آموزشی

وظیفه بلوور فن کولر گازی و نحوه تعمیر آن

بلوور فن (Blower fan) به معنای فن ‌دمنده است. این قطعه یکی از مهم‌ترین قطعات کولر گازی به حساب می‌آید که به منظور به چرخش درآوردن هوای محیط و تبادل آن با واحد سرمایش در دستگاه تعبیه می‌شود. این فن مکانیکی که برخی از افراد به آن پروانه کولر گازی نیز می‌گویند، ظاهری استوانه‌ای شکل داشته و به پروانه‌های کولر آبی شباهت دارد؛ با این تفاوت که اندازه آن کوچکتر است. بنابراین، نقش بلوور فن در کولر گازی بسیار مهم و اساسی است؛ به همین خاطر، خراب شدن بلوور فن کولر گازی مشکلاتی را به وجود می‌آورد. حال اینکه دلایل معیوب شدن بلوور فن چیست و چگونه می‌توان آن را تعمیر کرد؟ در ادامه توضیح داده‌ایم. علاوه بر این، در این مطلب با مباحثی نظیر وظیفه اصلی بلوور فن، انواع بلوور فن کولر گازی و نکات مهم قبل از خرید آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

بلوور فن کولر گازی

وظیفه و کارکرد بلوور فن کولر گازی

بلوور فن یک وسیله مکانیکی است که با کمک پروانه یا مجموعه‌ای از پره‌ها باعث حرکت هوا یا هر نوع گازی می‌شود. هدایت پروانه نیز توسط یک موتور الکتریکی انجام می‌گیرد که نتیجه آن، به حرکت درآمدن سریع تیغه‌ها و ایجاد هوای مطبوع است. بنابراین، می‌توان گفت که تغییر دمای محیط، وظیفه بلوور فن کولر گازی است. در واقع، فقط کافی است بلوور فن داخل یونیت شروع به کار کند تا شرایط لازم جهت خنک شدن هوا فراهم شود. کاری که بلوور فن انجام می‌دهد، ایجاد جریان هوا با فشار پایین اما با حجم زیاد است.

نقش مهم بلوور فن در کولر گازی

در صورتی که فرآیند بلوور فن در کولر گازی به خوبی انجام نگیرد، یونیت داخلی ممکن است دچار یخ‌زدگی  شود و در نتیجه، عملکرد سیستم به‌هم‌خورده و دچار اختلال می‌شود. بنابراین، بلوور که به شکل مکانیکی باعث تبادل حرارت و گرفتن گرمای محیط می‌شود، در صورت معیوب شدن بر روند تولید سرمای دستگاه اثر منفی و مخربی می‌گذارد. به این ترتیب، نقش بلوور فن در سیستم‌های تهویه مطبوع بسیار مهم و کلیدی است. این قطعه یک قطعه فرعی نیست؛ بلکه جزو قطعات اصلی کولرهای گازی است که برخی مواقع دچار فرسودگی یا خرابی می‌شود.

انواع بلوور فن در کولر گازی

انواع دسته بندی بلوور فن

از انواع بلوور فن کولر گازی از نظر جنس می‌توان به بلوور فلزی، بلوور پلی‌آمید، بلوور ترپلیمر یا ABS و بلوور  پلاستیکی اشاره کرد. این قطعه از سایر جنبه‌ها نیز دسته‌بندی شده است که در قسمت زیر به سه دسته طول، قطر و طرز اتصال آن اشاره کرده‌ایم:

بر اساس طول

بلوور فن در طول‌ و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود. طول بلوور فن با توجه به طراحی تولیدکننده و ساختار مدنظرش برای یونیت داخلی تعیین می‌شود. در کل، برای اندازه‌گیری هر بلوور فن دو آیتم مدنظر قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها همین طول است. آیتم دیگر نیز قطر بلوور فن است.

بر اساس قطر

قطر هر بلوور فنی مانند طول آن متفاوت از دیگری است. این قطر را می‌توان با وسایلی مانند متر و خط‌کش هم اندازه‌گیری کرد. به ‌عنوان ‌مثال، برخی از کولرهای گازی دارای بلوور فن با طول ۲۳ سانتی‌متر و قطر ۱۸ سانتی‌متر هستند. بنابراین، طول بلوور فن با قطر آن فرق دارد.


کولر گازی هایسنس بهترین دوست شما در فصل تابستان


بر اساس طرز اتصال

طرز اتصال و بستن پیچ به موتور فن نیز باید مدنظر افراد قرار بگیرد. در کل، اتصال به موتور فن تحت دو حالت انجام می‌گیرد: بستن پیچ از داخل بلوور و بستن پیچ از خارج بلوور.

خرید بلوور فن با قیمت مناسب

نکات مهم قبل خرید بلوور فن در کولر گازی

بلوور فن مانند سایر محصولات مکانیکی دارای مشخصات متفاوتی است که پیش از خرید باید به آن‌ها دقت کرد. یکی از مهم‌ترین نکات، توجه به اندازه آن است. مواردی نظیر طول، قطر و طرز اتصال به شفت موتور فن در بلوور متغیر است و هر مشتری بایستی با توجه به نوع کولر گازی خود دست به انتخاب بزند. دومین نکته، توجه به برند تولیدکننده بلوور فن است. برندهای تولیدکننده کولر گازی مانند ال جی، سامسونگ، ایران رادیاتور و… اقدام به طراحی و تولید بلوور فن تحت مدل‌ها و اندازه‌های متفاوت می‌کنند. به همین جهت، مشتریان به راحتی می‌توانند بلوور فن مدنظر خود را پیدا کنند. از سایر نکات مهم قبل از خرید بلوور فن می‌توان به سالم و باکیفیت بودن آن اشاره کرد.

دلایل معیوب شدن بلوور فن

بلوور فن به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات کولر گازی با گذشت زمان و استفاده پیوسته ممکن است دچار خرابی یا فرسودگی شود. معیوب شدن بر کارکرد و وظیفه بلوور فن کولر گازی تاثیر منفی می‌گذارد و مانع از عملکرد صحیح آن می‌شود؛ به همین خاطر، باید خراب شدن بلوور فن کولر گازی را جدی گرفت و در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کرد. به‌ طور کلی، از مشکلات رایج بلوور فن می‌توان به کثیف شدن، شکستن یا سوختن پروانه، خرابی یا گشاد شدن بوش بلوور فن، تاب برداشتن بلوور و همین‌طور، تولید صدای ناهنجار در دستگاه اشاره کرد.


مطالعه بیشتر: طراحی مناسب کولر گازی گری مناسب برای فضای کوچک و بزرگ منزل شما


خرابی بلوور فن نیز با علائم مختلفی آشکار می‌شود. البته بلوور فن به دلیل مقاومت بالایی که دارد به راحتی معیوب نمی‌شود. گاهی برخی از افراد در زمان سرویس کولر گازی و تمیز کردن سطح خارجی بلوور به آن آسیب می‌زنند؛ به همین جهت، توصیه می‌شود جهت سرویس دوره‌ای کولر گازی خود از تکنسین‌های مجرب کمک بگیرید. ضمنا، توجه داشته باشید هر زمانی که دستگاه به لرزش بیفتد بایستی بلوور فن آن را تعویض کنید. عدم تعویض بلوور فن در چنین شرایطی باعث آسیب جدی به دستگاه می‌شود.

ایرادات احتمالی بلوور فن کولر گازی

نحوه تعمیر بلوور فن کولر گازی

تعمیر بلوور فن کولر گازی بایستی توسط متخصصان این حوزه انجام بگیرد. گاهی مشکل بلوور فن بسیار جدی بوده و تنها راه چاره، تعویض آن است. در برخی مواقع نیز با تعمیرات می‌توان عیوب آن را رفع کرد. بنابراین، نحوه تعمیر بلوور فن کولر گازی و تشخیص عیوب دستگاه تنها به نظر تکنسین‌های این حوزه بستگی دارد. تکنسین‌های مجرب می‌توانند تشخیص دهند که مشکل به‌وجود‌آمده به دلیل شکستگی قسمتی از بدنه آن است یا گشاد شدن بوشن بر عملکرد آن اثر منفی گذاشته است. حتی گاهی با یک پاکسازی ساده بلوور نیز می‌توان مشکل آن را برطرف کرد. بنابراین، در درجه اول سعی کنید از کولر گازی خود به صورت حرفه‌ای نگهداری کنید و در درجه دوم نیز سرویس سالیانه دستگاه را انجام دهید تا عمر قطعات و تجهیزات آن مانند بلوور فن افزایش یابد.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *