آموزشی

چرا رادیاتور صدا میده؟ بررسی علت صدای رادیاتور و پکیج در حالت زمستانه

بررسی مهم‌ترین دلایل صدا دادن رادیاتور

تراز نبودن رادیاتور؛ صدای هس هس رادیاتور

هنگامی‌که بخار آب در سیستم رادیاتور جریان پیدا می‌کند، فرآیند تبادل حرارتی آغاز می‌شود. در این مرحله، شیر تخلیه هوا رادیاتور شوفاژ، صدای مشخصی از خود ساطع می‌کند که معمولاً به صورت صدای ملایم «هس هس» شنیده می‌شود. این پدیده، نشان‌دهنده عملیات طبیعی در جریان است و معمولاً پس از پر شدن لوله‌ها از آب و رسیدن به تعادل حرارتی، صدا به‌صورت خود به خود به پایان می‌رسد.

در فاز بعدی، با رسیدن بخار آب به دمای پایین‌تر و تبدیل آن به مایع، شیر تخلیه به‌طور خودکار فعال می‌شود؛ پس از فعال شدن شیر تخلیه، آب سرد شده به منبع گرمایشی باز می‌گردد تا دوباره گرم شود و چرخه تکرار خواهد شد. این مکانیزم به حفظ دوره گردش مداوم کمک می‌کند.

با این حال، اگر رادیاتور تراز یا به‌طورکامل افقی نصب نشده باشد، اختلال در گردش آب به‌وجود آمده و در لوله‌ها جمع می‌شود. در چنین شرایطی، ورود بخار به سیستم، فشار آب را بالا برده و به جهت‌های مختلف آن را هدایت خواهد کرد. این فشار وارد شده در نهایت منجر به برخورد آب با شیرها، مفاصل لوله‌کشی و صدا دادن رادیاتور می‌شود؛ اگر رادیاتور تراز نباشد، معمولاً صدایی مانند ضربه‌های مکرر از آن شنیده می‌شود. برای رفع صدای رادیاتور باید آن را به‌طور دقیق ترازبندی کرد تا آب به صورت کامل از آن خارج شود.

یکی از علل رایج صدا دادن رادیاتور؛ تراز نبودم شوفاژتاب داشتن لوله‌های شوفاژ؛ تولید صدا به‌دلیل انبساط طولی و عرضی لوله‌ها

یکی از موارد مهم و مرتبط با صدا دادن رادیاتور، پدیده انبساط است که در لوله‌های متصل به رادیاتور رخ می‌دهد. باتوجه‌به خواص فیزیکی مواد، وقتی لوله‌ها به دلیل گرمای آب داخلی گرم می‌شوند، تمایل دارند که در جهت‌های طولی و گاهی عرضی گسترش یابند. اگر لوله‌ها از مواد با کیفیت پایین ساخته شده باشند یا در محیط‌هایی با تغییر دمای بالا قرار گیرند، این انبساط باعث ایجاد تنش در ساختار لوله‌ها می‌شود. درنتیجه شکل ظاهری لوله‌ها تغییر پیدا خواهد کرد.

تنش‌های ناشی از فرآیند انبساط و انقباض همچنین ممکن است در برخی موارد باعث ترکیدگی در لوله‌ها و نشتی آب شود. علاوه‌بر آسیب دیدن سیستم لوله‌کشی، این مسئله با ایجاد صدا همراه است. صداهای مربوط به جریان آب و هوا توسط متریال‌های نزدیک آن‌ها مانند کف‌پوش چوبی یا پارکت تقویت خواهند شد.

برای رفع صدای ناشی از انبساط انواع رادیاتورها از جمله رادیاتور پنلی سپاهان، ایران رادیاتور، بوتان و سایر برندها، در وهله اول توصیه می‌شود از مواد با کیفیت بالا برای سیستم لوله‌کشی استفاده کنید. همچنین باید از نحوه طراحی و نصب لوله‌ها مطمئن باشید که توان تغییرات حرارتی را بدون ایجاد تنش بیش از حد داشته باشند. همچنین، استفاده از عایق‌های صوتی یا لایه‌های کاهش‌دهنده صدا در نقاط تماس لوله‌ها با متریال کف ساختمان به کاهش صداها کمک بسیاری خواهد کرد.

علت صدای تولید شده توسط رادیاتور؛ انبساط طولی و عرضی لوله‌های شوفاژرسوب داخل پکیج؛ ایجاد صدای ضربه در لوله‌های رادیاتور

رسوب‌زایی و تشکیل رسوب در اجزاء سیستم گرمایشی، به‌ویژه در مناطق با سختی آب بالا، مشکلی است که عملکرد کلی سیستم گرمایش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وجود رسوب باعث ایجاد صدا داخل رادیاتورها می‌شود که معمولاً به صورت صدای تق تق شنیده خواهد شد و نشان‌دهنده محدودیت در جریان آب داخل لوله‌ها است. این رسوبات که معمولاً ناشی از مواد معدنی موجود در آب هستند، داخل لوله‌ها، پکیج و سایر اجزای سیستم جمع می‌شوند.

وقتی این مواد معدنی در داخل سیستم گرمایش مرکزی تجمع پیدا کنند، جریان آب را محدود کرده و به کارایی سیستم نیز لطمه می‌زنند. همچنین رسوبات داخل شوفاژ، علت گرم نشدن رادیاتور نیز هستند. ازسوی‌دیگر، رسوب در رادیاتور منجر به کاهش توان گرمایشی، افزایش مصرف انرژی و حتی خرابی اجزاء سیستم گرمایشی خواهد شد.

خراب بودن شیر تخلیه هوا رادیاتور؛ ایجاد صدایی شبیه به سوت زدن

یکی از مشکلاتی که ممکن است علت صدا دادن انواع رادیاتور از جمله رادیاتور پنلی آی پن، بوتان، ایران رادیاتور یا سایر برندها باشد، نقص یا خرابی شیر تخلیه هوا واقع در قسمت پایینی رادیاتور خواهد بود. در واقع اگر صدایی شبیه سوت زدن یا افزایش فشار هوا از رادیاتور شما شنیده می‌شود، نشان‌دهنده اشکال در عملکرد شیر تخلیه هوا است.

شیر تخلیه هوا برای از بین بردن هوای اضافی از داخل سیستم و تسهیل جریان آب طراحی شده است. هنگامی که این شیر به درستی کار نکند، فشار غیرعادی درون سیستم ایجاد می‌شود؛ این فشار غیرعادی باعث تولید صدا در رادیاتور خواهد شد. علاوه‌بر ایجاد صدا، نقص در شیر تخلیه باعث اختلال در توزیع گرما خواهد شد. رفع این مشکل نیاز به تعویض شیر تخلیه هوا دارد.

خراب بودن شیر تخلیه هوا؛ علت صدا سوت در رادیاتوروجود هوا داخل رادیاتور؛ صدای تق تق از داخل شوفاژ

وجود هوا در سیستم لوله‌کشی رادیاتور شوفاژ یکی از مسائل شایعی است که منجر به تولید صدای ناخوشایند می‌شود. این پدیده، معمولاً به علت نفوذ هوا به داخل شبکه لوله‌کشی رادیاتور رخ می‌دهد. به گوش رسیدن صدای تق تق، نشانه‌ای هشدار دهنده از وجود هوا داخل رادیاتور است.

هوای موجود در سیستم، باعث اختلال در جریان آب و کاهش کارایی گرمایش در فضاهای مختلف می‌شود. همچنین وجود هوا در سیستم انواع رادیاتور مانند رادیاتور انیت، بوتان و سایر برندهای شوفاژ باعث ایجاد فشار اضافی خواهد شد؛ این فشار اضافی، انبساط غیرطبیعی لوله‌ها را به‌دنبال دارد و حتی در برخی موارد، خطر ترکیدگی یا نشتی را افزایش می‌دهد. همچنین، ممکن است نقاط سرد در رادیاتور به وجود بیاید که نشانه‌ای از جریان نامناسب آب گرم در رادیاتورها خواهد بود.

برای مقابله با چنین مشکلاتی، تشخیص به موقع و اقدام سریع برای رفع هوا از داخل سیستم ضروری است. این عمل ممکن است شامل استفاده از شیر تخلیه هوا برای خارج کردن هوا از رادیاتور یا اصلاح فشار داخل سیستم باشد. پیشنهاد می‌شود برای اطمینان از انجام درست این فرآیندها، از تکنسین‌ها متخصص و مجرب استفاده کنید. با این کار، می‌توانید کارایی سیستم گرمایشی خود را حفظ کنید و از آسیب‌های بلندمدت جلوگیری کنید.

علت صدای پکیج در حالت زمستانه؛ مشکلات فنی متعدد

علت صدای پکیج در زمستانه ممکن است ناشی از مشکلات فنی متعددی باشد. در ادامه، تعدادی از دلایل احتمالی که به ایجاد چنین مشکلاتی منجر می‌شوند را نام برده‌ایم:

  • وجود هوا در سیستم گرمایش
  • عملکرد نادرست شیر برقی
  • خرابی پمپ سیرکولاتور
  • اشکال در شیر سه طرفه

در هر کدام از این موارد، تشخیص دقیق مشکل توسط یک متخصص حرفه‌ای و اقدامات لازم برای رفع مشکل اهمیت بالایی دارد. اقدام به موقع از آسیب و خرابی‌های بیشتر جلوگیری خواهد کرد و باعث حفظ عملکرد بهینه سیستم گرمایشی شود. اگر پکیج شما با تعمیر درست نشد باید آن را تعویض کنید. انواع پکیج‌های باکیفیت بالا از جمله پکیج بوش آلمان در فروشگاه اپسیلون کالا موجود است که قیمت پکیج بوش آلمان را نیز می‌توانید در سایت مشاهده کنید.

خرابی پمپ سیرکولاتور؛ یکی از دلایل صدای پکیج در حالت زمستانهتعویض رادیاتورهای قدیمی با انواع رادیاتورهای ضدرسوب جدید برای رفع صدای آن‌ها

در مجموع، صدا دادن رادیاتور معمولاً ناشی از مشکلات فنی یا عدم تنظیم صحیح سیستم گرمایشی است. برای حفظ عملکرد بهینه و کاهش صداهای مزاحم، ترازبندی دقیق رادیاتورها، استفاده از مواد با کیفیت در سیستم لوله‌کشی، و تعمیرات دوره‌ای ضروری خواهد بود. تعویض شیر تخلیه هوا، تخلیه و پاکسازی سیستم برای رفع رسوبات، و تعیین فشار سیستم به صورت منظم از راه‌هایی هستند که می‌توان مشکل صدا رادیاتور را تاحدی از بین برد.

رسوبات در سیستم گرمایشی و وجود هوا درون آن از عوامل اصلی ایجاد صداهای ناخوشایند در رادیاتورها هستند؛ بنابراین جایگزین رادیاتورهای ضد رسوب و باکیفیت عرضه‌شده توسط شرکت اپسیلون کالا با انواع قدیمی شوفاژ‌ها نیز یک راه‌حل برای رفع صدای رادیاتور خواهد بود. درصور‌تی‌که سوالی در مورد مشکل صدا در آن‌ها دارید با ما در پایین همین مقاله در میان بگذارید. اگر به‌ دنبال رادیاتور جایگزین شوفاژ‌های قدیمی خانه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم فروشگاه آنلاین ما را نیز مشاهده کنید.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *