آموزشی

آموزش جامع نحوه هواگیری پکیج دیواری، رادیاتور و شوفاژ

در حال حاضر استفاده از انواع مختلف پکیج‌های دیواری، رادیاتور و شوفاژ افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. شما می‌توانید انواع این تجهیزات را در ساختمان‌های مختلف مسکونی، تجاری، اداری و .. مشاهده کنید. نحوه هواگیری پکیج و شوفاژ و یا رادیاتور برای دارندگان این تأسیسات و تجهیزات و دلیل و زمان انجام این فرآیند موضوع بسیار مهمی است. به همین دلیل در این مقاله از سایت اپسیلون کالا به بررسی دلایل هواگیری انواع شوفاژ می‌پردازیم و مراحل و نحوه هواگیری پکیج و شوفاژ را به طور کامل شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

نحوه هواگیری پکیج و شوفاژ

دلیل انجام هواگیری رادیاتور و شوفاژ چیست ؟

برای اینکه بدانید دلیل انجام هواگیری انواع رادیاتور و شوفاژ چیست، باید به مجموعه علت‌هایی توجه داشته باشید که باعث می‌شوند رادیاتور و یا شوفاژ شما دچار هوا گرفتگی شوند. لازم است بدانید که چند عامل مهم به هوا گرفتن رادیاتور و یا شوفاژ کمک می‌کنند.

به طور کلی هوا از مسیرهایی متعدد می‌تواند وارد رادیاتور شما گردد. این امکان وجود دارد که این هوا از طریق سیستم گرمایش مرکزی به رادیاتور وارد شود. امکان سوراخ بودن رادیاتورها و ورود هوا به آن‌ها از این طریق نیز وجود دارد.

در بعضی از مواقع هوا می‌تواند از راه مخزن آب رسانی به رادیاتور شما وارد شود. مخزنی که وظیفه دارد آب را به سیستم گرمایش مرکزی انتقال دهد. در بسیاری از موارد دلیل هوا گرفتن رادیاتور و شوفاژ، به خالی شدن آب درون سیستم گرمایش مرکزی ارتباط پیدا می‌کند. این احتمال نیز وجود دارد که هوا از مسیر مخزن باز و یا اتصالات در سیستم گرمایش مرکزی وارد رادیاتور شما شود.

بر این اساس دلیل هواگیری پکیج و شوفاژ، خارج کردن هوای باقیمانده در مدار آب گرم رادیاتور است تا از این طریق کارکرد و کارایی دستگاه شما حفظ شده و به دوام و ماندگاری آن آسیب وارد نشود. پس باید به هواگیری رادیاتور و شوفاژ در موقع مناسب خود دست بزنید.
چرا که با وجود هوا درون این سیستم‌ها، رادیاتور و سیستم شوفاژ نمی‌تواند خانه را مطابق با میل شما گرم کند. از سوی دیگر، وجود هوا درون رادیاتورها باعث می‌شود تا اکسیژن درون لوله‌ها با قطعات و بخش‌های آهنی وارد واکنش شده و به همین ترتیب، زمینه خوردگی این بخش‌ها و یا از بین رفتن و یا زنگ زدگی آن‌ها فراهم شود.

چه زمانی به هواگیری پکیج و شوفاژ نیاز است؟

علاوه بر توجه به نحوه هواگیری پکیج و شوفاژ، زمان انجام این کار نیز مهم بوده و بسیاری از افراد تمایل دارند بدانند زمان هواگیری پکیج و شوفاژ دقیقاً چه موقعی است. در پاسخ به این سوال باید گفت در مواقعی که سر و صدای شرشر آب از داخل رادیاتورها به گوش می‌رسد و یا یک طرف رادیاتور شما سرد شده و نیمه دیگر آن گرم است، زمانی است که باید به هواگیری شوفاژ دست بزنید.
در مواقعی هم که گرمای شوفاژ کافی نیست باید به هواگیری از آن اقدام کنید. به طور کلی و در واقع، گرم نشدن رادیاتور شما ناشی از گیر افتادن هوا و یا انسداد آن در مسیر آب گرم است. این موضوع سبب می‌شود تا آب داخل شوفاژ به جریان نیفتد.

برای هواگیری پکیج و شوفاژ می‌توانید از خدمات مجموعه و یا وبسایت اپسیلون کالا بهره‌مند شوید. مجموعه‌ای که در زمینه فروش و ارائه خدمات پس از فروش محصولات گرمایشی و سرمایشی فعالیت می‌کند.

مراحل هواگیری انواع شوفاژ و پکیج

با وجود آسان بودن مراحل و نحوه هواگیری پکیج و شوفاژ، بهتر است این فرآیند را به دست افراد خبره و کاردان بسپارید تا دچار مشکلات تازه نشوید. چراکه نحوه هواگیری شوفاژ و مراحل انجام این کار موضوع بسیار حائز اهمیتی است. پیش از آغاز به هواگیری شوفاژ و یا پکیج باید چند مرحله را پشت سر بگذارید تا به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود دست پیدا کنید. این مراحل در ادامه آمده است.


بیشتر بخوانید: زمان تعویض فیلتر تصفیه آب 


دلیل هواگیری پکیج و شوفاژ

انجام تنظیمات مورد نظر بر روی پکیج

پیش از شروع به کار و یا قبل از اینکه مراحل و نحوه هواگیری رادیاتور و یا پکیج را بدانید، بهتر است به تنظیمات این سیستم‌ها توجه کافی داشته باشید. پیش از اقدام به هواگیری پکیج و شوفاژ باید فشار صفحه بار پکیج را بر روی عدد ۲ قرار دهید.
چرا که پس از انجام این کار و با فرآیند تخلیه هوا، با افت فشار بسیار زیادی در سیستم پکیج خود مواجه خواهید شد. پس از انجام این کار باید پکیج را بر روی حالت خاموش قرار داده و یا آن را به حالت استندبای در بیاورید و سپس عملیات هواگیری رادیاتورهای داخل ساختمانتان را آغاز کنید.

هواگیری رادیاتور اول و یا نزدیکترین رادیاتور

بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این باورند که بهتر است عملیات هواگیری شوفاژ بدون آچار و یا با پیچ گوشتی و … را با بررسی و هواگیری نزدیکترین رادیاتور به سیستم پکیج آغاز کنید. توجه به این عامل، هم به دلیل انجام کار به شیوه کاملاً استاندارد و مطابق با قوانین، توصیه شده و هم به دلیل جریان سریع آب گرم، ضرورت و اهمیت دارد.
هرچند بسیاری از افراد به این موضوع اهمیت نمی‌دهند، اما بهتر است شما کار خود را به صورت استاندارد و مطابق با موازین انجام داده و این فرآیند را با باز کردن لوله آب گرم و سپس روشن شدن پکیج رادیاتور ادامه دهید.

باز کردن شیر هواگیری رادیاتور

در این گام باید شیر هواگیری رادیاتور را پیدا کنید. این شیر در حالت معمول در انتهای پمپ پکیج تعبیه شده است. پس از مشاهده کردن این شیر می‌توانید از پیچ گوشتی و یا پیچ هواگیری استفاده کرده و سپس شیر را خلاف عقربه ساعت باز کنید.

استفاده از دستمال با قابلیت جذب بالا

نحوه هواگیری پکیج دیواری و شوفاژ و رادیاتورها با نکات بسیار زیادی همراه است. یکی از این نکات را می‌توانید در این مرحله مشاهده کنید. همان‌طور که در گام قبلی هم گفته شد باید پیچ مربوط به شیر هواگیری رادیاتور را باز کنید.
در حین باز کردن این پیچ باید منتظر باشید تا هوا به همراه آبی کاملاً داغ، از سیستم شما خارج شود. به همین دلیل بهتر است از دستمالی استفاده کنید که از قابلیت جذب بسیار بالایی برخوردار شده است. این عامل به ایمنی شما و حفظ بدنتان از آب داغ و آسیب دیدگی کمک خواهد کرد. پس به آن توجه و دقت کافی داشته باشید.

استفاده از ظرف و یا تشت برای جمع آوری آب

نحوه هواگیری رادیاتور و یا پکیج ممکن است برای برخی از افراد کار چندان دشواری به نظر نرسد. اما باید وسایل و تجهیزاتی را از قبل مهیا کنید تا روند کارتان به درستی و با نظم بیشتری پیگیری شود.

برای نمونه اگر تمایل ندارید در هنگام هواگیری پکیج و شوفاژ، اطراف شما کاملا خیس شود، بهتر است از قبل به آن فکر کنید و ظرفی را تهیه و تدارک ببینید که با استفاده از آن‌ می‌توانید آب‌های تخلیه شده پیرامون خود را جمع آوری کنید.

پس یک تشت مناسب برداشته و آن را زیر شیر شوفاژ قرار دهید. در این صورت و با خروج آب از شیر رادیاتور جایی خیس نخواهد شد.

عملیات تخلیه هوا و هواگیری پکیج دیواری

وقتی فرآیند هواگیری آغاز می‌شود، در ابتدا شاهد سر و صدای بسیار زیاد آن هستیم. اما به مرور زمان شدت این سر و صداها با کاهش مواجه می‌شود. اگر اجازه دهید مدت زمان بیشتری بگذرد سر و صداها بسیار کمتر شده و از سوی دیگر فشار آب خارج شده از رادیاتور نیز به شکلی کاملاً یکنواخت در خواهد آمد.
اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید می‌توانید اطمینان حاصل کنید که عملیات تخلیه هوا و یا هواگیری شوفاژ به پایان رسیده است. دقت داشته باشید که پس از باز شدن شیر هواگیری، آب به همراه هوا از شوفاژ خارج خواهد شد.
پس بهتر است شیر را در ابتدا کمتر باز کرده و سپس به مرور زمان آن را زیاد کنید. سپس می‌توانید به هواگیری دیگر رادیاتورهای موجود در خانه نیز دست بزنید. پس از اجرای این گام می‌توانید پکیج دیواری خود را روشن کنید.


بیشتر بخوانید: سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟


مرحله بعد از هواگیری پکیج و شوفاژ

پس از انجام هواگیری، اگر مشاهده کردید که فشار هوای پکیج شما پایین آمده، می‌توانید دوباره سیستم پکیج خود را خاموش کرده و تنظیمات آن را بررسی نمایید. طی این فرآیند فشار و یا بار پکیج شما ممکن است به عدد صفر رسیده باشد. پس باید دوباره شیر آبی رنگ واقع شده در بخش زیرین پکیج دیواری خود را باز کنید و آن را تنظیم نمایید تا عدد آن به عدد ۱.۵ برسد.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که فشار استاندارد بار در این تجهیزات عددی میان ۱.۵ تا ۲ است. اگر پس از هواگیری عدد بار و یا فشار بر روی این میزان بود، نیازی به تنظیمات دوباره نیست. اما اگر کمتر از این حد و یا حتی بیشتر باشد، باید به تنظیم فشار پکیج خود دست بزنید.
پس از اینکه عدد شما به عقربه ۱.۵ رسید می‌توانید شیر آبی رنگ تعبیه شده در زیر پکیج را ببندید. حواستان باشد که این عدد از دو بالاتر نرود. این احتمال وجود دارد که پس از فرایند هواگیری فشار پکیج شما افزایش پیدا کند. اگر با این اتفاق نیز مواجه شدید می‌توانید این فرایند را تکرار کنید. یعنی شیر آبی رنگ واقع شده در بخش زیرین پکیج دیواری خود را باز کرده و آن را بر روی عدد ۱.۵ تا ۲ جای دهید.

نحوه هواگیری پکیج دیواری

آیا نحوه انجام هواگیری در برندهای مختلف تفاوت دارد؟

نحوه هواگیری پکیج و شوفاژ در برندهای مختلف یکسان بوده و تمامی مدل‌ها و پکیج‌ها از برندهای مختلف از طریق یک روش استاندارد هواگیری می‌شوند.

بازگشت به لیست
2 دیدگاه در “آموزش جامع نحوه هواگیری پکیج دیواری، رادیاتور و شوفاژ
  1. 989215309677 گفت:

    اطلاعات خوبی در آگهی‌ها هست در صورت امکان طریقه نصب رادیاتور پنلی توضیح داده شود متشکرم

    1. فاطمه پهلوانی گفت:

      سلام ممنون از توجهتون
      حتما در ادامه یک مقاله در رابطه با چگونگی نصب رادیاتور پره ای بارگزاری میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *