راهنمای خرید

انتخاب کولر گازی

کولرهای گازی در چند دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند.

آیا به دنبال خرید کولر گازی جدید هستید؟ می‌دانید که در انتخاب کولر گازی باید به چه نکاتی دقت کنید؟ کولرهای گازی با قابلیت‌های متفاوت در مدل‌های متنوع در بازار وجود دارد؛ اما کدام یک از این گزینه‌ها برای خانه شما گزینه مناسب‌تری به شمار می‌آید؟ اگر از ویژگی‌ها و نحوه کارکرد هر یک از این کولرها آگاه نباشید، انتخاب دشواری و حتی ممکن است اشتباهی پیش رو داشته باشید. با این وجود توصیه می‌کنیم که پیش از خرید، اطلاعات خود را در این زمینه تقویت کنید. در این مقاله اطلاعات کاملی در رابطه با خرید کولرهای گازی در اختیار شما قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید و بهترین کولر را برای فضای مورد نظر خود انتخاب کنید.

برای انتخاب کولرگازی باید از نوع و میزان سرمادهی آن اطلاع داشته باشید.

قدم به قدم در انتخاب کولر گازی

شاید تحمل یک روز گرم تابستانی شما را به فکر خرید کولر گازی بیندازد، اما واقعیت این است که خرید اسپلیت مانند کولرهای آبی نیست. پیش از آنکه اقدام به خرید این سیستم سرمایشی کنید، باید تمام جوانب را در نظر بگیرید.

شاید ابتدا این مسئله از نظر شما بی اهمیت به نظر برسد، اما قصد داریم فاکتورهایی که در انتخاب و خرید کولر گازی و خرید آن مهم است را در اختیار شما بگذاریم. قدم به قدم با ما همراه باشید که بهترین سیستم سرمایشی را برای محیط مورد نظر خود تهیه کنید.

تعیین بودجه؛ اولین قدم در انتخاب کولر گازی

پیش از آنکه گرما شما را به سمت فروشگاه‌های مختلف بکشاند، بهتر است که اول بودجه خود را بسنجید. ابتدا ارزیابی کنید که چه مقدار برای خرید سیستم سرمایشی خانه هزینه می‌کنید. اما پیش از هر چیزی باید بدانید که اسپلیت‌ها در دسته لوازم خانگی گران قیمت دسته‌بندی می‌شوند.

با این حال با توجه به بودجه شما کولرهای مقرون به صرفه بسیاری وجود دارند که البته کیفیت آنها نیز بالا است. اما بهترین انتخاب در خرید کولرهای گازی زمانی است که شما مدلی مقرون‌به‌صرفه با توجه به بودجه خود انتخاب می‌کنید که کیفیت بالایی داشته باشد و برای چند سال نیز کار کند.


همچنین بخوانید: آیا کولر گازی گرمایش هم دارد؟


انواع مختلف کولر گازی با بودجه‌های مختلف

کولرهای گازی نه تنها شما را از تحمل گرمای تابستان نجات می‌دهند، بلکه فضایی با هوای تمیز نیز برای شما فراهم می‌کنند. اما نکته اصلی و قابل توجه این است که با کولر گازی در کنترل رطوبت محیط نیز موفق خواهید بود. با وجود گزینه‌های زیادی که در بازار وجود دارد، باید آگاهانه انتخاب کنید. به این منظور پیش از هر چیزی باید انواع کولرها را بشناسید.

کولر گازی پنجره‌ای را می‌توان یکی از انواع کولر گازی دانست.

کولرهای پنجرهای

به دنبال تهویه هوای مطبوع هستید، اما نمی‌خواهید هزینه زیادی متحمل بشوید؟ بهترین و ارزان‌ترین راه برای لذت بردن از هوای خنک، خرید کولرهای پنجره‌ای است. اما پیش از هر چیزی باید بدانید که این کولرها برای خنک کردن چه مکان‌هایی استفاده می‌شوند؟ کولرهای پنجره‌ای تنها برای خنک کردن اتاق‌های یک نفره و کوچک که پنجره دارند، مناسب است. اگر این کولرها را از فروشگاه بخرید، همراه با کولر، براکت نصب پنجره نیز به شما داده می‌شود. این وسایل به شما این امکان را می‌دهد که کولرهای گازی پنجره‌ای را بر طیف گسترده‌ای از پنجره‌ها با اندازه‌های مختلف نصب کنید. بخشی از این کولر شامل کمپرسور و کندانسور می‌شود که بیرون از خانه نصب می‌شوند.

 

کولرهای دیواری

در انتخاب کولر گازی حتماً کولرهای دیواری را نیز بررسی کنید. این سیستم‌های سرمایشی تقریباً با کولرهای پنجره‌ای یکسان هستند، تنها این اسپلیت‌ها را به جای پنجره بر دیوار نصب می‌کنید. بنابراین اگر همچنان به دنبال سیستم تهویه هوای ارزان هستید، اما نمی‌خواهید که چشم انداز پنجره‌های خود را از دست بدهید، کولرهای دیواری بهترین گزینه برای شما به شمار می‌آیند.

هدف از کولرهای گازی پرتابل خنک کردن اتاقهای تک نفره است.

کولرهای گازی پرتابل

هدف از کولرهای گازی پرتابل خنک کردن اتاق‌های تک نفره است. اما چرا باید سراغ این کولرها برویم؟ مزیتی که این دسته از کولرها نسبت به سایر کولرهای دیگر دارند، این است که قابل حمل هستند. به این ترتیب امکان جابجا کردن آنها از اتاقی به اتاق دیگر برای شما وجود دارد. تصور کنید که کولر اتاق شما خراب باشد اما اتاق کنار دست شما کولرهای سالم و قابل حمل داشته باشند. بدون شک در این شرایط زمان را از دست نمی‌دهید و این کولر را به اتاق خود می‌آورید.


آشنایی با کولر آبی پرتابل همراه همیشگی شما در خانه یا محل کار 


انتخاب کولر گازی مینی اسپلیت بدون داکت

در رده قیمتی بعد به کولرهای مینی اسپلیت می‌رسیم. اگر اتاق‌هایی بدون پنجره دارید، این دسته از کولرهای گازی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شوند. از این کولرها برای خنک کردن همزمان چندین اتاق نیز استفاده می‌شود. این کولرها دو قسمت دارند؛ واحد داخلی و واحد خارجی. واحد داخلی روی دیوار نصب می‌شود که هوای سرد را در محیط پخش می‌کند. اما واحد خارجی باید روی سطح زمین یا دیوار خارجی ساختمان نصب شود. این واحد وظیفه پشتیبانی و تامین هوای سرد را برعهده دارد.

برای فضاهای بزرگ استفاده از سیستمهای سرمایشی مرکزی پیشنهاد می‌شود.


بیشتر بخوانید: شناخت انواع کولر گازی 

کولرهای گازی مرکزی

در انتخاب کولر گازی برای فضاهای بزرگ حتماً سیستم‌های سرمایشی مرکزی به شما پیشنهاد می‌شود. نصب این دسته از کولرها بسیار پیچیده و تخصصی است و نیاز به افراد متخصص در این زمینه دارد. همچنین هدف از سیستم‌های سرمایشی مرکزی خنک کردن خانه درست در یک زمان است.

قدم دوم؛ در نظر گرفتن محدودیت‌های ساختاری و فیزیکی محیط

زمانی که به دنبال انتخاب کولر گازی هستید، نه تنها باید فضایی که در دست دارید را در نظر بگیرید، بلکه باید به ساختار اتاق نیز توجه داشته باشید. برای اینکه بیشتر و بهتر متوجه این موضوع بشوید، به موارد زیر دقت کنید:

فضای فیزیکی

اگر به فضای اتاق در انتخاب کولر گازی دقت نکنید، پس از خرید به دردسر می‌افتید. برخی از خریداران برای اینکه این چالش‌ها را نداشته باشند، کولرهای گازی بزرگتر و قدرتمندتر از فضای محیط خود می‌خرند؛ غافل از اینکه این مسئله نیز دردسرهای خود را دارد.

واقعیت این است که این کولر بسیار ایده‌آل‌تر از محیط است؛ به همین دلیل باید منتظر اتفاقات زیر باشید که دیر یا زود در خانه شما را می‌زنند:

  • میزان رطوبت در فضای خانه به سطح بالایی می‌رسد.
  • مقدار بیشتری برق مصرف خواهد شد.
  • این کولر بیش از حد روشن و خاموش می‌شود؛ از این رو به سرعت خراب می‌گردد.

از طرفی دیگر اگر کولر گازی برای فضا کوچک باشد، نیز مشکل‌ساز خواهد شد. بارزترین مشکل که با اولین بار روشن کردن آن متوجه خواهید شد، این است که فضا را به خوبی خنک نخواهد کرد. از دیگر مشکلاتی که این خرید اشتباه به دنبال دارد، افزایش هزینه‌های مصرف انرژی است. از آن جایی که جهت خنک کردن محیط باید به مدت طولانی با تمام توان کار کند، انرژی زیادی مصرف خواهد شد.

یکی از ویژگی‌هایی که پیش از خرید کولرگازی باید سنجید، ظرفیت خنک کنندگی آن است.

ظرفیت خنک کنندگی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که پیش از خرید کولر گازی باید سنجید، ظرفیت خنک کنندگی آن است؛ به این معنا که آن دستگاه به چه میزان قدرت خنک کنندگی فضای مورد نظر شما را دارد؟ همچنین در چه بازه زمانی فضای مورد نظر شما را خنک می‌کند؟

معمولاً این فاکتور با واحد حرارتی انگلیس BTU سنجیده می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که در انتخاب کولر گازی و خرید آن ابتدا فضای مورد نظر را اندازه بگیرید. به این منظور از راه‌های زیر پیش بروید:

  1. ابتدا عرض و طول اتاق را اندازه بگیرید.
  2. عرض و طول را در یکدیگر ضرب کرده و متراژ مربع فضا را برحسب فوت مربع به دست آورید.
  3. در آخرین مرحله باید فوت مربع را با واحد حرارتی BTU مطابقت بدهید.

“تابستان امسال با خرید کولر گازی گری بهترین تجربه خنکی را تجربه کنید!”


BTU معیاری است برای اینکه تشخیص دهید، کولر به چه میزان فضای مورد نظر شما را خنک می‌کند. به خاطر داشته باشید که هر چه رقم BTU بیشتر باشد، قدرت خنک کنندگی کولر نیز افزایش می‌یابد. در ادامه جدولی آورده‌ایم که به شما در انتخاب سریع کولر گازی کمک می‌کند.

متراژ برحسب فوت مربع ظرفیت BTU در هر ساعت نوتاژ AC
۰ تا ۹۰ ۵۰۰۰ ۱
۹۰ تا ۱۱۰ ۱۲۰۰۰ ۱.۲
۱۲۰ تا ۱۵۰ ۱۸۰۰۰ ۱.۵
۱۵۰ تا ۲۰۰ ۲۴۰۰۰ ۲

با در دست داشتن متراژ اتاق دیگر در انتخاب و خرید کولر گازی متناسب با فضای اتاق به مشکل بر نمی‌خورید. البته باید بدانید که پارامترهای دیگری مانند ارتفاع سقف اتاق و اندازه پنجره‌ها نیز در سرعت خنک شدن فضا تاثیر می‌گذارد. از این رو این اعداد به صورت تقریبی و در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن حساب شده‌اند.

محدودیتهای ساختاری

می‌دانید که معماری خانه یا آپارتمان شما در انتخاب کولر گازی تاثیر دارد؟ در واقع ممکن است که معماری خانه در انتخاب کولرهای گازی محدودیت ایجاد کند. اما چرا؟ به عنوان مثال فرض کنید که در آپارتمانی زندگی سکونت دارید که به شما اجازه نصب کولرهای پنجره‌ای را نمی‌دهند. زیرا بخشی از این کولرها از پنجره ساختمان بیرون می‌ماند و نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این صورت به احتمال خیلی زیاد شما به کولرهای دیواری یا مینی اسپلیت‌ها پناه می‌برید، اما واقعیت این است که گاهی اوقات امکان نصب این دسته از کولرها نیز وجود ندارد. زیرا باید ساختار دیوارها را تغییر دهید و همیشه چنین امکانی برای شما فراهم نیست. در این شرایط تنها گزینه‌ای که برای تمام ساختمان‌ها با هر محدودیتی گزینه ایده‌آلی به نظر می‌رسد، کولرهای گازی دیواری است. این کولرها هیچ فرآیند نصب سختی ندارند و به راحتی در گوشه‌ای از خانه قرار می‌گیرند.

کولرهای گازی دیواری به سادگی قابل نصب هستند.

قدم سوم؛ از نیازهای خود لیستی کوتاه تهیه کنید

حالا که بودجه خود را در نظر گرفته‌اید و محدودیت‌های احتمالی ساختمان را نیز می‌دانید، نوبت به خواسته‌های خود شما می‌رسد. اکنون زمان آن رسیده است که به این سوال پاسخ دهید؛ دقیقاً برای چه به دنبال خرید کولرهای گازی هستید؟ اینکه بدانید چرا قصد خرید این سیستم سرمایشی را دارید، در انتخاب کولر گازی تاثیر به سزایی دارد. در ادامه سوال‌هایی که شما را به سمت خرید مدل‌های درست راهنمایی می‌کند را مطرح خواهیم کرد.

آیا شما با نصب سنگین کولرها مشکلی ندارید؟

برخی از کولرهای گازی مانند سیستم‌های سرمایشی مرکزی یا مینی اسپلیت‌های بدون داکت نیاز به نصب گسترده‌ای دارند. نصب این دستگاه‌ها بدون حضور افراد متخصص به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. این در حالی است که مدل‌های دیگر مانند کولرهای گازی پنجره‌ای و پرتابل با کمترین تلاش نصب می‌شوند. بنابراین با توجه به این موضوع ممکن است که فرآیند نصب انتخاب شما را در هنگام خرید کولرهای گازی تغییر دهد.

آیا صرفه‌جویی در انرژی برای شما اهمیت دارد؟

این روزها که تعرفه‌های برق بالا رفته‌اند، صرفه‌جویی در انرژی اهمیت زیادی دارد. اگر شما نیز به دنبال کاهش هزینه‌های قبض برق هستید، بهتر است که سراغ گزینه‌های کم مصرف‌تر بروید. به این ترتیب هزینه‌های شما نیز پایین می‌ماند. معمولاً سیستم‌های سرمایشی مرکزی بیشترین هزینه‌ها را روی دست شما می‌گذارند. این در حالی است که کولرهای پنجره‌ای و دیواری از کم مصرف‌ترین کولرهای گازی به شمار می‌آیند. در این میان مینی اسپلیت‌های بدون داکت نیز مصرف میانی دارند.

 

کولر گازی برای فضاهای کوچک بسیار مناسب می‌باشد.

به دنبال گزینهای هستید که به راحتی جابجا شود؟

افراد بسیاری به دنبال واحدهای خنک کننده‌ای هستند که به راحتی میان اتاق‌ها جابه‌جا شوند. تنها کولری که این قابلیت را دارد، کولر گازی پرتابل ست. اگر شما نیز چنین خواسته‌ای دارید، زمان خود را جهت بررسی کولرهای دیگر تلف نکنید.

سر و صدا برای شما مهم است؟

سروصدا یکی از آن گزینه‌هایی است که محدودیت بسیاری در انتخاب کولر گازی برای شما اعمال می‌کند. در میان انواع مختلف کولرهای گازی سیستم‌های سرمایشی مرکزی بی‌صداترین سیستم‌های تهویه هوا به شمار می‌آیند. پس از آن کولرهای مینی اسپلیت کمترین صدا را دارند. کولرهای گازی پنجره‌ای و دیواری نیز گزینه‌های قابل تأملی به شمار می‌آیند؛ زیرا پرسروصداترین قسمت این کولرها در فضای بیرون قرار دارد. اما کولرهای گازی قابل حمل صدایی به بلندی جاروبرقی‌های قدیمی دارند، که برای افراد حساس در این مسئله گزینه ایده‌آلی محسوب نمی‌شود.

قدم چهارم؛ انتخاب کنید

حال اطلاعات زیادی در مورد کولرهای گازی دارید؛ بنابراین نوبت به انتخاب نهایی کولر گازی رسیده است. در ادامه به بررسی کولرهای گازی با معیارهای بالا می‌پردازیم که انتخاب برای شما آسان‌تر شود:

کولرهای پنجره ای ارزان ترین نوع کولر هستند.

کولرهای پنجرهای

  • ارزان‌ترین گزینه
  • با سروصدای قابل تحمل
  • نیاز به پنجره برای نصب بدون اشغالی هیچ فضایی روی زمین
  • با قابلیت نصب آسان
  • کم مصرف

کولرهای گازی دیواری

  • کمی گران‌تر از کولرهای پنجره‌ای
  • عدم نیاز به پنجره
  • قابل نصب در اتاق‌های بدون پنجره
  • نیاز به نصب توسط افراد متخصص

کولرهای گازی پرتابل

  • دارای قیمت متوسط
  • پرسروصداترین گزینه در انتخاب کولر گازی
  • اشغال فضای کف اتاق
  • دارای آسان‌ترین نصب
  • کم مصرف

مینی اسپلیت بدون داکت

  • دارای قیمت متوسط
  • کم صدا
  • عدم اشغال فضای کف و بدون نیاز به پنجره
  • با قابلیت نصب آسان خانگی
  • نصب توسط افراد حرفه‌ای و متخصص
  • دارای مصرف متوسط انرژی

سیستم های سرمایشی مرکزی کم مصرف ترین نوع کولرها به حساب می آیند

سیستمهای سرمایشی مرکزی

  • گران‌ترین گزینه
  • آرام‌ترین کولر گازی
  • عدم اشغال فضای کف و بدون نیاز به پنجره
  • نیاز به نصب حرفه‌ای
  • نامناسب برای خنک کردن یک اتاق
  • کم مصرف‌ترین گزینه در میان کولرهای گازی

در انتخاب کولر گازی باید به فضا و متزاژ خانه نیز توجه کنید.

سایر ویژگی‌های مهم در انتخاب کولر گازی

تمام نکاتی که تا به اینجا گفته شد، از نکات مهم در خرید کولرهای گازی به شمار می‌آید. اما این روزها مدل‌های متنوعی از کولرهای گازی با ویژگی‌های جذاب در بازار وجود دارد که عدم آگاهی از آن‌ها انتخاب را برای شما سخت خواهد کرد. در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

فیلترهای ضد باکتری

باکتری‌ها، گرد و غبار و حتی مواد آلرژی‌زا در هوا وجود دارد. خرید کولری با فیلتر ضد باکتری هوا را از این مواد پاک کرده و فضایی سالم برای تنفس شما ایجاد می‌کند.

فیلتر گرد و غبار

این فیلتر ذرات گرد و غبار و حتی ریزگردها را نیز به حداقل می‌رساند. اگر در جنوب کشور زندگی می‌کنید، این ویژگی را گوشه‌ای از ذهن خود نگه دارید و با توجه به آن بهترین کولر گازی موجود را انتخاب کنید.

بخاری

برخی از اسپلیت‌ها قابلیت گرمایشی نیز دارند. در این صورت این دستگاه‌ها در تابستان فضا را خنک کرده و در زمستان دما را به سطح مطلوبی برای شما می‌رساند. به این ترتیب دیگر نیاز به بخاری جداگانه نیز نخواهید داشت؛ چه چیزی از این بهتر؟

تمیز کردن خودکار

 برخی از این دستگاه‌ها قالب و رسوبات باکتری‌ها را به صورت خودکار در داخل دمنده از بین می‌برد. با توجه به محل زندگی خود دستگاه‌هایی با این قابلیت و ویژگی‌ها انتخاب کنید.

چرا انتخاب کولر گازی دشوار است؟

زمانی که برای خرید کولر گازی به فروشگاه مراجعه می‌کنید، با مدل‌های متنوعی مواجه می‌شوید. از تهویه اسپلیت‌ها گرفته تا کولرهای گازی قابل حمل و غیره. انتخاب از میان این گزینه‌ها بسیار دشوار است؛ به خصوص زمانی که نمی‌دانید کدام یک از این مدل‌های متنوع نیاز شما را برطرف می‌کنند.

خوشبختانه ما در این مقاله به پرسش‌های شما پاسخ دادیم. تنها کافیست که نکات گفته شده در این مقاله را به خاطر بسپارید؛ با توجه به این فاکتورها انتخاب‌های ایده‌آلی پیش روی شما قرار دارد. امیدواریم که با این راهنما هر گونه ابهامی که در انتخاب و خرید کولر گازی داشتید، برطرف شود. با توجه به این نکات دیگر خرید سیستم سرمایشی برای خانه‌ها کار سختی نخواهد بود. بودجه، محل اقامت و انتظاراتتان خرید این دستگاه را به آسان‌ترین شکل ممکن پیش می‌برند.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *