر نشتی پیدا کرده است و درنتیجه گاز کافی برای تکمیل سیکل سرمایش وجود ندارد. این مشکل با پیدا کردن محل نشتی و شارژ مجدد گاز حل خواهد شد.

متخصصان توصیه می‌کنند که زمانی که برای مدتی طولانی از کولر گازی استفاده نکرده‌اید، قبل از شروع استفاده مجدد، آن را سرویس کنید. در چنین مواردی لوله‌های کولر ازنظر گرفتگی یا سوراخ شدگی بررسی‌ شده و مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود. گرفتگی لوله‌ها یک علت یخ زدن کولر گازی است و به موتور آن نیز فشار زیادی وارد می‌کند؛ بنابراین سرویس سالانه کولر را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید. اشکال در کمپرسور نیز می‌تواند منجر به یخ زدن کولر گازی شود. در واقع اگر کمپرسور بدون قطعی به‌صورت یکسره کار کند، پنل‌های کولر گازی یخ زده و روی آن‌ها برفک ایجاد می‌شود.


صرفه جویی در مصرف برق و انرژی با کولر گازی هایسنس


علت یخ زدن کولر گازی را در موارد زیر نیز می‌توان یافت.

  • اختلال در فن اصلی یا کندانسور کولر
  • استفاده از کولر در هوای سرد
  • خرابی شیر برقی
  • نبود امکان گرم کردن لوله‌ها در فصل سرد سال

سخن پایانی

کولر گازی یکی از کاربردی‌ترین وسایل در روزهای گرم سال است که خراب شدن آن باعث ایجاد دردسرهای زیادی خواهد شد. به همین دلیل بهتر است مشکلات شایع انواع کولر گازی را بشناسید و تا حدودی با راهکارهای حل آن‌ها آشنا باشید. در بعضی مواقع این مشکلات تنها ناشی از سرویس نامناسب یا سیم‌کشی نادرست کولر است که در زمانی کوتاه حل می‌شود؛ اما در بعضی موارد مانند یخ زدن کولر گازی یا خاموش شدن ناگهانی آن، نیاز به بررسی تخصصی‌تری وجود دارد که باید حتما توسط فرد باتجربه و ماهر انجام شود.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *