آموزشی

نحوه عملکرد و مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی

مراحل تصفیه آب خانگی برخلاف چیزی که عموم مردم فکر می‌کنند، چندان هم پیچیده نیست. با این حال، همین مراحل ساده که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، نقشی باورنکردنی در تصفیه آب بازی می‌کنند تا آبی را که می‌نوشیم، به نوشیدنی حیات‌بخش گواراتری تبدیل کنند. در این مطلب، مروری بر مراحل تصفیه آب خانگی و همچنین نوع عملکرد و فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی داریم. با ما همراه باشید.

معرفی مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی

زمانی که نام دستگاه تصفیه آب خانگی به گوش می‌رسد، خیلی از افراد ممکن است بپرسند که اگر آب خانگی است، چرا نیاز به تصفیه دارد؟ در واقع در اکثر شهرها و روستاهای کشور ما، آب تصفیه شده و باکیفیت قابل قبولی در دسترس مردم قرار می‌گیرد که باعث می‌شود فکر کنیم عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی کاملاً بیهوده و غیرضروری است. اما باید گفت که تحقیقات نشان داده است فاضلاب‌ها و ترکیبات آلوده‌کننده صنعتی، به طور محسوسی به سفره آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده‌اند؛ جایی که دقیقاً آب شرب مورد نیاز ما تأمین می‌شود. آلودگی‌های مختلف به ویژه از نوع شیمیایی، مراحل تصفیه آب خانگی را پیچیده‌تر از قبل کرده‌اند. این موضوع به خصوص در شهرهای بزرگ بیشتر دیده می‌شود و معضل بزرگ‌تری است.

مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی

عکس ۱ دستگاه تصفیه آب خانگی مکمل تصفیه خانه های شهری و صنعتی است.


بیشتر بخوانید: نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی


بنابراین نیاز است که تصفیه‌خانه‌های بزرگ شهری، مراحل و فیلترهای بیشتری را در روند کار خود اضافه کنند. اما با ساختار قدیمی تصفیه‌خانه‌ها و هزینه‌های زیادی که این امر در سطح کلان در بر دارد، باید به فکر راه‌حل‌های جایگزین بود. ساده‌ترین راه در دسترس برای خانواده‌ها، استفاده از دستگاه‌های خانگی تصفیه آب است. این دستگاه‌ها در داخل ساختمان‌های شخصی یا مجتمع‌های آپارتمانی نصب می‌شوند و آب باکیفیت‌تری را برای شرب فراهم می‌کنند. اما اگر بپذیریم که وجود این دستگاه‌های معجزه‌گر برای هر خانه‌ای لازم است، باز هم این سؤال به وجود می‌آید که دستگاه تصفیه آب چگونه آب را تصفیه می‌کند؟ در ادامه، مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی را به صورت قدم به قدم توضیح داده‌ایم:

مرحله اول: حذف ذرات معلق با فیلتر الیافی

در این مرحله از عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی، یک فیلتر الیافی قرار داده شده است. این فیلتر، منافذ بسیار ریزی در حد چند میکرون دارد. بنابراین اجازه نمی‌دهد که ذرات معلق و شناور موجود در آب از آن عبور کنند. این فیلتر هر از گاهی باید تعویض شود. برخی از دستگاه‌های تصفیه آب که قیمت پایین‌تری دارند، تنها از یک فیلتر تشکیل شده‌اند که همان فیلتر الیافی است. این دستگاه‌ها برای افرادی که می‌خواهند آب زلال‌تری را با صرف هزینه اندک در اختیار داشته باشند، بسیار مناسب است.

مرحله دوم: فیلتر زغالی یا کربن فعال

این فیلتر یکی از مهم‌ترین فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی است. در مرحله قبل همان‌طور که گفتیم، ذرات معلق موجود در آب حتی در ابعاد چند میکرون نیز توسط فیلتر الیافی جذب و از آب جدا می‌شوند. اما کلر و ترکیبات شیمیایی مضر موجود در آب، همچنان به قوت خود باقی هستند.

همان‌طور که می‌دانید کلر در تصفیه‌خانه‌های شهری برای ضدعفونی کردن و از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها به آب اضافه می‌شود. اما مقادیر اضافی آن می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد. بنابراین به فیلتری نیاز است که آن را از آب شرب حذف کند. فیلتر کربن فعال که از جنس زغال است، این کار را انجام می‌دهد. در واقع، این فیلتر انواع ترکیبات شیمیایی که خواسته یا ناخواسته به آب اضافه می‌شوند را به خود جذب کرده و آبی بدون طعم و مزه نامطبوع به ما تحویل می‌دهد.

مرحله سوم: فیلتر الیافی

این فیلتر مانند فیلتری است که در مرحله اول مورد استفاده قرار گرفت. اما منافذ آن از ۱ میکرون هم کوچک‌تر هستند. همین موضوع باعث می‌شود هرگونه ذرات اضافی که از فیلتر اول عبور کرده بودند، توسط فیلتر سوم به خوبی جذب شده و از آب جدا شوند. این مرحله ممکن است غیرضروری به نظر برسد اما اگر با آب فوق‌العاده شفاف و زلالی که بعد از آن به دستتان می‌رسد روبرو شوید، قطعاً نظرتان عوض خواهد شد!


بیشتر بخوانید: انتخاب کولر گاری پرتابل 


مرحله چهارم: فیلتر اسمز معکوس برای حذف املاح

این بخش از مهم‌ترین مراحل تصفیه آب خانگی است. فیلتر اسمز معکوس، شامل چند غشا نیمه تراوا می‌شود. به این معنی که ناخالصی‌های موجود در آب مانند املاح معدنی و مضر در یک سوی غشا جمع شده و در سوی دیگر آن، آب خالص و بدون املاح قرار می‌گیرد. آب اول راهی خروجی دستگاه شده و به فاضلاب می‌رود و آب دوم، به سمت مرحله پنجم از تصفیه هدایت می‌شود.

مرحله پنجم: فیلتر کربن فعال

این مرحله باز هم تکرار مرحله دوم است. فیلتر کربن همان‌طور که گفتیم بو و طعم ناخوشایند آب را حذف می‌کند. بنابراین در مرحله آخر، آبی زلال، تمیز و بدون طعم و مزه نامطبوع دریافت خواهید کرد.

فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

عکس ۲ مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی بر اساس تعداد فیلترهای آن تعیین میشود.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی


عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه است؟

عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی با مراحلی که در بالا توضیح دادیم، انجام می‌شود. ممکن است برخی از دستگاه‌ها حتی تا ۸ یا ۹ عدد فیلتر هم داشته باشند. بنابراین حتماً توصیه می‌کنیم پیش از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی با کارشناسان فروش متخصص در این حوزه مشورت کنید. نوع دستگاه متناسب با مصرف خانگی شما و همچنین بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، قطعا نیاز به بررسی تخصصی خواهد داشت که پیشنهاد می‌کنیم خودتان این کار را انجام ندهید.

برای مشاهده انواع محصولات تصفیه آب و خرید تصفیه آب صنعتی و مشاهده قیمت تصفیه آب نیمه صنعتی میتوانید به فروشگاه اپسیلون کالا مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *