راهنمای خرید

شناخت انواع کولر گازی قبل از خرید

برای اینکه بهترین کولر گازی را برای خانه خود انتخاب کنید، باید از انواع این دستگاه‌های خنک کننده اطلاع داشته باشید. هر چه در مورد انواع کولر گازی شنیده‌اید کنار بگذارید. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های انواع اسپیلت آشنا کنیم و این کولرها را از زوایای مختلف بررسی نماییم تا بتوانید تجربه بهترین خرید کولر گازی را داشته باشید. به این منظور شما را دعوت می‌کنیم که در ادامه این متن با ما همراه باشید.

پیش از آنکه سراغ معرفی انواع کولر گازی برویم، اجازه دهید که با یک آمار شروع کنیم. کولرهای گازی یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های خنک کننده به خصوص در مناطق با آب و هوای مرطوب هستند. شاید برای شما عجیب باشد که این دستگاه‌های خنک کننده چگونه یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های سرمایشی به شمار می‌آیند، در حالی که حدود ۷۰ درصد از خانواده‌های ایرانی از کولرهای آبی استفاده می‌کنند! پیش از هر چیزی باید بگوییم که این آمار روز به روز در حال کاهش است و اکثر خانواده‌ها به دنبال نصب کولرهای گازی در خانه‌های خود می‌باشند.

پیش از خرید کولر گازی باید انواع آن را بشناسید.این ویژگی‌ها و مشخصه‌های ممتاز در کولرهای گازی است که این دستگاه‌های خنک کننده را به بهترین سیستم‌های سرمایشی در هر فضایی تبدیل کرده است. این دستگاه‌ها نه تنها توانایی و قدرت بیشتری در خنک کردن محیط دارند، بلکه انرژی کمتری نیز مصرف می‌کنند. چه چیزی بهتر از این خواهد بود؟ بدون شک این ویژگی‌های مثبت شما را به تعویض سیستم‌های سرمایشی خانه خود می‌کنند. اما ابتدا باید ببینیم که برای گذر از مرحله انتخاب کولر گازی به چه اطلاعاتی نیاز دارید و چه فاکتورهایی شما را در خرید این دستگاه‌های خنک کننده کمک می‌کند؟

ضرورت شناخت انواع کولر گازی

سیستم‌های سرمایشی بخشی جدانشدنی از هر خانه‌ای است و همیشه بخش عمده‌ای از بودجه مربوط به لوازم خانگی را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو انتخاب درست در هنگام خرید این دستگاه‌های خنک کننده اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر این بسیار مهم است که این دستگاه‌ها چه میزان انرژی مصرف می‌کنند و به چه اندازه فضای مورد نظر شما را خنک می‌کنند. هر فردی در انتخاب دستگاه‌های خنک کننده در منزل خود نظری دارد، اما برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشیم، باید انواع اسپیلت را بشناسیم. تنها در این صورت است که انتخاب درستی در خرید کولر گازی و اسپلیت خواهیم داشت.

کولر گازی انواع مختلفی دارد.

انواع کولر گازی از لحاظ کاربرد:

  • کولر گازی مرکزی
  • مینی اسپیلت بدون داکت
  • کولرهای گازی پنجره‌ای
  • کولرهای گازی پرتابل
  • کولرهای گازی ایستاده
  • کولرهای گازی هیبریدی / دوگانه‌سوز
  • کولرهای گازی هوشمند
  • کولرهای گازی ژئوترمال

هر کدام از این کولرهای گازی برای استفاده در فضای خاصی طراحی شده‌اند و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

کولر گازی مرکزی یکی از انواع کولر گازی به شمار می‌رود.

معرفی کولر گازی مرکزی

خانه بزرگی دارید؟ دوست دارید که به صورت همزمان تمام اتاق‌های خانه شما خنک شود؟ کولر گازی مرکزی بهترین سیستم سرمایشی برای شما به شمار می‌آید. نحوه کارکرد این دسته از کولرهای گازی درست مانند اسپیلت‌هاست. البته با این تفاوت که این سیستم سرمایشی را با نام سیستم داکت می‌شناسند. این دستگاه خنک کننده نیز مانند سایر کولرهای گازی از مبرد در حذف گرما از هوای داخلی خانه استفاده می‌کند. به این ترتیب هوا را از طریق مجاری نصب شده در خانه تنظیم می‌کند و هوای گرم به بیرون از منزل منتقل می‌شود.

این سیستم از دو واحد خارجی و داخلی تشکیل شده است. واحدهای خارجی شامل کندانسور و کمپرسور می‌شوند و سیم‌پیچ اپراتور و کنترل کننده هوا، واحدهای داخلی را تشکیل می‌دهند.  اما آن چیزی که این سیستم سرمایشی را از سایر دستگاه‌های خنک کننده متمایز می‌کند، فناوری مدرن ترموستات‌های استفاده شده در آن است. این ترموستات‌ها قابلیت برنامه‌ریزی همراه با تهویه مطبوع هوای مرکزی را دارند؛ از این رو در میان انواع کولر گازی گزینه ایده‌آلی برای خانه‌های هوشمند به شمار می‌آیند.

مزایای استفاده از کولرهای گازی مرکزی

زمانی که این نوع از انواع کولر گازی را راه‌اندازی می‌کنید، تمام اتاق‌های موجود در فضای مورد نظر خود را باید به مجاری‌های این سیستم مجهز کنید. در این صورت تمام اتاق‌ها به صورت همزمان خنک می‌شوند. آن چیزی که توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب می‌کند، قدرت خنک کنندگی این سیستم است. کولرهای گازی مرکزی با قدرت بالا در کمترین زمان ممکن محیط را خنک کرده و به درجه تنظیم شده می‌رسانند. همچنین از آن جایی که هوا در کل خانه در جریان دارد، رطوبت در خانه در کمترین حالت ممکن قرار می‌گیرد. به این ترتیب محیط خانه شما به بهترین شکل خنک می‌شود.


تهویه مناسب هوای محیط با کولر آبی پرتابل در گرمای امسال تابستان


معایب کولرهای گازی مرکزی

اما این کولرهای گازی معایبی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • انرژی زیادی مصرف می‌کنند.
  • با بروز مشکل در مجاری این سیستم، کارایی و اثربخشی این دستگاه خنک کننده مختل می‌شود.

علاوه بر این مشکلات برخی از خریداران انتخاب سیستم سرمایشی که با واحدهای خارجی کار می‌کند را نمی‌پسندند. اما این سلیقه شما است که قدرت خنک کنندگی را مهمتر بدانید یا فاکتورهای دیگر را.

کولرهای مینی اسپلیت بدون داکت هیچ کانالی جهت انتقال هوا ندارند.

معرفی مینی اسپیلت بدون داکت

اگر بخواهیم این دستگاه خنک کننده را به زبانی ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که این اسپیلت‌ها هیچ کانالی جهت انتقال هوا ندارند. بنابراین اگر از وجود کانال‌های بی‌شمار در انتقال هوا راضی نیستید، این دستگاه‌های خنک کننده انتخاب بهتری برای شما به شمار می‌آیند. همچنین مینی اسپیلت‌ها اولین گزینه برای افرادی که تنها به دنبال خنک کردن بخشی از خانه خود هستید، محسوب می‌شود. این دستگاه‌های خنک کننده به خصوص در خانه‌های مدرن بسیار کاربرد دارند.

مینی اسپیلت بدون داکت نیز از دو واحد داخلی و خارجی تشکیل می‌شود که این واحدها از طریق لوله به یکدیگر متصل می‌شوند. واحدهای خارجی شامل کندانسور و کمپرسور است و واحدهای داخلی مجهز به دمنده‌های هوا هستند. واحدهای داخلی در این دستگاه‌های خنک کننده ابعاد کوچکی دارند. از این رو معمولاً هر اتاق باید دستگاه خنک کننده مخصوص به خود را داشته باشد. اما این نوع از انواع کولر گازی چه مزایا و معایبی دارد؟


“تابستان را با خنکی مطلوب کولر گازی گری آغاز کنید!”


مزایای مینی اسپیلت بدون داکت

انواع اسپیلت ها از لحاظ مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه هستند. اما چنانچه قصد دارید که اسپیلتی جداگانه برای هر اتاق نصب کنید، باید به فکر جیبتان باشید. در این صورت تضمین نمی‌کنیم که این گزینه برای شما به صرفه باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع از کولرهای گازی ریموت آن‌هاست که امکان کنترل از راه دور را برای این دستگاه ممکن می‌کند. از دیگر مزایای این دستگاه به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • بدون دردسر و بدون هیچ کانالی به راحتی نصب می‌شود.
  • درجه حرارت در هر اتاق به صورت جداگانه قابل تنظیم خواهد بود.

معایب مینی اسپیلت بدون داکت

اما معایب این دستگاه‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟ در ادامه معایب این دستگاه‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • برای خنک کردن فضاهای بزرگ یک دستگاه اسپیلت کافی نیست.
  • این دستگاه روی دیوار نصب می‌شود و بخشی از فضای دیوار شما را اشغال می‌کند.

کولرهای گازی پنجره‌ای متداول‌ترین سیستم‌های خنک کننده به شمار می‌روند.

آشنایی با کولرهای گازی پنجره‌ای

انواع اسپیلت ها در اندازه‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند و بهترین انتخاب برای خنک کردن اتاق‌های کوچک و یک نفره هستند. کولرهای پنجره‌ای درمیان انواع کولر گازی به عنوان قهرمان‌های خنک‌سازی فضاهای کوچک معرفی شده‌اند. این دستگاه‌ها از جمله متداول‌ترین سیستم‌های خنک کننده نیز شناخته می‌شوند. اگر این کولرها را از نزدیک ببینید، متوجه می‌شوید که تمام دستگاه‌های آن در داخل فضای داخل محصور شده‌اند. فرآیند خنک‌سازی در این دستگاه‌ها به این شکل است که هوای گرم را از فضای داخلی می‌گیرند و هوای خنک را جایگزین آن می‌کنند.

همان طور که از نام این کولرها برمی‌آید، این دستگاه‌های خنک کننده با ایجاد سوراخی روی پنجره نصب می‌شوند. معمولاً این دسته از کولرهای گازی فیلتری دارند که به منظور بازده کامل به فضای بیرون کشیده می‌شود. برخی از این دستگاه‌ها ریموت نیز دارند و قابلیت کنترل آن‌ها از راه دور امکان‌پذیر است. اما برای انتخاب این دستگاه خنک کننده باید از مزایا و معایب آن آگاه باشید. در ادامه به این دو مورد می‌پردازیم.

مزایای کولر گازی پنجره‌ای

همیشه این مزایا هستند که شما را برای خرید متقاعد می‌کنند؛ بنابراین پیش از خرید این دستگاه سرمایشی باید از مزایای آن آگاه باشید. در ادامه به مزایای این کولرهای گازی می‌پردازیم:

  • نصب این دستگاه‌های خنک کننده بسیار کم هزینه و آسان است.
  • نگهداری از این کولرهای گازی بسیار آسان خواهد بود.
  • این دستگاه‌ها قیمت پایین‌تری در میان انواع کولر گازی دارند.
  • نصب این خنک کننده‌ها بسیار آسان است.

معایب کولر گازی پنجره‌ای

اما این نوع از انواع اسپلیت در کنار مزایا و ویژگی‌های مثبت معایبی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ممکن است که هنگام کار صدای زیادی داشته باشد.
  • نمای بیرونی ساختمان را خراب می‌کند.
  • نمای پنجره را از داخل خانه از بین می‌برند.
  • باید حتماً در نزدیکی پریز برق نصب شوند.
  • امکان نصب این کولرهای گازی روی هر پنجره‌ای وجود ندارد.

کولرهای گازی پرتابل قابلیت جابجایی دارند.

آشنایی با کولر گازی پرتابل

این دسته از انواع کولر اسپلیت شباهت زیادی به کولرهای گازی پنجره‌ای دارند. تمام اجزای این کولرها در یک واحد ایستاده جمع شده که تمام آن‌ها در فضای داخلی محیط قرار می‌گیرد. نقطه تمایز این کولرهای گازی با کولرهای پنجره‌ای در این است که امکان انتقال آن به اتاق‌های دیگر وجود دارد. تنها چیزی که باید در این انتقال در نظر بگیرید، پریز برق و دسترسی به پنجره است؛ پریز برق به منظور تامین برق و پنجره جهت تخلیه هوای گرم داخل این دستگاه خنک کننده با کمک قیف.

بنابراین اگر شما به دنبال دستگاه‌های خنک کننده موقتی هستید، یا اینکه با توجه به پنجره‌های خانه امکان نصب کولرهای گازی پنجره‌ای را ندارید، کولرهای پرتابل بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود. امکان استفاده از این کولرها در مکان‌های مختلف وجود دارد. حتی ابعاد کوچک این کولرها گزینه مناسبی برای فضاهای کوچک به شمار می‌آیند. کولر گازی پرتابل درون خانه قرار دارند؛ از این رو فن اپراتور آن‌ها به طور مداوم به منظور تبخیر رطوبت متراکم شده درون این دستگاه‌ها کار می‌کنند. پیش از انتخاب و خرید این دستگاه خنک کننده بهتر است که با مزایا و معایب این دستگاه بیشتر آشنا شوید.


همچنین بخوانید: مقایسه کولر گازی پرتابل با اسپیلت


مزایای کولر گازی پرتابل

این نوع از انواع مدل های کولر گازی بهترین گزینه برای خنک کردن نقاطی از خانه هستند. یکی از مهمترین ویژگی‌های این دستگاه‌های خنک کننده این است که در صورت عدم نیاز به این دستگاه‌ها امکان جمع کردن آن‌ها وجود دارد. به این ترتیب در زمانی دیگر و در مکانی دیگر امکان نصب مجدد و استفاده از این دستگاه‌های خنک کننده هست.

در ادامه به ویژگی‌های دیگر از این دستگاه‌های خنک کننده اشاره می‌کنیم:

  • راه‌اندازی سریع و نصب آسان
  • امکان انتقال آن به هر جای خانه
  • بدون نیاز به نصب دائمی

معایب کولر گازی پرتابل

بدون شک این دستگاه نیز مانند انواع کولر گازی معایبی نیز دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • هنگام کار پر سروصدا هستند.
  • به سختی اتاق‌های بزرگ را خنک می‌کنند.
  • این واحدها باید در نزدیکی پنجره نصب شوند.
  • شلنگ این کولرهای گازی قسمت پایین پنجره را مسدود می‌کنند.

کولرهای گازی ایستاده از دو واحد داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند.

معرفی کولرهای گازی ایستاده

این دسته از انواع کولر گازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی روی زمین قرار بگیرند. این دستگاه‌های خنک کننده برای کسانی که به دنبال خرید اسپیلت‌ها هستند، اما جایی برای نصب آن‌ها روی دیوار ندارند، گزینه ایده‌آلی به نظر می‌رسد. کولرهای گازی ایستاده نیز از دو واحد داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. واحدهای داخلی این دستگاه روی زمین قرار می‌گیرد و واحدهای خارجی بدون نیاز به کانال‌کشی به راحتی نصب می‌شوند. یکی از مهمترین مزیت‌هایی که این کولرها گازی در مقایسه با سایر کولرهای گازی دارند، این است که امکان بررسی فیلتر هوای این دستگاه‌های خنک کننده وجود دارد.

بنابراین کولرهای گازی ایستاده برای کسانی که مشکلات تنفسی دارند و به تمیز نگه داشتن هوای داخل محیط اهمیت می‌دهند، بهترین انتخاب به شمار می‌آید. دسترسی آسان به فیلترهای هوا تهویه این کولرها را بسیار ایده‌آل می‌کند. حتماً برای شما نیز قدرت خنک کنندگی کولرهای گازی اهمیت زیادی دارند؛ این دسته از کولرهای گازی به سرعت هوای محیط را خنک می‌کنند. می‌دانید چرا؟

سیستم این کولرها به گونه‌ای طراحی شده است که هوای محیط را در سطح پایین خنک می‌کنند. این در حالیست که سایر کولرهای گازی که روی دیوار نصب می‌شوند، معمولاً در خنک کردن کارآمد و یکنواخت‌سازی هوای داخل اتاق عملکرد خوبی ندارند. این همان چیزی است که کولرهای گازی ایستاده را متفاوت می‌کند. البته برای اینکه کارایی فوق‌العاده این دستگاه خنک کننده را مشاهده کنید، جلوی آن را نباید با هیچ وسیله خانگی بپوشانید. در صورتی که مبلمان یا دیوارها مانعی پیش روی هوای خنک این دستگاه باشد، در خنک‌سازی هوای محیط با مشکل مواجه می‌شوید.

مزایای کولرهای گازی ایستاده

حتماً با خواندن تعریفی کلی از این کولرها متوجه مزایای انتخاب و خرید این کولرها شده‌اید، اما مزایای این دستگاه‌های خنک کننده تنها به این گزینه‌ها محدود نمی‌شود. این دسته از کولرهای گازی به خصوص برای افراد سالمندی که به تنهایی در خانه زندگی می‌کنند، انتخاب ایده‌آلی به نظر می‌رسد. زیرا تمام بخش‌های این کولر گازی در دسترس است. همچنین اگر به دنبال گزینه‌ای اقتصادی به منظور خنک کردن محیط‌های کوچک هستید، بهتر است که به این گزینه بیشتر فکر کنید.

معایب کولرهای گازی ایستاده

در صورتی که به دنبال خرید این کولرها هستید، توصیه می‌کنیم پیش از هر اقدامی از معایب این دستگاه نیز آگاه شوید. در این صورت با توجه به نیاز خود انتخابی آگاهانه خواهید داشت. در ادامه به معایب این کولرها اشاره می‌کنیم:

  • جریان هوا با وجود موانعی مانند مبلمان به خطر می‌افتد و گردش هوا در محیط به خوبی انجام نمی‌شود.
  • از آن جایی که جریان هوا به صورت نامنظم توزیع می‌شود، این کولرهای گازی برای اتاق‌های بزرگ مناسب نیستند.

کولرهای گازی هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت دارند.

معرفی کولرهای گازی هوشمند

کولرهای گازی هوشمند همان کولرهای پنجره‌ای، مینی اسپیلت‌ها، پرتابل یا ایستاده هستند که قابلیت اتصال به اینترنت دارند. به این ترتیب کولرهای گازی که این قابلیت را دارند، با برنامه‌ای به WiFi وصل شده و امکان کنترل آن‌ها از طریق تلفن‌های هوشمند وجود دارد. امروزه برندهای مختلفی کولرهای گازی هوشمند را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. هر تولید کننده نیز ویژگی‌های متفاوتی برای محصول خود در نظر گرفته است.

ویژگی که در این بازار رقابتی دستگاه خنک کننده برند خود را از سایر کولرهای گازی جدا کند. به عنوان مثال در برخی از این کولرهای گازی هوشمند برنامه‌هایی مانند کنترل دامنه دما تعریف شده است. البته ویژگی‌های این کولرها تنها به این مورد محدود نمی‌شود. معمولاً برنامه‌هایی که تنظیم می‌شود، صرفه‌جویی در انرژی را هدف قرار می‌دهند و با این هدف توجه مخاطب را جلب می‌کنند.


همچنین بخوانید: آیا کولر گازی گرمایش هم دارد؟


مزایای کولرهای گازی هوشمند

این کولرها امکانات بی‌نظیری دارند که تمام آن‌ها با هدف راحتی و آسودگی کاربران طراحی شده است. اما مهمترین دلیلی که کاربران را به استفاده از این نوع دستگاه‌های خنک کننده تشویق می‌کند، صرفه‌جویی در انرژی است.

معایب کولرهای گازی هوشمند

چنانچه از انواع کولر گازی این کولرهای گازی را انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که برای خرید این کولرها باید هزینه بیشتری صرف کنید. از آن جایی که این دستگاه‌های خنک کننده هوشمند قابلیت اتصال به WiFi را دارند، از کولرهای گازی معمولی گران‌تر هستند.

کولرهای گازی ژئوترمال یکی از انواع کولرهای گازی هستند.

آشنایی با کولرهای گازی ژئوترمال

تا به حال در مورد سیستم‌های سرمایشی از کف چیزی شنیده‌اید؟ این روش نسبتاً جدید است و عملکرد بسیار خوبی دارد. این سیستم سرمایشی از طریق عایق‌بندی زمین کار می‌کند. نقطه مثبت این سیستم سرمایشی توانایی خنک‌سازی آن است. این دستگاه‌های خنک کننده از این خصوصیت که دمای هوا در زیر زمین به آب‌وهوای روی آن بستگی ندارد و در تمام طول سال همواره ثابت است، استفاده کرده است. در واقع در ساخت این دستگاه‌ها از فناوری زمین گرمایی بهره می‌برند. این فناوری به خنک شدن خانه شما با بیشترین بهره‌وری کمک می‌کند.

بگذارید کولرهای گازی ژئوترمال را دقیق‌تر توضیح دهیم؛ لوله‌کشی این سیستم سرمایشی شامل حلقه است که آب را میان لوله‌ها و پمپ به گردش درمی‌آورد. البته دسترسی به چنین سیستم سرمایشی آسان نیست، زیرا برای راه‌اندازی این سیستم زیر زمین به کارهای فشرده نیاز خواهید داشت.

مزایای کولرهای گازی ژئوترمال

این دسته از کولرهای گازی از لحاظ مصرف انرژی بسیار کارآمد هستند. اما یکی از مهمترین ویژگی‌های این سیستم سرمایشی طول عمر بالای آن است. این دسته از کولرهای گازی نسبت به سایر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی طول عمر نسبتاً بالایی دارد.

معایب کولرهای گازی ژئوترمال

همان طور که گفتیم امکان نصب چنین سیستم سرمایشی برای هر فردی امکان‌پذیر نیست، زیرا نصب این سیستم هزینه زیادی به دنبال دارد. همچنین محل نصب نیز یکی دیگر از موانع سر راه انتخاب این دسته از کولرهای گازی است. نصب حلقه‌های این سیستم سرمایشی در زمین به محل نصب بستگی دارد.

کولرهای گازی هیبریدی یا دوگانه‌سوز را می‌توان یکی از انواع کولر گازی دانست.

معرفی کولرهای گازی هیبریدی یا دوگانه‌سوز

در طراحی و تولید این دسته از کولرهای گازی از پمپ‌های حرارتی استفاده کرده‌اند. این پمپ‌ها عملکرد کولرهای گازی را به صرفه‌تر و کارآمدتر کرده است. اما نکته جالب در مورد این دسته از انواع کولر گازی دوگانه‌سوز بودن آن است. سیستم‌هایی که با توجه به درجه حرارت در فضای باز میان سوزاندن سوخت‌های فسیلی و استفاده از برق جابجا می‌شوند. در فصل گرما نیز این پمپ مانند عملکرد خود هوای گرم ر از داخل خانه به بیرون می‌راند.

مزایای کولرهای گازی هیبرید

با استفاده از این کولرهای گازی رد پای کربن در خانه شما به حداقل می‌رسد. اما آن چیزی که در نظر طرفداران این دسته از کولرهای گازی جذاب به نظر می‌رسد، قدرت خنک کنندگی بالای آن در مقابل مصرف برق و آب کم آن است. این موارد از مزایایی هستند که به منظور انتخاب این کولرها به عنوان سیستم سرمایشی خانه کافی خواهند بود.

معایب کولرهای گازی هیبرید

در کنار مزایای این دستگاه‌های خنک کننده معایبی نیز وجود دارد. مهمترین عیبی که این دستگاه دارد، هزینه بالای راه‌اندازی آن است. همچنین برای راه‌اندازی این دستگاه‌ها نیاز به زمان طولانی خواهید داشت.

کولرهای گازی دسته بندی های مختلفی را شامل می شوند.

شناخت انواع کولرهای گازی از لحاظ ساخت

تا به اینجا انواع کولر گازی را به شما معرفی کردیم، اما بیایید از نگاهی دیگر این کولرها را بررسی کنیم. اگر برای خرید کولرهای گازی به فروشگاه مراجعه کرده باشید، حتماً واژه‌هایی مانند کولرهای یک تکه، دو تکه یا چند تکه به گوش شما خورده است.

در واقع باید بگوییم که تمام کولرهای گازی که تا به اینجا معرفی کرده‌ایم، با نگاهی دیگر به دسته‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • کولر گازی یک تکه
  • کولر گازی دو تکه
  • کولر گازی چند تکه یا همان مولتی پنل

کولرهای گازی یک تکه

این دسته از انواع کولر گازی همان‌هایی هستند که تمام ساختار آن‌ها در یک تکه خلاصه می‌شود. معمولاً نیز این ساختار به طور کلی در خانه قرار می‌گیرد. کولرهای گازی پنجره‌ای و کولرهای گازی پرتابل در این خانواده دسته‌بندی می‌شوند.

کولرهای گازی دو تکه

این کولرها معمولاً از دو پنل داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. پنل‌های داخلی در این دستگاه‌های خنک کننده شامل اپراتور است که در فضای داخلی خانه نصب می‌شود. این در حالی است که پنل خارجی این دستگاه‌ها شامل کندانسور می‌شود. از آن جایی که کندانسورها صدای زیادی تولید می‌کنند، بیرون از ساختمان قرار می‌گیرند.

از انواع کولرهای گازی دو تکه به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • اسپیلت‌های دیواری
  • اسپیلت‌های کانالی یا همان داکت
  • کولرهای گازی ایستاده
  • اسپیلت‌های سقفی
  • اسپیلت‌های سقفی دیواری

کولرهای گازی چند تکه یا مولتی پنل

روند کار اسپیلت‌های مولتی پنل درست مانند سایر اسپیلت‌ها است؛ با این تفاوت که این دستگاه‌های خنک کننده ابعاد و قدرت بیشتری دارند. در این دستگاه‌های خنک کننده یونیت‌های خارجی که همان کندانسورهای هوایی و کمپرسورها هستند به یونیت‌های داخلی متصل می‌شوند. یونیت‌های داخلی نیز بین ۲ تا ۱۰۰ دستگاه است که ممکن است شامل هر کدام از انواع کولرهای گازی شود. کولرهای گازی مرکزی نمونه‌ای از این کولرهای گازی هستند که پیش‌تر به بررسی آن‌ها پرداختیم.

برای انتخاب کولر گازی باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار داد.

فاکتورهای انتخاب از میان مدل های کولر گازی

اگر قصد خرید کولر گازی برای منزل یا هر فضای دیگری را دارید، با مراجعه به فروشگاه‌ها با این ۸ مدل مواجه می‌شوید. برای انتخاب از میان این مدل‌ها تنها کافیست که فاکتورهای مهم را بررسی کنید؛ فاکتورهایی که شما را در خرید این دستگاه‌های خنک کننده کمک کند.

در ادامه به فاکتورهای مهم در انتخاب یکی از این کولرها اشاره می‌کنیم:

  • بودجه
  • مصرف انرژی
  • فضای مورد نیاز برای نصب و نگهداری از دستگاه
  • قدرت خنک کنندگی

این فاکتورها از مهمترین فاکتورها در هنگام خرید است. برای شما چه فاکتورهایی در انتخاب بهترین نوع کولر اهمیت دارد؟ حال که انواع کولرهای گازی را می‌شناسید، انتخاب با توجه به این فاکتورها برای شما بسیار آسان خواهد بود.

بازگشت به لیست
2 دیدگاه در “شناخت انواع کولر گازی قبل از خرید
  1. احد گفت:

    از مهمترین مزیت استفاده اسپیلت نسبت ب مدل پنجره ای و یا کولر آبی میتوان ب مکش نکردن هوای آلوده بیرون و بوهای نامطبوع از خارج خانه ب فضای داخل است ک در هیچ مقاله ای ب این موضوع مهم اشاره نمیشود،مثلا خانه من نزدیک رستوران هست و بغیر از بوی دود کباب و دود خودروهای خیابان،متاسفانه توی این چند سال اخیر بوی مازوت سوزی نیروگاه برق هم ک بسیار آزار دهنده و خطرناک هست هم اضافه شده ک این مزیت اسپیلت واقعا متمایز کننده است

    1. فاطمه پهلوانی گفت:

      به نکته مهم و دقیقی اشاره فرمودید با تشکر از نظر ارزشمندتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *