آموزشی

فشار پکیج باید چند باشد؟ آموزش تنظیم فشار پکیج

آیا تابه‌حال شده است که به ‌طور ناگهانی سیستم گرمایش شما درست کار نکند و یا در خانه شما آب گرم در دسترس نباشد؟ اگر با چنین مشکلاتی روبه‌رو شدید، احتمالا تنظیم فشار پکیج شما، به درستی انجام نشده است. فشار در پکیج می‌تواند کاهش یا افزایش یابد؛ به همین دلیل نیاز است که هر از گاهی فشار آن را چک کنید.

بسیاری از افراد بعد از نصب پکیج، به نحوه تغییر فشار پکیج خود فکر نمی‌کنند و توجه ندارند که پکیج، نیاز به نگهداری و سرویس سالانه دارد. از این ‌رو، سایت اپسیلون کالا تلاش کرده است که به آموزش تنظیم فشار پکیج بپردازد تا افراد بتوانند از پکیج خود به‌گونه‌ای نگهداری کنند که بدون مشکل از آن بهره ببرند.

شما میتوانید با مشاهده قیمت انواع پکیج زمینی و دیواری، سفارش خود را بصورت آنلاین در سایت اپسیلون کالا ثبت نمایید.

تنظیم فشار پکیج


بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی


چگونه فشار پکیج را تنظیم کنیم؟

شما می‌توانید فشار پکیج را با نگاه کردن به بخش فشارسنج گرد کوچک جلوی پکیج خود، بررسی کنید. در این بخش شما با منطقه سبز ایمن برای فشار استاندارد و ناحیه قرمز رنگ برای فشار حداکثر مواجه خواهید شد؛ البته برخی از پکیج‌ها دارای فشارسنج‌های دیجیتال هستند و با چشمک زدن نشانگر روی صفحه نشان می‌دهند که فشار خیلی زیاد یا خیلی کم است.

نحوه افزایش فشار آب پکیج

از آنجایی‌ که تنظیم فشار آب پکیج رابطه مستقیمی با فشار خود پکیج دارد، گاهی اوقات هنگامی ‌که سیستم‌های گرمایش خانه نشتی دارند، فشار آن‌ها کاهش می‌یابد و این در حالی اتفاق می‌افتد که هیچ علامت خاصی برای تشخیص آن وجود ندارد؛ اما اگر به‌تازگی رادیاتورهای خود را تخلیه کرده‌اید، امکان کاهش فشار وجود دارد. تخلیه رادیاتور باعث حذف هرگونه هوای داخل سیستم می‌شود که می‌تواند باعث تغییر در فشار پکیج شود. برای افزایش فشار پکیج مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا پکیج را خاموش‌کنید.
  2. شیر پرکن خارجی زیر پکیج را پیدا کنید. بسته به مدل پکیج شما، شیرپرکن می‌تواند در قسمت مختلفی قرار گرفته باشد. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید به دفترچه راهنمای پکیج خود مراجعه نمایید.
  3. هر دو سوپاپ را بچرخانید تا اهرم‌ها با جهت شیلنگ موجود، در یک راستا قرار گیرند. در این موقعیت، باید صدای جریان آب را بشنوید و فشارسنج پکیج را ببینید که بالا می‌رود.
  4. هنگامی‌که فشار پکیج به ۱.۲ بار رسید، هر دو سوپاپ را ببندید.
  5. در این وضعیت، به شرطی که فشار بالا بماند و هیچ نشانه آشکاری از نشتی آب وجود نداشته باشد، روشن کردن پکیج بی‌خطر است.
  6. چند دقیقه بعد از اینکه پکیج شروع به کار کرد، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فشار پکیج به میزان قابل‌ توجهی کاهش نیافته است.
  7. در حالت ایده‌آل، نیازی نیست که فشار پکیج خود را زیاد کنید؛ اما اگر فشار پکیج بیش از یک یا دو بار در سال افت کرد، تمام لوله‌های قابل ‌مشاهده را برای علائم نشتی آب بررسی کنید. همچنین ممکن است رسوبات سبز رنگ در نزدیکی اتصالات لوله‌های مسی پیدا شوند که بهتر است در این موقعیت، با متخصصین سایت اپسیلون کالا تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

اگر دارای پکیج گلدیران یا بوتان هستید، لازم به ذکر است که نحوه تنظیم فشار پکیج گلدیران و تنظیم فشار پکیج بوتان همان‌طور که توضیح داده شد، تفاوت چندانی ندارند و دستورالعمل کلی به یک‌ شکل است؛ البته در صورت وجود سوالات مختلف، مهندسین سایت اپسیلون کالا نیز برای راهنمایی، آماده ارائه خدمت به شما هستند.


بیشتر بخوانید: مقایسه کولر گازی پرتابل و اسپلیت


نحوه کاهش فشار آب پکیج

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود فشار پکیج تا ۳ بار یا بیشتر افزایش یابد. به‌ طور مثال، ممکن است هنگام تلاش برای تنظیم فشار پایین پکیج، هواگیری را به درستی انجام نداده باشید. همچنین شاید شیر پرکن‌های پکیج را به ‌طور تصادفی باز بگذارید و یا آن‌ها را به‌ اندازه کافی محکم نبندید که این کار موجب می‌شود آب بیش ‌از اندازه به داخل جریان پیدا کند و فشار پکیج بالا برود.

در چنین شرایطی ممکن است مضطرب شوید ولی معمولا بالا رفتن فشار پکیج خطرناک نیست. سیستم گرمایش توسط شیر پرکن پکیج محافظت می‌شود و هنگامی‌که فشار بیش ‌از حد بالا است این شیر پرکن با خروج آب، فشار پکیج را کاهش می‌دهد و از آسیب رسیدن به پکیج جلوگیری می‌کند. همچنین اکثر سیستم‌ها نیز در صورت بالا رفتن فشار، خاموش می‌شوند؛ اما برای کاهش فشار آب پکیج مراحلی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  1. نحوه تنظیم فشار پکیجپکیج را خاموش‌کنید.
  2. بررسی نمایید که شیر پرکن‌ها کاملا بسته باشند.
  3. صبر کنید تا سیستم خنک شود؛ سپس با آچار هواگیر، به هواگیری و تخلیه آب اضافی پکیج بپردازید. البته در مقاله شستشوی پکیج همین سایت، این مورد به صورت کامل توضیح داده شده است که می‌توانید برای مطالعه بیشتر، به آن مراجعه کنید. همچنین اگر در حین انجام هواگیری با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید با متخصصین وبسایت اپسیلون کالا تماس بگیرید.
  4. وقتی همه رادیاتورها را هواگیری کردید، فشارسنج را چک کنید. اگر هنوز عقربه در منطقه قرمز رنگ قرار دارد، باید روند هواگیری یک یا چند رادیاتور را تکرار کنید.
  5. تا زمانی که فشار پکیج حدود ۱.۲ بار را نشان دهد یا حداقل به منطقه سبز بازگردد، به انجام این فرآیند ادامه دهید.
  6. اگر فشار پکیج بسیار کم شد، دستورالعمل‌های بخش بالا برای افزایش فشار را دنبال کنید تا دوباره فشار را به محدوده نرمال برسانید. مراحل تنظیم فشار پکیج ایران رادیاتور و تنظیم فشار پکیج ایساتیس نیز تفاوت چندانی با موارد توضیح داده شده ندارند؛ اما مراجعه به دفترچه راهنما می‌تواند راهگشا باشد.


بیشتر بخوانید: شناخت انواع کولر گازی قبل از خرید


فشار پکیج باید چند باشد؟

فشار پکیج شما زمانی که سیستم خاموش و آب سرد است، باید بین ۱ تا ۱.۵ بار باشد؛ اما زمانی که سیستم گرمایشی روشن و آب داغ است، فشار پکیج بالا می‌رود که این امری کاملا طبیعی محسوب می‌شود. حال اگر فشار پکیج کمتر از ۱ بار را نمایش دهد، این امکان وجود دارد که آب رادیاتور از طریق نشتی خارج شده باشد. در صورتی که با بررسی نحوه تغییر فشار پکیج آشنا هستید و پکیج خود را چک کرده‌اید ولی هنوز اطمینان ندارید که ریشه مشکل کجاست، می‌توانید با تکنسین‌های مجرب ما در اپسیلون کالا تماس بگیرید تا وضعیت موجود را بررسی نمایند.

دلیل تغییر فشار پکیج چیست؟

اگر فشار پکیج شما مدام در حال تغییر است، همان‌طور که در قسمت بالا ذکر شد عوامل مختلفی مانند عدم سرویس سالانه، وجود نشتی، عدم رسوب‌گیری و یا هواگیری پکیج می‌توانند در مشکل به وجود آمده تاثیر داشته باشند. همچنین این تغییر فشار می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در شیر پرکن پکیج یا وجود نقص در سیستم گرمایش نیز باشد. از این ‌رو، یک مهندس مجرب و یا مشاورین حرفه‌ای می‌توانند مشکل را تشخیص داده و آن را برطرف نمایند.

جمع‌بندی

امروزه پکیج‌ها در میان ساکنین خانه‌ها محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند و بیش از نیمی از آپارتمان‌ها خواستار نصب پکیج هستند. وسایل گرمایش مرکزی و فراهم‌کننده آب گرم، بسیار کارآمد به‌ حساب می‌آیند؛ چراکه هم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند و هم به شما منبع آب گرمی می‌دهند که در صورت تقاضا، همیشه در دسترس است. بنابراین، به منظور بهره‌مندی از پکیج‌ها به بهترین شیوه، مطلع بودن از تنظیم فشار آن‌ها نیز حائز اهمیت است. خبر خوب اینکه در هر شرایطی در صورت وجود مشکل، اپسیلون کالا خدمات پس از فروش خود را در اختیار شما خواهد گذاشت تا بتوانید مشکل دستگاه خود را هرچه سریع‌تر رفع کنید. همچنین شما میتوانید قیمت پکیج دیواری را در فروشگاه مشاهده و سپس محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید. همچنین شما میتوانید برای محافظت از پکیج دیواری خود از کاور پکیج استفاده نمایید.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *