آموزشی

همه چیز در مورد شیر پرکن پکیج

هنگام معرفی شیر پرکن پکیج باید به این موضوع اشاره کرد که بدون شیر پرکن، پکیج شما اغلب بیش ‌از حد تحت ‌فشار قرار می‌گیرد و این می‌تواند باعث خاموش شدن یا نمایش علامت خطا روی صفحه شود. وظیفه شیر پرکن پکیج، کنترل فشار داخل پکیج شما است و در واقع این قطعه به شما اطمینان می‌دهد که سطح فشار پکیج بیش از حد بالا نمی‌رود.

شیر پرکن پکیج چیست؟

شیر پرکن پکیج که گاهی اوقات به‌ عنوان دریچه‌های آزادسازی ایمنی نیز شناخته می‌شود، برای جلوگیری از افزایش فشار در پکیج مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی‌که سطح فشار بیش ‌از حد بالا می‌رود، دریچه برای آزاد کردن فشار باز شده و زمانی که سطح آن به محدوده ایمن بازمی‌گردد، شیر پرکن دوباره بسته می‌شود. هنگام معرفی شیر پرکن پکیج باید به این موضوع هم اشاره کرد که انواع مختلفی از شیر پرکن‌ها مانند شیر پرکن دستی پکیج و شیر پرکن اتوماتیک پکیج وجود دارند که به روش‌های متفاوتی کار می‌کنند و می‌توانند فشار را به ‌طور موثر کنترل نمایند. شما میتوانید با مشاهده انواع پکیج های دیواری و پکیج های زمینی و قیمت محصولات، سفارش خود را بصورت آنلاین در سایت اپسیلون کالا ثبت نمایید.

معرفی شیر پرکن پکیج

شیر پرکن دستی پکیج

برای بررسی شیر پرکن دستی باید این موضوع را در نظر داشت که شیوه کار پکیج‌ها به این صورت است که آب با عبور از یک مسیر مشخص در پکیج شروع به گرم شدن می‌کند و بعد درون رادیاتورها جریان می‌یابد؛ اما در این پروسه اگر مشکلاتی اعم از عدم سرویس سالانه پکیج و یا کاهش مقدار آب ورودی وجود داشته باشد، باید از شیر پرکن برای رفع مشکلات به وجود آمده استفاده کرد. از این ‌رو، در پکیج‌های قدیمی که شیر پرکن اتوماتیک وجود ندارد، شیر پرکن دستی برای کنترل آب ورودی میان لوله آب و بخش ورودی آب به پکیج تعبیه ‌شده است تا هنگام وجود مشکل بتوان با چرخاندن شیر، مقدار آب موجود میان پکیج را افزایش داد تا به محدوده استاندارد برسد.

شیر پرکن اتوماتیک پکیج

حال که درباره شیر پرکن دستی پکیج توضیح داده شد، بررسی روند کار شیر پرکن اتوماتیک پکیج راحت‌تر خواهد بود. در واقع، هنگام وجود مشکل در مقدار جریان آب عبوری در پکیج، در صورت وجود شیر پرکن اتوماتیک پکیج فرآیند تغییر میزان آب ورودی به ‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. در این مواقع، شیر پرکن به‌ طور خودکار باز شده و میزان آب بیشتری در دستگاه جریان می‌یابد. همچنین برخی از کالاهای فروشگاه اپسیلون کالا دارای سیستم هشدار افت فشار هستند که ساکنین را هر چه سریع‌تر از مشکل موجود مطلع می‌کنند. بنابراین آن‌ها می‌توانند فورا مشکل ایجاد شده در پکیج را تشخیص دهند و آن را کنترل نمایند.

شیر پرکن پکیج چه وظایفی دارد؟

شیر پرکن پکیج در شرایطی که فشار افزایش می‌یابد، می‌تواند میزان آب ورودی را کنترل نماید و هنگامی‌که دریچه باز می‌شود، جریان آب می‌تواند از آن عبور کند. در واقع، وظیفه شیر پرکن پکیج این است که از ایجاد تغییر ناگهانی فشار که می‌تواند منجر به خاموش شدن پکیج شود، جلوگیری ‌کند. اگر برایتان این سوال پیش ‌آمده است که شیر پرکن پکیج کجاست؟ باید گفت که این شیر معمولا در قسمت پایین پکیج قرار دارد. اگر سطح فشار خیلی زیاد شود، شیر پرکن پکیج باز می‌شود و به آب سیال تحت ‌فشار یک مسیر جدید برای عبور می‌دهد؛ بنابراین، این کار فشار را کاهش داده و پس از آن، شیر دوباره بسته می‌شود.

روش تخلیه آب دستگاه به ‌وسیله شیر پرکن پکیج

تخلیه آب دستگاه، گاهی با تخلیه فشار پکیج به ‌وسیله شیر پرکن پکیج اشتباه گرفته می‌شود؛ اما در این قسمت باید به این موضوع اشاره کرد که برای تخلیه آب دستگاه به ‌وسیله شیر پرکن پکیج، نیاز است که بخش ورودی آب سرد به پکیج بسته و شیر پرکن باز شود؛ پس ‌از انجام این مرحله، شیر آب گرم موجود در آشپزخانه و یا بخش‌های دیگر را باز کنید تا آب پکیج تخلیه شود.

اگر هنگام کار با شیر پرکن پکیج فشار بالا رفت چه باید کرد؟

هنگام کار با شیر پرکن پکیج ممکن است با بالا رفتن فشار روبه‌رو شوید (فشار بالای ۲ در این شرایط فشار بالا در نظر گرفته می‌شود). در چنین شرایطی نیاز است که در مرحله اول پکیج را خاموش‌ کنید و بعد از آن، مقداری از آب موجود در یک رادیاتور، ترجیحا رادیاتوری که در حمام وجود دارد را هواگیری کنید و این کار را ادامه دهید تا فشار پکیج به محدوده ۱-۲ برسد.

علائم خرابی شیر پرکن پکیج چیست؟

دلایل زیادی برای خرابی شیر پرکن پکیج وجود دارد. ممکن است اطراف دریچه دچار فرسایش شده یا دریچه با رسوب آهک یا سایر اشکال مانند زنگ‌زدگی مسدود شده باشد. در چنین موقعیتی می‌توانید از مشاورین مجرب اپسیلون کالا کمک بگیرید تا بتوانید شیر پرکن خود را به ‌طور کامل توسط یک مهندس واجد شرایط، شستشو دهید. این کار هرگونه انسدادی که ممکن است مانع از بالا یا پایین رفتن فشار شود را از بین می‌برد. در این قسمت به بررسی علائم خرابی شیر پرکن نیز خواهیم پرداخت و در ادامه به سه علامت مهم خرابی شیر پرکن اشاره می‌کنیم:

  1. سیستم پکیج نمی‌تواند به فشار استاندارد برسد و فشار زیر ۱ است.

اگر پکیج شما دارای فشار استاندارد نیست، ممکن است خبر از خرابی شیر پرکن بدهد و در برخی موارد، این مشکل می‌تواند قابل ‌رفع باشد. اگر دریچه با فشار تنظیم اشتباه کالیبره شده باشد، به‌ سادگی قابل‌حل شدن است. این اتفاق گاهی اوقات، زمانی رخ می‌دهد که تکنسین‌های بی‌تجربه فراموش می‌کنند دریچه‌های فشار را برای عملکرد مناسب خانه تنظیم کنند.

علائم خرابی شیر پرکن پکیج

اگر تغییر فشار مشکل را حل نکرد و به نظر می‌رسد که تمام جنبه‌های دیگر پکیج شما به ‌درستی کار می‌کنند، این امکان وجود دارد که شیر پرکن نیاز به تعویض داشته باشد؛ چراکه بعد از چندین سال استفاده، شیر پرکن پکیج ممکن است در اثر املاح اضافی موجود در آب دچار آسیب یا فرسایش شده باشد و مانع بسته شدن کامل شیر شود. نحوه تعویض شیر پرکن پکیج نیز توسط تکنسین‌های مجرب اپسیلون کالا انجام‌پذیر است.

  1. فشار پکیج بیش از محدوده استاندارد و بالاتر از ۲ است.

شیر پرکن‌ها هنگام راه اندازی پکیج، آبگیری سیستم را انجام می‌دهند و میزان فشار آب را تنظیم می‌کنند؛ اما در صورتی ‌که این آبگیری بیش ‌از حد انجام شود، فشار پکیج بیش از محدوده استاندارد خواهد شد. در نتیجه، اگر فشار سیستم شما بالاتر از ۳ قرار گرفته، احتمالا یکی از دلایل این خرابی در عملکرد شیر پرکن است.

  1. شیر تخلیه فشار نشتی دارد.

در حالی ‌که تشخیص دو علامت قبلی ساده است، تشخیص آخرین علت خرابی شیر پرکن به ‌سادگی دو مورد قبلی نیست؛ زیرا در این شرایط، تأثیر خرابی شیر تخلیه بر کل سیستم کمتر و تشخیص آن سخت‌تر خواهد بود. اما اگر فشار پکیج شما صفر باشد، احتمالا شیر پکیج شل شده و در این صورت، تعویض آن ضروری است. اگر شیر پرکن پکیج خود را با یک شیر پرکن جدید جایگزین کرده‌اید و همچنان نشتی دارد، ممکن است مخزن انبساط داخلی پکیج مشکل داشته باشد.

همان‌طور که پکیج شما آب سرد را در داخل سیستم گرمایش خود گرم می‌کند، آب نیز منبسط می‌شود و مخزن انبساط فضایی را فراهم می‌کند که این آب اضافی می‌تواند به کاهش فشار روی سیستم کمک کند. اگر فشار پکیج شما خیلی زیاد است، امکان دارد که مشکل از مخزن انبساط بوده و شیر پرکن مشکلی نداشته باشد. به طور کلی، برای تشخیص بهتر علت مشکل، شما می‌توانید با یک مهندس مجرب از فروشگاهی مطمئن مانند اپسیلون کالا تماس بگیرید تا وضعیت را برای شما بررسی کند.

جمع‌بندی

در این مقاله با تمرکز بر معرفی شیر پرکن پکیج، تلاش بر این بود که تمام موارد مربوط به شیر پرکن‌های دستی، اتوماتیک، محل قرارگیری و علائم خرابی شیر پرکن را بررسی کنیم تا در صورت وجود مشکل بتوانید هر چه زودتر ریشه آن را تشخیص دهید و با مشورت با تکنسین‌های کار بلد فروشگاه اپسیلون کالا، آن مشکل را به‌ سرعت رفع کنید. همچنین شما میتوانید برای محافظت از پکیج دیواری خود از کاور پکیج استفاده نمایید.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *