آموزشی

همه چیز درباره فیلتر ممبران تصفیه آب

در پاسخ به این سوال که فیلتر ممبران تصفیه آب چیست؟ باید بگوییم که فیلترهای ممبران، یکی از مهمترین اجزای دستگاه های تصفیه آب به حساب می‌آیند. این فیلترها بدون نیاز به هیچ ماده افزودنی می‌توانند آلاینده‌های فیزیکی و شیمیایی موجود در آب را حذف کنند و یکی از بهترین تجهیزات دستگاه آب شیرین کن هستند.

به صورت کلی فیلتر ممبران تصفیه آب را از نظر قطر منافذ آن می‌توان به ۳ دسته کلی تقسیم بندی کرد که این سه دسته عبارتند از:

  • فیلتر ممبران میکروفیلتراسیون: این دسته از فیلترهای تصفیه آب برای جداسازی ذرات شن و ماسه، خاک، انگل و باکتری از آب کاربرد دارند. فیلتر ممبران میکروفیلتراسیون قابلیت حذف ذراتی با اندازه ۰.۳ تا ۱۰ میکرون را دارد.
  • فیلتر ممبران نانوفیلتراسیون: این فیلترها قابلیت جداسازی ذراتی به قطر ۰.۰۰۱ میکرون از آب را دارند و می‌توانند اکثر باکتری‌ها و مواد مضر موجود در آب را حذف کنند. لازم به ذکر است که این فیلترها برای کاهش سختی آب مناسب هستند.
  • فیلتر ممبران اسمز معکوس: این فیلترها مهمترین و قوی‌ترین نوع فیلتر ممبران تصفیه آب هستند. فیلتر ممبران اسمز معکوس قابلیت حذف تمامی باکتری‌ها و مواد محلول مضر در آب مانند مواد آلی، انگل‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و فلزات سنگین آب را دارد. لازم به ذکر است که بهترین عملکرد این فیلترها در دمای ۷۷ درجه فارنهایت و فشار ۶۵ پی اس آی می‌باشد.

عملکرد فیلتر ممبران

فیلتر ممبران تصفیه آب چیست؟

همانطور که ذکر شد، فیلتر تصفیه آب ممبران برای جداسازی شن و ماسه و دیگر ذرات موجود در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین قسمت‌های فیلتر ممبران، غشا می‌باشد. غشا نوعی صفحه یا ورقه‌ است که مانند سلول بدن اجازه ورود یکسری مواد به داخل سلول را می‌دهد و اجازه رد شدن برخی مواد به داخل سلول را نمی‌دهد.

تشخیص فیلتر ممبران اصلی

نحوه عملکرد فیلتر ممبران

در خصوص عملکرد فیلتر ممبران لازم به ذکر است که این فیلترها از چند غشا تشکیل شده‌اند که تنها اجازه عبور آب شیرین و خالص را به داخل لوله آب می‌دهند و به نوعی از ورود هر گونه مواد آلاینده بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی به داخل آب جلوگیری می‌کنند. فیلترهای ممبران قادر به حذف ذرات ناخالصی با اندازه ۰.۰۰۰۱ میکرومتر را دارند. فیلتر ممبران تصفیه آب از جنس کامپوزیت می‌باشد. فیلتر ممبران از چند لایه تشکیل شده است. لایه رویی فیلتر ممبران یک لایه حصاری شکل است که از جنس پلی آمید ساخته شده و لایه‌های زیرین را پوشش می‌دهد. قسمت زیرین این لایه از جنس پلی سلفون بوده و ریز متخلخل می‌باشد. لایه داخلی این فیلترها نیز از پلی استر تولید شده و از ورود باکتری‌ها و میکروب‌های ریز به داخل آب جلوگیری می‌کند.

کاربرد فیلتر ممبران

کاربرد فیلتر ممبران تصفیه آب چیست؟

در پاسخ به این سوال که کاربرد فیلتر ممبران چیست؟ لازم به ذکر است که با توجه به آنچه قبلا گفته شد، فیلترهای ممبران برای شیرین کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود اگر بخواهیم به صورت کامل‌تر درباره نحوه عملکرد فیلتر ممبران تصفیه آب صحبت کنیم، باید بگوییم که این فیلترها، صرفا وظیفه تبدیل آب غیر شرب به آب شرب و آشامیدنی را برعهده ندارند. بلکه از این فیلترها برای تصفیه آب از هرگونه باکتری، ویروس و مواد مضری استفاده می‌شود.

فیلترهای ممبران فقط در خصوص آب شرب خانگی به کار گرفته نمی‌شوند، بلکه در صنایع غذایی هم کاربرد زیادی دارند. از آنجایی که آب جزء جدایی ناپذیر صنایع غذایی به شمار می‌آید، وجود باکتری و میکروب در آب استفاده شده در این حوزه می‌تواند موجب تخریب مواد غذایی شود. در نتیجه استفاده از فیلتر ممبران تصفیه آب در این حوزه بسیار ضروری است.

یکی از مشکلاتی که امروزه در بازار فیلترهای ممبران تصفیه آب وجود دارد، زیاد شدن فیلترهای تقلبی در بازار است. در خصوص شیوه تشخیص فیلتر ممبران اصلی از فیلترهای تقلبی لازم به ذکر است که صرفا تجربه و مهارت کافی در این حوزه می‌تواند به شما کمک کند. البته بعد از استفاده و با توجه به عملکرد فیلتر ممبران هم می‌توان اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص داد اما قبل از استفاده صرفا تجربه است که به کمک شما می‌آید تا بتوانید فیلتر تقلبی را شناسایی کنید. لذا در هنگام انتخاب فیلتر ممبران بهتر است از اشخاص متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

بهترین فیلتر ممبران تصفیه آب

زمان و نحوه تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب

در خصوص زمان تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب لازم به ذکر است که به صورت کلی، ۴ فاکتور در تعیین زمان تعویض این فیلترها نقش دارند. اولین فاکتور مهم، کیفیت فیلتر است. هر چقدر کیفیت فیلتر ممبران بالاتر باشد، مدت زمانی که می‌توانید از آن استفاده کنید نیز بیشتر خواهد بود. لذا در هنگام خرید فیلتر ممبران، بهتر است بهترین فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی را انتخاب کنید.

دومین فاکتور مهم در تعیین زمان تعویض فیلتر ممبران، مقدار مصرف آب این دسته از فاکتورهای ممبران است. همچنین کیفیت آب ورودی و مدت زمانی که از اولین مرتبه استفاده از این فیلترها می‌گذرد نیز در تعیین زمان تعویض فیلترهای ممبران نقش دارد. علاوه بر این، فیلتر ممبران دارای قسمت‌های مختلفی است که زمان تعویض هر کدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود.

اما در خصوص نحوه تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب لازم به ذکر است که در مرحله اول باید فیلتر ممبران را در یک محفظه قرار دهید. در مرحله بعد شیر ورودی آب را ببندید تا آب وارد فیلتر نشود. پس آن شیر مخزن ورودی دستگاه را بسته تا موقع تعویض فیلتر مزاحمت ایجاد نکند. پس از آن با استفاده از آچار شلنگ ورودی فیلتر را از اتصال کوییک فیتینگ کلگی هوزینگ جدا نمایید. بعد از شلنگ، کلگی فیلتر را باز کنید. در مرحله‌ی بعدی لوله ممبران را خارج نمایید و در صورتی که یک لایه سیاه رنگ داخل هوزینگ ممبران وجود داشت، آن را با دستمال پاک کنید.

پس از آن فیلتر جدید را با دقت در محفظه قرار دهید. دقت کنید در اینجا واشر مشکی رنگ فیلتر باید به سمت بیرون باشد. در مرحله‌ی بعدی واشر مشکی رنگ داخل کلگی ممبران را به درستی در جای خود قرار دهید و از عدم نشتی آن اطمینان حاصل نمایید. سپس کلگی ممبران را در جای خود قرار داده و آن را سفت کنید. پس از آن شلنگ خارج شده را در جای خود محکم کنید و بعد فیلتر آماده‌ی استفاده خواهد بود.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *