آموزشی

در نگهداری از کولر گازی و مراقبت از آن باید چه نکاتی رعایت شود؟

نگهداری از کولر گازی به صورت اصولی باعث افزایش طول عمر و کارایی دستگاه می‌شود. البته مراقبت از کولر گازی باید به ‌طور منظم انجام بگیرد تا دستگاه، کارکرد روان و رضایت‌بخشی داشته باشد. از سوی دیگر، با رعایت نکات مراقبت از کولر گازی می‌توان تا حد زیادی هزینه‌های متفرقه مربوط به تعمیر آن را کاهش داد. به ‌طور کلی، از مزایای نگهداری درست کولر گازی می‌توان به کارکرد صحیح قطعات، کاهش مصرف انرژی و همین‌طور، افزایش عمر کولر گازی اشاره کرد. حال اینکه نکات استفاده از کولر گازی چیست؟ و چگونه باید از کولر گازی مراقبت کرد؟ را در ادامه به زبانی ساده شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

نگهداری از کولر گازی

نگهداری از کولر گازی

مراقبت از کولر گازی را جدی بگیرید تا همیشه به هوایی مطبوع دسترسی داشته باشید. در قسمت زیر، به نکات و رازهای نگهداری اصولی از کولر گازی اشاره کرده‌ایم:

تعویض فیلتر

فیلتر کولر گازی نقش مهمی را در به گردش درآوردن هوا ایفا می‌کند؛ به همین جهت، باید هرچند وقت یک‌بار تعویض شود تا آلودگی‌های جذب‌شده آن به محیط منتقل نشود. به عبارتی، فیلترها بعد از مدتی آلوده می‌شوند که این موضوع بر کارکرد آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. فیلترهای کثیف باعث فشار مضاعف به دستگاه می‌شوند و با وجود آن‌ها، احتمال ورود هوای ناسالم به محیط وجود دارد. بنابراین، باید هر ماه نسبت به تعویض فیلتر کولر گازی اقدام کرد. در صورتی هم که فیلتر قابل‌شستشو است، آن را تمیز کنید.

تمیز کردن کویل

کویل کندانسور و کویل اواپراتور با گذشت زمان آلوده می‌شوند و نیاز به پاکسازی دارند. اگرچه فیلترهای دستگاه مانع از کثیف شدن اواپراتور می‌شوند؛ اما سیم پیچ‌های اواپراتور به‌تدریج آلودگی‌های محیط را به خود جذب می‌کنند. این آلودگی‌ها گاهی باعث کاهش جریان هوا می‌شوند و سیم را به حالت عایق درمی‌آورند که نتیجه آن، کاهش توانایی جذب گرما است. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی توصیه می‌شود که کویل‌های اواپراتور را هرچند وقت یک‌بار تمیز کنید.

نکات نگهداری از کندانسور کولر گازی

خنک بودن کندانسور

محافظت از کندانسور یکی دیگر از نکات مراقبت از کولر گازی است. کندانسور یا پنل خارجی دستگاه باید در فضای باز نگهداری شود تا قطعات آن همواره خنک باشند. با سایبان‌ مناسب می‌توان مانع از تابش مستقیم نور خورشید بر کندانسور شد و این‌گونه بر عمر کولر گازی و کندانسور افزود.

تخلیه مایع میعان

مایع میعان یا همان رسوب مایع برای دستگاه ضرر دارد و باید تخلیه شود. برای این منظور می‌توان یک میله باریک را از کانال‌های تخلیه رد کرد تا عوامل مسدودکننده دستگاه خارج شوند. توجه داشته باشید که مسدود شدن کانال‌های تخلیه مانع از کاهش رطوبت دستگاه می‌شود و در نتیجه، رطوبت بیش‌ازحد ممکن است سبب تغییر رنگ فرش یا دیوارها شود.

برق ورودی دستگاه

کولر گازی با جریان برق کار می‌کند و هرگونه نوسان در برق ورودی ممکن است باعث اختلال در کارکرد دستگاه شود. این نوسان زیاد برق گاهی منجر به سوختن موتور کولر گازی می‌شود و بسیار خطرناک است؛ به همین جهت، بهتر است از برقی با نوسان کم استفاده کنید تا آسیبی به کولر گازی‌تان وارد نشود.


تنظیم دلخواه دمای محیط شما با کمک کولر آبی پرتابل


سرویس دوره‌ای سالیانه

سرویس دوره‌ای سالیانه یکی دیگر از نکاتی است که باعث افزایش عمر کولر گازی می‌شود. تکنسین‌های حرفه‌ای به بررسی تخصصی کولر گازی می‌پردازند و تمام اشکالات آن را رفع می‌کنند. بنابراین، تمام ایرادات دستگاه از شل بودن اتصالات گرفته تا برخی سوختگی‌های درونی آن برطرف می‌شود. به این ترتیب، بایستی سرویس و نگهداری از کولر گازی را جدی بگیرید.

نبود نشتی در کولر گازی

مواقعی که آب گل‌آلود اطراف یونیت خارجی جمع می‌شود، بیانگر نشتی در کولر گازی است. این نشتی مربوط به لوله تخلیه آب است و حتی احتمال دارد بخشی از آن دچار پارگی شده باشد. در واقع، دلیل گل‌آلود بودن آب وجود باکتری‌های داخل آب و لوله است. سعی کنید در اولین فرصت و با کمک تکنسین مجرب نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.


با تکنولوژی پیشرفته کولر گازی گری، هوای تازه و خنک را جایگزین گرمای تابستان کنید.


استفاده از حالت اینورتر

استفاده از کولر گازی اینورتر به جای مدل‌های دور ثابت بازار، شدیدا پیشنهاد می‌شود. بهترین کولرهای گازی اینورتردار توسط مجموعه اپسیلون کالا عرضه می‌شوند. این کولرهای گازی مزایای زیادی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جلوگیری از شوک الکتریکی به کمپرسور و کولرگازی در زمان استارت مجدد و مصرف بهینه انرژی اشاره کرد.

عایق بودن محیط

عایق بودن محیط یکی دیگر از رموز مراقبت از کولر گازی است. در واقع، محیط نصب کندانسور و کولر گازی بایستی مناسب باشد و دستگاه‌ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشند. اگر کندانسور را در پشت‌بام قرار می‌دهید یک فضای عایق و سایبان مناسب برای آن در نظر بگیرید. محیط نگهداری از کندانسور و کولر گازی بایستی خنک و به دور از گرما باشند.

انتخاب درست دما برای محیط

انتخاب دمای مناسب برای محیط نیز بر روند کار کولر گازی تاثیر زیادی می‌گذارد. سعی کنید از کاهش زیاد دما در تابستان اجتناب کنید؛ زیرا این کار به دستگاه فشار می‌آورد. بهترین دما برای محیط زندگی شما دمایی بین ۲۲ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

نحوه مراقبت از کولر گازی

جمع بندی

سرویس و نگهداری از کولر گازی اهمیت زیادی دارد؛ اما مهم‌تر از آن، خاموش کردن دستگاه در ساعت‌هایی از روز است. کولر گازی مانند سایر سیستم‌های پیشرفته نباید مدام کار کند. دائم کار کردن باعث کاهش عمر کولر گازی می‌شود. به این ترتیب، خاموش نگه‌داشتن دستگاه چند ساعت در روز یکی از مهم‌ترین نکات استفاده از کولر گازی به حساب می‌آید. از سایر نکات نگهداری اصولی از کولر گازی می‌توان به تعویض ماهانه فیلتر دستگاه، تمیز کردن کویل، خنک نگه‌داشتن کندانسور، تخلیه مایع میعان، توجه به برق ورودی دستگاه، سرویس سالیانه دستگاه توسط تکنسین مجرب، نبود نشتی، استفاده از حالت اینورتر، عایق بودن محیط و انتخاب دمای مناسب برای آن اشاره کرد. با رعایت همین نکات ساده می‌توان به نگهداری از کولر گازی در زمستان و تابستان پرداخت.

سوالات متداول 

برای نگهداری از کولر گازی در فصل زمستان چه نکاتی رعایت شود؟

از نکات نگهداری از کولر گازی در زمستان می‌توان به پوشاندن دستگاه در زمان خاموش بودن جهت جلوگیری از یخ‌زدگی، قرار دادن کندانسور بالاتر از سطح زمین جهت جلوگیری از نفوذ آب به قطعات الکتریکی آن و همین‌طور، بررسی منظم کندانسور جهت خروج برگ‌ها و آشغال‌های واردشده به دستگاه اشاره کرد.

عمر مفید فیلتر کولر گازی؟

عمر مفید فیلتر کولر گازی ۳۰ روز است و بعد از این مدت بایستی نسبت به تعویض آن اقدام کرد. (امکان شستن فیلتر در صورت قابل ‌شستشو بودن آن وجود دارد.)

بهترین محل برای نصب کندانسور کولر گازی؟

بهترین محل جهت نصب کندانسور کولر گازی یک فضای باز دارای سایبان و به دور از گرما و تابش مستقیم نور خورشید است.

بازگشت به لیست
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *