آموزشی

نحوه شستشوی رادیاتور پکیج و شوفاژ چگونه است؟

داشتن عملکرد خوب رادیاتور در خانه شما در طول ماه‌های زمستان به نحوه سرویس شوفاژ، شستشوی شوفاژ و رسوب‌گیری مناسب آن برمی‌گردد؛ چراکه اگر گرمای خانه شما از دست برود، نمی‌توانید در خانه خود احساس آرامش کافی داشته باشید. برای آن دسته از افرادی که در خانه خود شوفاژ دارند، ضروری است که نسبت به زمان رسوب گیری رادیاتور شوفاژ و شستن رادیاتور شوفاژ مطلع باشند تا مطمئن شوند رادیاتور منزلشان به بهترین نحو کار می‌کند. برای خرید و مشاهده قیمت رادیاتور خانگی میتوانید به فروشگاه اپسیلون کالا مراجعه نمایید.

تمیز کردن و نگهداری رادیاتور یکی از راه‌های کارآمد برای کاهش هزینه‌های قبض است. همچنین تمیز نگه‌داشتن رادیاتور و انجام مراحل رسوب‌گیری رادیاتور کارایی آن را بهبود می‌بخشد؛ زیرا تجمع گرد و غبار در بین پره‌های شوفاژ می‌تواند از خروج گرما جلوگیری کند. در ادامه چندین روش را برای شستشو و رسوب‌گیری رادیاتور شوفاژ توضیح خواهیم داد که اطمینان حاصل کنید، تا حد ممکن رادیاتور، خانه شما را گرم نگه می‌دارد. لازم به ذکر است که یک میز، یک کاناپه یا حتی پرده‌های شما، در واقع هر چیزی در جلوی رادیاتور، می‌تواند کارایی آن را کاهش دهد. زیرا گرمای اتاق در آنجا جمع شده و به ‌طور مساوی در سراسر اتاق پخش نمی‌شود؛ بنابراین، اول ‌از همه مطمئن شوید که هیچ مانعی در اطراف شوفاژ شما وجود ندارد و بعد به انجام راه‌حل‌هایی که در ادامه ارائه خواهیم کرد، بپردازید.

سرویس رادیاتور شوفاژ

زمان رسوب‌گیری و شستن رادیاتور پکیج

توصیه می‌شود شستن رادیاتور را یک‌بار در سال، قبل از اینکه رادیاتور خود را برای اولین بار در هر فصل سرد روشن کنید، انجام دهید و زمان رسوب گیری رادیاتور شوفاژ هم هر پنج سال یک‌بار انجام شود؛ البته اگر رادیاتور و شوفاژ شما در معرض گرد و غبار زیادی قرار ندارد، شستن هر ساله آن واجب نیست. شایان ‌ذکر است که اگر جنس و کیفیت شوفاژ تهیه‌شده نیز مانند محصولات سایت اپسیلون کالا درجه یک باشد، نیازی به سرویس هر ساله آن نیست. اگر به‌تازگی خانه جدیدی خریده‌اید یا اجاره کرده‌اید و رادیاتورها تمیز به نظر نمی‌رسند، توصیه می‌شود در صورت امکان، قبل از نقل‌ مکان پروسه شستشوی شوفاژ را انجام دهید.

پیشنهاد میکنیم برای مشاهده قیمت و بهترین مارک رادیاتور پنلی و ثبت سفارش خود به این صفحه مراجعه نمایید.


بیشتر بخوانید: سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟


مراحل شستن رادیاتور پکیج و شوفاژ

قبل از شروع به توضیح شیوه شستن شوفاژ به بررسی لوازم مورد نیاز شما برای شستشوی شوفاژ می‌پردازیم:

  1. جاروبرقی
  2. یک برس تمیزکننده رادیاتور
  3. پارچه مناسب پاک‌کننده گرد و غبار و یا اسفنج‌های غیر ساینده
  4. مایع ظرف‌شویی ملایم (فقط به چند قطره پاک‌کننده نیاز دارید)
  5. دو سطل (یکی برای نگهداری آب‌صابون و دیگری برای آبکشی)
  6. یک حوله تمیز و یک حوله خشک

همان‌طور که توضیح داده شد، از مزایای شستن رادیاتور شوفاژ، سرویس رادیاتور شوفاژ و پاک کردن گرد و غبار شوفاژ، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این کار باعث می‌شود تا گرمای اتاق به حداکثر برسد؛ بنابراین مراحل را به ‌دقت بخوانید تا بتوانید به بهترین شکل از این شیوه بهره ببرید.

مرحله ۱: رادیاتور را خاموش‌کنید تا مطمئن شوید که در حین کار سطح آن داغ نیست. خاموش کردن شوفاژ یا رادیاتور همچنین از ورود هوای گرم جریان همرفت به داخل گرد و غبار در حین تمیز کردن جلوگیری می‌کند.

مرحله ۲: با جارو کردن اطراف رادیاتور شروع و همچنین به ناحیه بین پره‌ها و زیر آن توجه کنید؛ نیاز است این مناطق به‌ خوبی تمیز شوند.

مرحله ۳: برس رادیاتور خود را بین فضای هر پره آرام فشار دهید و گرد و غبار اضافی را از بین ببرید. (در شرایطی که گرد و غبار کم است، گردگیری با یک پارچه مناسب، کمک‌کننده خواهد بود.) حتما برس را در قسمت جلو و پشت پره‌ها بکشید، به‌خصوص اگر رادیاتور شما به دیواری نزدیک است که گرد و غبار می‌تواند در آن قسمت قرار گیرد. هنگامی‌که کار شما با برس به اتمام رسید، ایده خوبی است که برس و یا پارچه خود را با آب گرم و صابون بشویید تا دفعه بعد تمیز و قابل استفاده باشد.

مرحله ۴: با استفاده از یک اسفنج یا پارچه مرطوب و غیر ساینده، سطح رادیاتور و همچنین دیوار پشت آن را پاک‌کنید تا گرد و غبار یا کثیفی‌های باقی‌مانده پاک شوند و برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، از یک پارچه تمیز برای خشک‌کردن آن نیز استفاده کنید.

مرحله ۵: اگر تا مرحله قبل شوفاژ تمیز شد، کار شما تمام ‌شده است. اما اگر فکر می‌کنید به تمیزکاری بیشتری نیاز است یک سطل را با آب گرم و چند قطره مایع ظرف‌شویی ملایم پر کرده و سطل دوم را نیز از آب معمولی پر کنید. از یک اسفنج نرم یا حوله استفاده کرده تا به‌ آرامی قسمت بیرونی رادیاتور را با آب و صابون پاک نمایید و تا جایی که شرایط شما اجازه می‌دهد سمت داخل شوفاژ را هم تمیز کنید. برای کمک به پاک کردن مایع تمیزکننده باقیمانده، سطح شوفاژ را با استفاده از آب معمولی تمیز و با پارچه مناسب کاملا خشک‌کنید.

پیشنهاد میکنیم برای مشاهده قیمت رادیاتور پره ای آلومینیومی و ثبت سفارش خود به این صفحه مراجعه نمایید.

شستشوی رادیاتور شوفاژ

تمیز کردن پره‌های رادیاتور شوفاژ

با توجه به مراحلی که برای شستشوی شوفاژ ذکر کردیم، می‌توانید با استفاده از پارچه مناسب به تمیز کردن پره‌های شوفاژ بپردازید؛ اما اگر مشاهده کردید که با چنین شیوه‌ای پره‌ها کاملا تمیز نشدند و کثیفی از بین نرفته، بهترین راه برای تمیز کردن آن‌ها استفاده از هوای فشرده است. در واقع، دمیدن فشار باد ملایم میان پره‌ها یا اطراف آن‌ها، بهترین راه برای تمیز کردن پره‌ها به ‌حساب می‌آید.

مزایای شستن رادیاتور پکیج

به‌ طور کلی، شستشوی شوفاژ علاوه بر ایجاد ظاهر بهتر شوفاژ، تمیز نگه‌داشتن رادیاتور و از بین بردن گرد و غبار و کثیفی اضافی می‌تواند به کاهش هزینه‌های قبض شما کمک کند. از آنجایی‌ که گرد و غبارهای یک رادیاتور می‌توانند از خروج گرما جلوگیری نمایند، به این معنی که رادیاتورهای شما باید برای گرم کردن اتاق بیشتر کار کنند، تمیز کردن آن‌ها موجب می‌شود که اتاق شما سریع‌تر و به خوبی گرم شود.

نکات مهم در شستشوی رادیاتور پکیج

از نکات مهم هنگام شستشوی پکیج و شستشوی شوفاژ می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اگر هنگام تمیز کردن رادیاتور و مناطق اطراف آن به مشکل برخورد کردید، پیچیدن یک حوله دور انتهای یک خودکار، به مانور دادن زاویه حرکت پارچه در قسمت‌های دشوار کمک می‌کند و شما با این کار می‌توانید به ‌طور کامل رادیاتور را تمیز کنید. در نهایت، اگر بعد از انجام تمامی این مراحل، همچنان گرمای رادیاتور به‌ اندازه کافی نبود، بهتر است که به رسوب‌گیری شوفاژ خود فکر کنید؛ البته قبل از اقدام به انجام این کار، در نظر داشته باشید که شستشوی رادیاتور با اسید در این مرحله برای تمامی قسمت‌های رادیاتور استفاده نمی‌شود.

عکس ۲ نکات مهم در شستشوی شوفاژها

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، توصیه می‌شود با آماده‌سازی لوازم مورد نیاز برای رسوب‌گیری رادیاتور شوفاژ و یا محلول رسوب زدایی رادیاتور شوفاژ، مراحل رسوب‌گیری را دنبال کنید تا میزان گرمایش آن به ‌طور موثر افزایش یابد.

  1. وجود نقاط سرد در قسمت پایین رادیاتور
  2. خارج شدن مایع قهوه‌ای‌رنگ از رادیاتور
  3. صداهای بلند بویلرها

پیشنهاد میکنیم برای مشاهده قیمت انواع رادیاتور فلت و ثبت سفارش خود به این صفحه مراجعه نمایید.

لوازم موردنیاز برای رسوب‌گیری رادیاتور پکیج و شوفاژ

  • حوله یا ملحفه قدیمی
  • آچار
  • کاسه یا سطل بزرگ
  • آچار هواگیر رادیاتور
  • لوله خرطومی

طریقه شستشوی رادیاتور پکیج

مراحل رسوب‌گیری رادیاتور پکیج و شوفاژ

  1. رادیاتور را خاموش‌کنید.

هر زمان که مشغول کار بر روی رادیاتور خود هستید، چه برای شستشوی رادیاتور پکیج و چه در زمان رسوب گیری رادیاتور شوفاژ، همیشه به یاد داشته باشید که آن را خاموش‌کنید و قبل از شروع کار اجازه دهید رادیاتورها خنک شوند. معمولاً حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا آن‌ها کاملاً خنک شوند.

  1. از کف‌پوش‌های خود محافظت کنید.

هنگام بیرون آمدن آب کثیف، کف‌ زمین را با ملحفه یا حوله‌های قدیمی بپوشانید تا آن‌ها را تمیز نگه‌دارید.

  1. هر دو شیر رادیاتور را ببندید.

رادیاتور خود را با بستن شیرهای دو سر رادیاتور ببندید.

  1. TRV (شیر رادیاتور ترموستاتیک) را با چرخاندن آن در جهت عقربه‌های ساعت یا در موقعیت «۰» خاموش‌کنید. برای بستن دریچه محافظ قفل، باید درپوش پلاستیکی را بردارید و سپس از یک آچار برای چرخاندن سوپاپ در جهت عقربه‌های ساعت استفاده کنید.
  2. دریچه بالای رادیاتور را باز کنید.

یک سطل زیر TRV قرار دهید و از یک آچار هواگیر رادیاتور برای باز کردن دریچه تخلیه استفاده نمایید تا فشار هوا از بین برود.

  1. رادیاتور را تخلیه کنید.

آب کثیفی که از دریچه خارج می‌شود را در سطل جمع کنید، شیر قفل را نیز با آچار بازکرده و آب را از آن‌طرف رادیاتور در سطل بریزید. هنگامی‌که رادیاتور را تخلیه کردید، دریچه تخلیه را با آچار هواگیر خود ببندید.

  1. رادیاتور را از دیوار جدا کنید.

هر دو شیر را شل کرده تا بتوانید بدون مشکل، رادیاتور را جدا کنید. احتمالاً هنوز مقداری آب کثیف داخل رادیاتور باقی مانده است؛ بنابراین برای شستشو، در صورت امکان آن را به فضای باز ببرید و ورودی‌های آن را با حوله یا کیسه‌های پلاستیکی بپوشانید.

  1. رادیاتور را بشویید.

برای شستشوی رادیاتور پکیج، لوله خرطومی را به ورودی شیر رادیاتور وصل کنید و شیر را در حالت فشار کامل بچرخانید تا رادیاتور به ‌خوبی شسته شود. جریان آب تمیزی که از رادیاتور عبور می‌کند و از ورودی دیگر خارج می‌شود، تمام کثیفی را با خود به بیرون خواهد آورد.

  1. رادیاتور خود را دوباره وصل کنید.

رادیاتور را به دیوار تکیه دهید، مهره‌ها را دوباره سفت کنید و هر دو دریچه را باز نمایید. به یاد داشته باشید که شیر قفل را به همان تعداد دفعاتی که هنگام درآوردن رادیاتور چرخاندید، بچرخانید. در نهایت، دریچه تخلیه را با آچار هواگیر رادیاتور مخصوص باز کنید تا هوای محبوس شده از دریچه هوا خارج شود.

  1. فشار شوفاژ را بررسی کنید.

قطع کردن و جدا کردن رادیاتور برای شستشوی رادیاتور پکیج می‌تواند باعث کاهش فشار آن شود؛ بنابراین ممکن است لازم باشد آن را چک کنید. از آنجایی‌ که سیستم گرمایش هنوز خاموش است، فشار آن باید بین ۱ تا ۱.۵ بار باشد.


بیشتر بخوانید: معرفی فیلتر پست کربن آب و کاربرد آن


نحوه استفاده از محلول رسوب زدایی رادیاتور شوفاژ

محلول شستشوی رادیاتور پکیج یک محلول است که هرگونه ذرات ناخواسته را در سیستم گرمایشی شما از بین می‌برد. هنگام استفاده از محلول ضد رسوب در شوفاژ، حتماً مراقب سطوح مختل رادیاتور باشید تا آسیب نبینند. برای استفاده از محلول رسوب زدایی رادیاتور شوفاژ پس از خرید یک محلول مناسب و یا استفاده از رسوب‌گیری رادیاتور شوفاژ مناسب می‌توانید با تزریق محلول به مدار رادیاتور، مراحل سرویس شوفاژ را به پایان برسانید و در صورت نیاز از محلول شستشوی رادیاتور پکیج نیز استفاده نمایید.

ریختن مایع ظرفشویی در رادیاتور پکیج

ریختن مایع ظرفشویی در رادیاتور پکیج و شوفاژ تاثیرات جدی و مخربی دارد و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. مایع ظرفشویی حاوی مواد شوینده و شیمیایی است که برای تمیز کردن ظروف و وسایل آشپزخانه استفاده می‌شود و دارای ترکیبات مختلفی است که می‌توانند به سیستم گرمایشی آسیب برسانند. برخی از تاثیرات منفی ریختن مایع ظرفشویی در رادیاتور پکیج و شوفاژ عبارتند از:

  • آسیب به قطعات: مواد شیمیایی موجود در مایع ظرفشویی می‌توانند به قطعات داخلی سیستم گرمایشی آسیب برسانند، از جمله لوله‌ها، سنسورها، پمپ‌ها و سایر اجزای مهم. این مواد می‌توانند باعث خرابی و کاهش عمر مفید این قطعات شوند.
  • کاهش کارایی و عملکرد: ریختن مایع ظرفشویی می‌تواند به کاهش کارایی و عملکرد سیستم گرمایشی منجر شود. این مواد ممکن است از تسریع تشکیل رسوبات و رسوب‌زدایی سخت بر روی سطوح داخلی سیستم جلوگیری کنند و به افت فشار و دمای آب گرمایشی منجر شوند.
  • خطر برای سلامتی: مواد شیمیایی موجود در مایع ظرفشویی ممکن است در هوا منتشر شوند و در صورت تنفس آن‌ها توسط افراد، به سلامتی آنها آسیب برساند.

به منظور حفظ سلامت و کارایی سیستم گرمایشی خود، هرگز مایع ظرفشویی یا مواد شیمیایی مشابهی را در رادیاتور پکیج و شوفاژ نریزید. برای تمیزکاری سیستم گرمایشی خود، از روش‌های معتبر و مناسبی استفاده کنید که توسط تخصصی‌ترین کارشناسان توصیه می‌شود. همچنین، در صورت وجود مشکل در سیستم گرمایشی، به یک تکنسین متخصص مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و راه‌حل مناسب را ارائه دهد.

جمع‌بندی

ما اغلب انتظار داریم رادیاتور و یا شوفاژ ما بدون سرویس و شستشوی پکیج، برای سال‌ها عالی کار کنند و با هیچ مشکلی روبه‌رو نشوند؛ اما به یاد داشته باشید که مراقبت از رادیاتور، شستشوی رادیاتور شوفاژ و سرویس سالانه آن، از تبدیل‌ شدن هرگونه مشکل کوچک به مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند؛ بنابراین در این مقاله نیز تلاش کردیم که شما با مراحل شستشوی شوفاژ و سرویس رادیاتور شوفاژ آشنا شوید تا بتوانید بعد از خرید یک رادیاتور باکیفیت و مشورت با مشاوران سایت اپسیلون کالا، به بهترین شیوه از رادیاتور خود استفاده کنید.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *